Provkörning av Polestar 2

Volvos eget elbilsmärke Polestar rustar för framtiden. Efter GT-laddhybriden Polestar 1 kommer den betydligt mer folkliga Polestar 2, som började sina dagar som en lill-Volvo men som stöpts om för att möta konkurrens från hårdaste rivalen, Tesla Model 3. Vi provkör förserietillverkade bilar på Volvos hemliga testbanor.

Vill du läsa mer av vårt Premium-material?

Tiden är mogen för elbilar, tajmingen kunde inte varit bättre. (Pol)stjärnan står så att säga rätt på himlen. När Polestar 2 snart rullar ut på det svenska vägnätet för att värma upp publiken, kunderna till de först beställda PS2:orna väntar på att lägga rabarber på sina exemplar lagom till efter sommaren. Produktionen i kinesiska Luqiao i Geelygrundarens Li Shufus hemtrakter, Zheijangprovinsen, är redan i gång. Anläggningen är för övrigt rustad utav Volvofolk – första bil ut från Luqiaoverken var CMA-plattformssyskonet XC40. Även Lynk & Co 01 tillverkas på samma produktionslina.

Det sedan sommaren 2017 nybildade Volvo Cars-företaget är duktigt på att visa upp sig. Men det är först nu, ett år efter den tech-industri-inspirerade globala medialanseringen av Polestar 2, som bilen finns i våra händer för provkörning. Omgivningen är lite av mammas gata – Volvo Proving Ground i Hällered mitt i ingenstans mellan Borås och Göteborg. Här har Volvo och Polestar tillsammans med inhouseföretaget CEVTs utvecklare rullat åtskilliga tusentals testmil med olika prototyper.

Karossdesignen är skarp och liknar inget annat – utom den gemensamma nämnaren Volvo då. Redan försommaren 2016 visades karosslinjerna upp som konceptbilen ”Concept 40.2”, men sedan tog det fart borta i Kina. Geely önskade sig ett eget prestige-prestanda-elbilsmärke och Volvo hade tekniken, Polestar-namnet var inkört så man slog två flugor i samma smäll. Det reinkarnerade Polestar är lite av Volvos framgångsrike och lite våghalsige lillebror – som törs och vågar mer. Under året kan Volvo Cars gå upp helt i Geely och Polestar bli ett än mer oberoende bilföretag.

Personligen minns jag ett nära samtal med vd Håkan Samuelsson premiärdagen av Concept 40.2, som visades upp tillsammans med Concept 40.1 (som senare blev Volvo XC40). Sällan har en bilchef varit så passionerad i sin vilja att sätta en produkt i verket. Samuelsson ansåg att ”den här bilen har ett brett kundsegment, ung som gammal, singel eller familjer – jag skulle vilja ha en!” sa han.

Svarta vindrutestolpar och B-stolpar gör att taklinjen får lite av Saab över sig, front och bakdel andas Volvo med sina tydligt klara ljusslingor men grillen gapar öppet likt en akvariemals sugmun. Krallig fälgdesign och minimalistiskt passningsspel i delningslinjer gör att helhetsintrycket är kompakt, samtidigt pricksäkert. Samuelssons gamla önskedröm om att Polestar 2 kan attrahera en bred publik lever fortfarande efter fyra år.

Kliver in i den Golfklasstora PS2 och får fortsatt Volvovibbar. Ratten är densamma som hos exempelvis XC40, även om centrumemblemet säger Polestar. Två digitala displayer dominerar cockpit, framför ratten 12,3 tums instrumentkluster och mittkonsolen har en stående skärm (11,15 tum) som liksom jäser utanför sina ramar. Första intrycket är betydligt ”hetare” än Volvos motsvarighet Sensus. När sedan tändningen går på är gränssnittet helt annorlunda, samarbete med Google ger en klar och distinkt ergonomi. Typsnittet är enkelt och logiskt, utan krusiduller. ”Less is more” dyker upp i mina tankar.

