Bugxter - billigare kommer du inte undan

Provkörning av PGO Bugxter

Vill du läsa mer av vårt Premium-material?

Basfakta

Teknik

1 cyl, 150,1 cm3, 10,2 hk vid 7750 r/min, 10,2 Nm vid 6500 r/min. Bakhjulsdrift, steglös automatlåda. Skivbromsar fram och bak.

Mått & vikt (cm/kg)

Axelavstånd 151, längd 222, bredd 136, höjd 148. Torrvikt ca 263, maxlast ca 20.

Fartresurser*

Toppfart 70 km/h, 0-100 km/h aldrig.

Bränsleförbrukning*

  Blandad körning ca 0,3 l/mil.

* (enl. tillverkaren).

 

Här är Sveriges billigaste - bil?

PGO Bugxter - Taiwans svar på Dodge Viper - i alla fall vad gäller uppmärksamhetsvärde och raggarpotential. Din för 39 900 kronor med ett års fabriksgaranti!

Om man lever efter tesen att något som har fyra hjul, en ratt och pedaler är en bil, så varsågod: här har du Sveriges billigaste bil.

Många tuffa och läckra ting har genom åren rullat ur Teknikens Världs garage. Och visst hajar flanörer och bilister ibland till när de skymtar en röd Ferrari, en brutal Dodge Viper eller något annat exotiskt.

Men PGO Bugxter slår alla rekord. Ung som gammal, från barnvagn till rullator, liksom bara stelnar till när tingesten rullar ut på Stockholms gator.

Den lilla flickan pekar hänfört och försöker fånga sin mammas uppmärksamhet.

- Bilen mamma, bilen!!!

Den medelålders mannen i sin Mercedes CLK Cabriolet tvärnitar i mötande fil, häver sig ut genom sidofönstret och säger: "Du, den där var grym. Verkligen grym!"

Ytterligare en kommer tillbaka både två och tre gånger innan han slutligen frågar var den finns att köpa.

PGO Bugxter kommer väl aldrig att bli någon dussinbil på våra gator, men en hel del exemplar rullar redan. Hos Ekeröfirman fyrhjuling.se där vi lånar vårt provexemplar är tolv sålda.

Bugxter är en synnerligen enkel konstruktion. En rörram, som tillverkas i Kina, har försetts med en 150 kubik stor, oljekyld fyrtaktsmotor som PGO tillverkar själva. Maxeffekten är svindlande 10,2 hk vid 7750 r/min och det maximala vridmomentet ännu mer imponerande 10,2 Nm vid 6500 r/min.

Det är med andra ord inget fartmonster vi har att göra med. Topphastigheten är 70 km/h.

Bilen är kedjedriven via en steglös CVT-låda. Bakaxeln är helt stel och här kan man verkligen prata om diffspärr.

Dubbla skivbromsar fram, en enkel enhet bak.

Denna moderna version av beach-buggy kommer bäst till sin rätt i stadstrafik där dess prestanda räcker till. Den är dock mest underhållande på grusväg där den sladdar hej vilt och går att köra med långa, feta ställ.

Styrningen är mer direkt än något annat, ungefär som en go-kart.

Fjädringskomforten är bättre än man kan ana, det sitter fyra kombinerade fjädrings-/stötdämparenheter på fordonet, en i varje hörn.

Om motoreffekten räcker till i stan är det naturligtvis klent tilltaget för landsvägskörning. På mindre landsvägar där det ändå är maximerad fart av 70 km/h hänger man med om man kör fullt. 

Men det är en rätt skräckinjagande färd. Med en längd på 221, höjd på 148 och bredd på 136 cm är det inte allom givet att medtrafikanterna alla gånger ser en. Framför allt inte förare av stora lastbilar och långtradare. Att köra den här rörhögen och "jagas" av en stor Scania är inte så skoj?

Eftersom det är svårt, för att inte säga omöjligt att se om blinkers verkligen är aktiverade viftar man gärna febrilt med armarna när det är dags att svänga. Och hoppas att föraren bakom uppfattar det.

Att köra motorväg känns inte speciellt intressant även om det enligt lagen är helt OK. Långväg överhuvudtaget är inte bilens gren, inte minst med tanke på att bränsletanken bara rymmer åtta liter. Långpendlare bör nog tänka till en gång till innan köp.

Eftersom såväl vindruta som kapell saknas får man ställa in sig på en rätt vindpinad körupplevelse. Inget av dessa finns heller som tillbehör, men en kund har beordrat separat tillverkning av det och beroende på pris kommer det möjligen att erbjudas i ett senare skede.

Att föreställa sig att ha en PGO Bugxter som enda bil är fantasieggande men knappast möjligt. Som sommarbil i stan eller som commuter på lantstället är den dock helt OK.

Du för dessutom köra den i bussfil, vägskatten är bara ett par hundra kronor per år och blir det trängselavgifter i Stockholm är den undantagen.

Du behöver inte besiktiga den förrän fyra år efter inköpet. Och i ärlighetens namn vete gudarna om den håller ihop så mycket längre. Sammansättningen är inte av högsta sort, elkablagen ser ut att kunna trilskas rätt fort och bultar hade lossnat på vårt provexemplar efter bara några mil.

Men vad hade du väntat dig för 40000 kronor? 

Redan prenumerant?

Papperstidning eller digital

Digital prenumeration

Allt du vill veta om alla bilar

Gratis första månaden - därefter 99 kr/månad

  • Flest och mest omfattande tester av nya bilar
  • Alla nummer av e-tidningen
  • Nyheter, provkörningar och fakta inför ditt bilköp
  • Avsluta prenumerationen online när du vill

Genom att klicka på "Fortsätt" godkänner jag prenumerationsvillkoren och bekräftar att jag tagit del av Bonnier News personuppgiftspolicy.

Skapar ditt konto

Vänligen vänta medan vi skapar ditt konto

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer

2 månader Premium för bara 19 kr - när du gör vårt quiz!