Provkörning av Peugoet 206 1,6 HDI

Provkörning av Peugoet 206 1,6 HDI

Basfakta

Pris

 144900 kr (februari 2005) 

 Motor

 4-cyl tvärmonterad radmotor med 

 2 överliggande kamaxlar och 4 ventiler per cylinder. Common rail, turbo, laddluftkylare, partikelfilter. Kompression 17,6. Borrning/slag 75/88,3 mm, volym 1 560. Max effekt 110 hk (81 kW) vid 4 000 r/min. Max vridmoment 240 och temporärt 260 Nm vid 1 750 r/min.

 Kraftöverföring

 Motorn fram, framhjulsdrift, 5-växlad manuell. Hastighet på femte växeln vid 1 000 r/min, 46 km/h.

 

Fjädring/hjulställ

 Skruvfjädring och krängningshämmare fram och bak. Fram fjäderben (McPherson), nedre triangellänk. Bak längsgående momentstag och torsionsaxel. ESP kostar 4 100 kronor.

 

Styrning

 Kuggstång, elektrohydraulisk servo. Vänddiameter 9,9 m.

 Bromsar

 Skivor fram (ventilerade) och bak. ABS. 

 Hjul

 Fälgbredd 5,5 tum, däck 195/55 R15.

 

Mått/vikt (cm/kg)

 Axelavstånd 244, längd 383, bredd 165, höjd 143, spårvidd fram/bak 144/143. Tjänstevikt 1 180, maxlast ca 425, släpvagnsvikt 1 100. Tankrymd 50 liter.

 Fartresurser*

 Acceleration 0-100 km/h 10,8 s, toppfart 190 km/h 

 

Förbrukning

 Blandad körning enl. EU-norm 0,48 liter/mil.

 *Enligt tillverkaren

Första Intrycket

206 börjar kännas lite bedagad men är fortfarande en kul och lättsam bil. Med den nya vassa 1,6 HDI-motorn kan man kalla den diesel-GTI. Snabb, stark och riktigt snål. Dessutom ren eftersom den har partikelfilter. Bra komfort som gör bilen duglig även på långresa. Inte konstigt att 206 blivit så populär.

Extremsnål GTI-diesel

Busig på vägen men bussig vid macken, 206 har på gamla dagar fått en riktigt trevlig dieselmaskin. Med partikelfilter!

Peugeot 206 1,6 HDI har prestanda som en lite äldre GTI-bil och ska göra 0-100 km/h på 10,8 sekunder och ha en toppfart på 190 km/h. Men med den stora skillnaden att den drar under halvlitern vid blandad körning. Det klarar knappast en bensindriven GTI-vagn.

 Den nya dieseln är björnstark från cirka 1500 r/min och har sitt bästa vridmoment, upp till 260 Nm, redan vid 1750 r/min. Effekten uppges till 110 hästkrafter och det är lika mycket som bensinversionen av 1,6:an utvecklar. Men den ger i sammanhanget futtiga 147 Nm vid höga 4000 r/min. En skillnad som nord och syd.

 En nackdel med dieseln är att den bullrar och rister mer än bensinaren men dessa olägenheter gör sig mest påminda på tomgång och vid acceleration. I fart låter den mest dov och trygg.

 Jag tankar fullt och färddatorns räckviddsberäkning kalkylerar med 104 mil innan tanken är tom. Då ska snittförbrukningen ligga på 0,48 om det ska stämma, och det lär inte vara några som helst problem om man kör vettigt. Det går faktiskt att köra betydligt snålare än så på landsvägen om man tar det piano. Under två dagars ganska snäll till- och från-jobbet-körning drog bilen enligt färddatorn 0,42. Mestadels landsväg men även en del kö- och stadstrafikkörning. Det är faktiskt väldigt snålt.

 Peugeot 206 som sådan börjar däremot känns omodern. Modellen gjorde entré hösten 1998 och blev så småningom Sveriges mest sålda småbil. Utsidan är fortfarande fräsch men insidan skulle behöva en rejäl uppryckning. Det stora hårdplastsjok som utgör hela instrumentpanelen känns omtuggat i återvinningskvarnen en gång för mycket och ger nästan ett ryskt intryck.

 Bilen är tunn och billig i det mesta. Klangen när dörrarna går igen låter ungefär som när man slänger en tom konservburk i soporna och ljudisoleringen kunde vara bättre.

 Känslan av kvalitet är liksom halvdan. Annars är 206 en kul bil att köra med pigga och trevliga vägegenskaper, och som sagt, den lilla effektiva dieseln sitter som en smäck. Synd bara att galningarna som styr detta land ska bestraffa dieslar så hårt. Över 5000 spänn i årlig vägtrafikskatt är sjukt för en liten partikelfiltrerad snåljåp som 206. 

 Vad sägs om revolution?

Redan prenumerant?

Papperstidning eller digital

Digital prenumeration

Allt du vill veta om alla bilar

Gratis första månaden - därefter 99 kr/månad

  • Flest och mest omfattande tester av nya bilar
  • Alla nummer av e-tidningen
  • Nyheter, provkörningar och fakta inför ditt bilköp
  • Avsluta prenumerationen online när du vill

Genom att klicka på "Fortsätt" godkänner jag prenumerationsvillkoren och bekräftar att jag tagit del av Bonnier News personuppgiftspolicy.

Skapar ditt konto

Vänligen vänta medan vi skapar ditt konto

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer

2 månader Premium för bara 19 kr - när du gör vårt quiz!