Polestar blir först ut med Googles specialdesignade applikation för bilindustrin, de allra flesta lär följa efter. En enkel huvudmeny med navigation, bilinställningar, appar och individuell personifiering med undermenyer som är lättförståeliga. Men det vill till att du hanterat smarttelefon eller digital läsplatta innan, annars är du lätt förlorad till teknikens nya ansikte. Just anpassningen för att finna laddstationer, beräkna räckvidd och optimera laddning är effektfullt utformat. Till och med Tesla-ägare lär gilla det lätthanterliga Polestar/Google-systemet, även om det är som att svära i påven Musks kyrka. Bilen är hela tiden uppkopplad och laddar ner behövlig data, som exempelvis kartinfo. Även om bilen saknar stark 4G-signal så finns 95 procent information i databanken ombord, risken att köra vilse ska vara snudd på obefintlig.

– Systemet är kompatibelt och synkat med dina övriga enheter, förklarar utvecklingsansvarige Hans Bleckert och röstbeordrar ”Hey Google!” att släcka lamporna hemma i huset. Illustrativt släcks en bordslampa som på beställning.

1 av 3
2 av 3
3 av 3

Det är lätt att bläddra och drömma bort sig i gränssnittsmenyerna och lalla bort sig i detaljnivån hos PS2, så jag gör det enda rätta: spänner på mig det guldfärgade säkerhetsbältet och ger mig ut på testbanan!

Två provbilar finns till mitt förfogande, båda är fullsmetade och utrustade med Performance Pack vilket innebär Brembo-bromsar, justerbara Öhlins-dämpare, 20-tumshjul och diverse guldfärgade designgimmicks. Standard är däremot 660 newtonmeter och 408 hästkrafter som finns att spela med direkt, accelerationen 0-100 km/h sägs gå på 4,7 sekunder. Varje hjulaxel har varsin elmotor, AWD är därför standard. Greppet är trots blöt asfalt, snöblandat regn och Continental Contact-sommarsulor fint, Polestar 2 bär iväg som förväntat. Men än bättre är retardationen och styrkänslan. Båda går att ställa i tre olika lägen, jag gillar styrning med lättaste motståndet och mellanläget på regenereringåterbäring.

1 av 3
2 av 3
3 av 3

Stabiliteten med det proffsiga Öhlins-chassit känns igen från den större Polestar 1, den mindre PS2 har liknande plana, parallella uppträdande. Bakvagnen sätter sig fint trots ojämnheter som Hällereds bantekniker arrangerat.

– Vi har plockat den värsta typen av vägbanor runt om i världen, här på Hällered finns ett axplock att välja av! berättar Polestars chassiguru Joakim Rydholm.

Brunnslock, tjälskador, grovkornig asfalt, spårig vägbana – allt finns att laborera med. Personligen faller jag för sträcka ”642 Ucklumsvägen” som är en kopia av dålig svensk länslandsväg som jag känner igen från verkligheten. PS2 med sitt vassa chassi är varken stum eller soft, utan hela tiden följsam och lätt att ha att göra med. Om ett sportchassi fungerar så pass väl lär ett något mjukare standardchassi fungera än bättre i vardagen. Jag får känslan av en modern Saab när jag ökar farten! Tryggheten, säkerhetskänslan och kontroll påminner om hur Saab 9-5 NG uppträdde. Det var många Saabanställda som hamnade hos Volvo på Hisingen efter konkursen, kanske läge att döpa om Sveriges nya bilmärke till Polesaab?

Stolarna är klädda i mjukt läder men även helt vegananpassad klädsel finns för den som inte vill tära på jordens resurser. Benplatsen räcker till även om det är lite trångt i sidled med den breda mittkonsolen. Upptäcker en fiffig Konsum-kasse-krok som går att vika ut från handfacksluckan, perfekt att säkra matkassen med. Baksätet är i knappaste laget för storvuxna, två ryms men tre får det trångt. Det helglasade panoramaglastaket uppskattas och släpper ner en bit av himlen i kupén. Baksätesryggen är fällbar 40/60 med liten lastlucka i mittarmstödet, precis som hos Volvo XC40. Under fronthuven finns ett grunt 35-liters bagageutrymme som gjort för laddkabeln och det reguljära bagageutrymmet bak rymmer 364 VDA-liter plus ytterligare 41 liter under golvet. Med fällbart baksäte ryms drygt en kubikmeter last. Halvkombiluckan öppnar upp högt och förenklar lastningen.

