Foto: Polestar

Provkörning av Polestar 2

Vill du läsa mer av vårt Premium-material?

I det som tidigare var en kontorsbyggnad för Volvo Bussar AB finns i dag huvudkontoret för Sveriges första elbilsmärke. Den tidigare så landstingsbeigefärgade fasaden är bytt mot en blank, vit med frostade fönsterglas. På parkeringen utanför finns en lång rad laddstolpar. Det är här Polestar håller till. Efter att ha börjat som ett namn på ett STCC-team på 1990-talet har Polestar sedan 2017 etablerats som Volvos nya märke, med särskild inriktning på prestanda och elektrifiering. Första bilen blev dock en laddhybrid som drar närmare en liter per mil vid verklig körning och har en design som starkt påminner om Volvo S90. Ingen toppenstart för ett elbilsmärke.

Teknikens Världs Erik Wedberg bakom ratten på Polestar 2. Foto: Polestar

Det är nu Polestar startar på riktigt. Så är i alla fall känslan när det är dags för första provkörningen av Polestar 2. Kollega Hans Hedberg fick tidigt i våras en försmak i form av en provkörning av en förserieproduktionsbil på Volvos egen testbana. I dag är det en bil tagen direkt från fabrikslinan i kinesiska Luqiao och jag ska få köra den på vanliga vägar. Inom de närmaste veckorna ska dessutom de första bilarna levereras till kunder.

Med nyckeln i handen närmar jag mig bilen. Nyckelklumpen liknar Volvos men har en kantigare och vassare design utan krom. Snyggare eller inte, den kommer i alla fall att slita mer på byxfickan. Dörrhandtagen påminner också om Volvos, men har inte samma runda urgröpning i dörrsidan, på Polestar 2 ser det kantigare och modernare ut.

Precis som i fallet Polestar 1 går det att se att Polestar 2 har ett tydligt släktskap med Volvo. Karosslinjerna visades ju redan 2016, men då som konceptbilen Volvo Concept 40.2. Att Polestar 2 liksom Volvo XC40 byggs på CMA-plattformen syns i proportionerna, även om Polestar-bilen är lägre och inte alls har samma suv-framtoning.

1 av 4: Grillen behövs inte för andning, där finns i stället radar och kamera för att bilen ska kunna se. Foto: Polestar
2 av 4: Bakljusarrangemanget innehåller 288 LED-punkter och följer hetaste designtrenden just nu. Foto: Polestar
3 av 4 Foto: Polestar
4 av 4 Foto: Polestar

Mest spännande är det på insidan, här är nämligen nästan allting nytt. Polestar använder ett nytt tyg som kallas weavetech, det görs till stora delar av återvunna material och känns inte som plysch, inte som läder och inte som vinyl. Kanske någonstans där mittemellan. Polestar vill framhålla att weavetech är ett veganskt material, men den som vill ha djurdelar i bilen kan förstås välja till läderklädsel som också är perforerad och ventilerad.

Att Polestar inte har designat en egen ratt är synd. Och dumt. Bortsett från loggan i rattnavet och klädseln på kringlan är Polestar-ratten identisk med Volvo-ratten. Varför snålar man in på en del som gör så mycket för bilens identitet?

På skärmarna har det däremot inte snålats. Framför ratten finns en 12,3 tum stor skärm som visar det man behöver under körning, till exempel hastighet, karta och återstående räckvidd. Tack och lov är gränssnittet ett helt annat än hos Volvo. Det är tydligt, snyggt och modernt. När bilen står och laddas går skärmen över i det som kallas ”Infopill-läge” då laddstatus visas stort och tydligt så att det syns utifrån.

På mittkonsolen finns en 11,15 tum stor skärm som även den är snyggare än Volvos motsvarighet. Gränssnittet är mörkt, elegant och tydligt. Det som inte syns omedelbart är att den här pekskärmen står för något som kan liknas vid en revolution i bilvärlden.

1 av 4: Polestar 2 är första svenskutvecklade elbil att sättas i serieproduktion. Tillverkningen sker dock i Kina. Foto: Polestar
2 av 4: Batterier på 78 kWh räcker till 47 mils körning. Foto: Polestar
3 av 4: Dubbla elmotorer på totalt 408 hästkrafter och 660 newtonmeter ger bra prestanda. 0-100 km/h på 4,7 sekunder. Toppfarten är begränsad till 210 km/h. Foto: Polestar
4 av 4: Tjänstevikten ligger på över 2,1 ton. Foto: Polestar

Polestar 2 är första serieproducerade bilen i världen vars infotainmentsystem helt och hållet är baserat på Android Automotive. I stället för att göra som biltillverkare alltid har gjort, det vill säga att själva utveckla ett menysystem, en navigeringsfunktion och på senare tid även en röststyrningsfunktion som fungerar undermåligt, har Polestar släppt in Google i bilen. Den enda kartfunktionen som finns i bilen är Google Maps och för att aktivera röststyrningen säger man ”Hey Google”. Här finns också en Google Play, precis som i Android-telefoner, där det kommer att dyka upp nya appar som man kan lägga till på sin skärm.

Det fungerar fruktansvärt bra. Att söka upp en plats man vill navigera till i Google Maps är enklare och går snabbare än i Volvos Sensus-system och röststyrningen är milsvid bättre. Konstigt vore väl annars, Google är ett av världens största företag och de har blivit det genom att vara duktiga på just det här. Ingen biltillverkare kommer någonsin att kunna utveckla ett eget, bättre system än Google. Polestar är de första som har insett det. Fler kommer att följa. Till exempel Volvo som stoppar in Android Automotive i XC40 Recharge P8 AWD. Hoppas att de gör det i alla framtida bilar.

