Provkörning av Peugeot Rifter BlueHDi 130

Tektoniska plattor, gitarriff och engelskans ord ”traveller” ska ha inspirerat det nya modellnamnet, Rifter. En familjevänlig variant av Peugeots mellanstora transportbil Partner. Modellen som tidigare gick under namnet Partner Tepee.

Det burkiga ljudet när förardörren stängs ger inget gott första intryck. Den framåtvinklade ratten skänker tankarna till en buss och den höga sittpositionen förstärker busskänslan. Man känner däremot igen sig från övriga Peugeot då ratten hamnar i knäet med mätarklustret mellan ratt och vindruta. Men det blir bättre, takhöjden är rejält tilltagen, liksom mängden förvaringsutrymmen. Mest uppskattat är de två smart placerade mugghållarna strax innanför a-stolpen på vardera sida. Även den långa korgliknande rännan i taket gör det smidigt för avlastning under färd.

Fjädringen sväljer fartgupp på ett imponerande­ sätt och sättningen är överlag mjuk och behaglig.

Självklart finns även fack i dörrarna och i mittkonsolen. Just i mittkonsolen är utrymmet försvinnande stort. Peugeot Rifter är en väldigt praktisk bil och här blir problemet snarare att hitta sina grejer än att hitta plats för dem… Tyvärr faller däremot den praktiska biten något platt då Rifter, trots sitt ruffiga yttre, inte går att få fyrhjulsdriven i Sverige. Även den 7-sitsiga lösningen (tillval) tappar­ lite av funktionen då stolarna inte kan fällas ner i golvet som i en 7-sitsig suv. I stället måste de monteras i och ur bilen varje gång. En manöver man snarare gör en gång om året än en gång i veckan.

Rutten, som börjar i Monaco, leder till högre höjder och påbörjas med vad Peugeot själva tror blir storsäljaren i Sverige, PureTech 110. Den trecylindriga bensinmotorn på 1,2 liter har utsetts till årets motor de tre senaste åren men i Rifter upplevs den aningen för svag och körningen måste anpassas därefter. Bilen jag kör har den sexväxlade manuella lådan som är lättarbetad i både koppling och låda. Tur att den är just lättarbetad för med den låga effekten i kombination med de backiga vägarna förstår ni själva att det behövs växlas, ofta!

Det ser rörigt ut men blir mer logiskt väl bakom ratten. Varför har inte alla bilar såna här drickahållare?

Efter bilbyte i staden Grasse sitter jag nu i Rifter BlueHDi 130 med en 1,5 liter stor diesel­fyra på 130 hästkrafter och 300 Nm. Siffror som gör den till den starkaste motorn man kan bestycka nya Rifter med. Att bilen har automat­låda och avsevärt mycket mer vridmoment uppskattas och ger en helt annan flexibilitet i körningen. Omkörningar måste inte planeras på samma sätt och ljudnivån blir påtagligt lägre i kupén då motorn inte behöver arbeta på lika höga varv. Den är inte någon raket men prestandan svarar ändå mot vad vanlig körning kräver.

Växellådan är en ny 8-växlad med enkelkoppling. En bra växellåda som manövreras genom ett vred på mittkonsolen likt i Jaguar. Smart lösning men tyvärr nyttjas inte utrymmet som uppstår utan fylls bara ut med plast och bildar en onödigt bred mittkonsol.

Oskar hittade ingen tredje sätesrad men är ändå glad att han för en gångs skull når taket i en bil.

På komfortfronten är det spridda skurar. Fjädringen sväljer fartgupp på ett imponerande­ sätt och sättningen är överlag mjuk och behaglig. Stolarna är däremot inte helt hundra då ryggstödet är för hårt och gör det obekvämt för ländryggen. Vägljudet är bra på de franska vägarna men det hörs tydligt när luften slår mot den ganska kraftigt vinklade framrutan.

Den praktiska takkorgen är möjlig tack vare den generösa takhöjden i Rifter. Smart! Foto: tibo

Trots en hel del negativa åsikter vill jag slå ett slag för den här biltypen. Bilar som är betydligt mer praktiska än vanliga kombis eller suvar utan att vara dyrare eller större. Rifter kommer i två olika längder, 440 eller 475 cm, vilket gör den jämförbar med en Volkswagen Golf kombi (457 cm) respektive Volkswagen Passat kombi (477 cm). Visst är inte kvalitetskänslan lika hög eller körkänslan lika bra men jag tror många passerar denna typ av bilar i bilhallen utan att ägna de en tanke. Så tänk igen ni som söker en

praktisk familjebil.

Peugeot Rifter BlueHDi 130

Pris

Ej prissatt, säljs nu, första kundleverans oktober.

 

Motor

Diesel. Tvärställd 4-cyl radmotor med 2 överliggande kamaxlar. 4 ventiler per cylinder. Kamrem. Turbo. Kompression i. u. Borrning/slag 75,0/84,8 mm, cylindervolym 1 499 cm3. Max effekt 130 hk (96 kW) vid 3 750 r/­min, max vridmoment 300 Nm vid

1 750 r/­min.

 

Kraftöverföring

Motor fram, framhjulsdrift. 6-växlad manuell låda, alt. 8-växlad automatlåda.

 

Fjädring/hjulställ

Skruvfjädring, krängningshämmare fram. Fram fjäderben med undre triangellänk. Bak torsionsaxel.

 

Styrning

Elmotordriven servo. Vändcirkel 10,9 meter.

 

Bromsar

Skivor fram (ventilerade) och bak. Antisladdsystem.

 

Hjul

Lättmetallfälg. Fälgbredd i.u. Däck 215/65 R16.

 

Mått/vikt (cm/kg)

Axelavstånd 279, längd 440, bredd 185, höjd i.u, spårvidd f/b 155/156. Markfrigång i.u. Tjänstevikt 1 430, maxlast 705, max släpvagnsvikt 1 500. Tank i.u. Bagagevolym (VDA-liter) 597-2 126 liter.

 

Fartresurser

Acceleration 0-100 km/h 10,4 s, toppfart 184 km/h.

 

Bränsleförbrukning

Stad 0,48 l/mil, landsväg 0,40 l/mil, blandad körning 0,43 l/mil. CO2 114 g/km.

 

Garantier

Nybil 3 år, vagnskada 3 år, rostskydd 12 år, lack 3 år, assistans 3 år.

 

Skatt

3 709 kronor per år.

Rivaler

Citroën Berlingo Bluehdi 130

Rifters koncernkusin heter Berlingo och har i princip samma egenskaper men annan design.

Pris: 289 900 kronor.

Volkswagen Touran

1,6 TDI 115 hk 453 cm lång placerar Touran mellan de olika längderna för Rifter. Mer personbilskänsla!

Pris: 278 900 kronor.

Redan prenumerant?

Papperstidning eller digital

Digital prenumeration

Allt du vill veta om alla bilar

Gratis första månaden - därefter 99 kr/månad

  • Flest och mest omfattande tester av nya bilar
  • Alla nummer av e-tidningen
  • Nyheter, provkörningar och fakta inför ditt bilköp
  • Avsluta prenumerationen online när du vill

Genom att klicka på "Fortsätt" godkänner jag prenumerationsvillkoren och bekräftar att jag tagit del av Bonnier News personuppgiftspolicy.

Skapar ditt konto

Vänligen vänta medan vi skapar ditt konto

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer

2 månader Premium för bara 19 kr - när du gör vårt quiz!