1 av 4: Den höga och breda mittkonsolen gör att Polestar 2 upplevs trång invändigt. Volvo-ratt med Polestar-logga är tråkigt. Foto: Polestar
2 av 4: Navigeringssystemet bygger helt och hållet på Google Maps och fungerar ruskigt bra. Foto: Polestar
3 av 4: Typsnittet på reglagen känns igen från Volvo, men detaljkänslan är något bättre. Foto: Polestar
4 av 4: Ventilerat nappaläder kostar extra. Standard är vad Polestar kallar ”vegansk klädsel”. Foto: Polestar

Interiören känns lyxig och genomtänkt. Mittkonsolen är ovanligt hög och så bred att den inkräktar en aning på benutrymmet i framstolarna. Tacksamt är däremot att Polestar har stoppat in en platta för trådlös laddning av mobiltelefonen med hela 15 watts effekt. Då går det snabbt att ladda.

Man behöver inte trycka på någon startknapp för att starta bilen. På Tesla-vis känner en sensor i förarstolen att du sitter där och så länge nyckeln (eller en digital nyckel i mobiltelefonen) finns i bilen är det bara att lägga i D-läget och köra iväg.

Bortsett från det lagstadgade varningsljudet i låg fart är Polestar 2 helt tyst. Det finns inget artificiellt ”motorljud” och det hörs heller aldrig något vinande från elmotorerna. Det hörs däremot en hel del däckbuller. På grov motorväg dånar det från däcken och man gör bäst i att inte köra i de djupa och grova spåren i vägbanan där det bullrar som mest.

1 av 2: Senapsfärgade bälten visar att man har betalat 50 000 kronor extra för Performance Pack. Foto: Polestar
2 av 2: Med Performance Pack får man bromsar från Brembo på framhjulen. Foto: Polestar

På varje hjulaxel sitter en permanentmagnetmotor från Valeo-Siemens och de ger totalt 408 hästkrafter och 660 newtonmeter. Det ger den 2,1 ton tunga bilen bra prestanda, men den är inte lika blixtrande snabb som en Tesla Model 3 Performance som är dryga sekunden snabbare till 100 km/h.

I standardutförande har Polestar 2 en väl avvägd fjädringskomfort som i stort liknar XC40, med Performance Pack (som bland annat ger större fälgar och justerbara Öhlins-dämpare) blir den onödigt hård. Det går dock att få Performance-fjädringen lika mjuk som standardfjädringen om man skruvar på dämparna till den mjukaste inställningen, men ett bättre tips är att välja bort Performance Pack och därmed även spara 50 000 kronor.

1 av 2 Foto: Polestar
2 av 2 Foto: Polestar

En snabb jämförelse med kommande Volvo XC40 Recharge P8 AWD visar att Volvo-bilen har sju mil kortare räckvidd, men är också 40 000 kronor dyrare trots att den har en något skralare standardutrustning. Det ser alltså ut som att det är fördel Polestar.

Polestar 2

Pris: 659 000 kronor, säljs nu, första kundleverans juli.

Motor: Dubbla elmotorer. Max effekt 408 hk (300 kW), vridmoment 660 Nm, batteri litium-jon, 78 kWh. Max laddeffekt 150 kW (DC), 11 kW (AC).

Kraftöverföring: Motor fram och bak, fyrhjulsdrift. Enväxlad reduktionslåda.

Fjädring/hjulställ: Skruvfjädring, krängningshämmare fram och bak. Fram fjäderben med undre triangellänk. Bak multilänkaxel.

Styrning: Elmotordriven servo. Vändcirkel 11,5 meter.

Bromsar: Ventilerade skivor fram och bak.

Hjul: Lättmetallfälg. Fälgbredd 8 tum, däck 245/45 R19.

Mått/vikt (cm/kg): Axelavstånd 274, längd 461, bredd 185, höjd 148, spårvidd f/b 160/163. Markfrigång 15. Tjänstevikt ca 2 123, maxlast ca 400, max släpvagnsvikt 1 500. Taklast 75. Bagagevolym (VDA-liter) 405- 1 095 liter (bak), 35 liter (fram).

Fartresurser: Acceleration 0-100 km/h 4,7 s, toppfart 210 km/h.

Elförbrukning (WLTP):  Blandad körning 1,93 kWh/mil. CO2 0 g/km. Räckvidd 47 mil.

Garantier: Nybil 2 år, vagnskada 3 år, rostskydd 12 år, lack 3 år, batteri 8 år/16 000 mil.

Skatt: 360 kronor per år de första tre åren. Därefter 360 kronor per år.

Rivaler

Foto: Patrik Lindgren

Tesla Model 3 Standard Range

Billigaste Teslan kommer 41 mil på en laddning och är bakhjulsdriven. För 100 000 kr till får man fyrhjulsdrift och 56 mils räckvidd.

Pris: 559 900 kronor.

Foto: Jaguar

Jaguar I-Pace EV400

Jaguar var snabba på elbollen, men nu framstår I-Pace som frånsprungen. 47 mils räckvidd, fyrhjulsdrift, 400 hk, långsam laddning och skyhögt pris.

Pris: 892 900 kronor.

Redan prenumerant?

Papperstidning eller digital

Digital prenumeration

Allt du vill veta om alla bilar

Gratis första månaden - därefter 99 kr/månad

  • Flest och mest omfattande tester av nya bilar
  • Alla nummer av e-tidningen
  • Nyheter, provkörningar och fakta inför ditt bilköp
  • Avsluta prenumerationen online när du vill

Genom att klicka på "Fortsätt" godkänner jag prenumerationsvillkoren och bekräftar att jag tagit del av Bonnier News personuppgiftspolicy.

Skapar ditt konto

Vänligen vänta medan vi skapar ditt konto

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer

2 månader Premium för bara 19 kr - när du gör vårt quiz!