Batterikapaciteten är 78 kWh vilket enligt WLTP-testet ska ge 47 mils verklig räckvidd vid blandad körning. Vid enbart långsam citykörning enligt WLTP ökar räckvidden till 56 mil. Laddningstider för batteriet är 7,5-12 timmar beroende på om strömstyrkan är 16 eller 10 ampere. Batteripacket levereras av sydkoreanska LG Chem och motorerna är av fabrikat Siemens.

1 av 4
2 av 4
3 av 4
4 av 4

– En elbil har bättre verkningsgrad vid lägre hastighet än jämförbar förbränningsmotor, samtidigt som lasterna och luftmotstånd ökar i högre grad för elbilen upp i fart, förklarar Olle Fast som är ansvarig för drivlinan hos Polestar 2.

Den inofficiella toppfarten är cirka 210 km/h, i den hastigheten upplevs bilen fast och säker. Som medpassagerare skjutsar Rydholm mig på högfartsdelen runt Hällered, själv snuddade jag som mest 180 km/h på hastighetsmätaren. Högst upp i den bankade paraboldelen är ”neutral hastighet” 190 km/h, Rydholm släpper händerna från ratten och Polestar 2 ilar obekymrat vidare i den tänkta kurvradiens riktning. Teknikens Världs testlag har tidigare lovprisat Volvos lilla plattform CMA (XC40), men sådan här trygghet har vi aldrig tidigare upplevt!

En bidragande anledning till Polestar 2:s överraskande prestandakvaliteter heter Hethel. Den engelska byn i Norfolk där Lotus kommer från. Deras kommande sportsuv delar nämligen en hel del teknik med lill-Polestar, koncernkollegor som man är inom Geelysfären.

60 000 kronor i miljöbonus gör att Polestar 2 hamnar på rätt sida om 600 000 kronors-strecket, men det är mycket pengar för en ”folkbil”. Men till 2021 lovar man komma med en billigare version och ryktena säger att det blir en framhjulsdriven variant med enbart en elmotor, priset uppskattas bli dryga 400 000 kronor.

Men före dess ska PS2 tackla den kommande kannibalismen från Volvo XC40 P8 AWD Recharge som har i princip samma underställ, endast karossen skiljer. Men XC40 P8 kostar 40 000 kronor mer än PS2, något som talar mot logiken att Polestar ska vara prestigemärket som ska vara först med den senaste tekniken. Orsaken heter Kina – Polestar 2 tillverkas borta i öster medan den svensksålda el-Volvobilarna tillverkas i belgiska Gent.

Polestar 2

Pris: 659 000 kronor.

Motor: Dubbla elmotorer 408 hk (300 kW), vridmoment 660 Nm, batteri litium-jon, 78 kWh (27 moduler).

Kraftöverföring: Motor fram och bak, fyrhjulsdrift.

Fjädring/hjulställ: Skruvfjädring, krängningshämmare fram och bak. Fram fjäderben med undre triangellänk. Bak multilänkaxel.

Styrning: Elmotordriven servo. Vändcirkel 11,5.

Bromsar: Ventilerade skivor fram och bak. Antisladdsystem.

Hjul: Lättmetallfälg. Fälgbredd 8 tum, däck 245/45 R19.

Mått/vikt (cm/kg): Axelavstånd 274, längd 461, bredd 185, höjd 148, spårvidd f/b 160/163. Markfrigång 15. Tjänstevikt ca 2 100, maxlast ca 400, max släpvagnsvikt 1 500. Taklast 75. Bagagevolym (VDA-liter) 405-1 095 liter.

Fartresurser: Acceleration 0-100 km/h 4,7 s, toppfart ca 210 km/h.

Bränsleförbrukning (WLTP): Elförbrukning blandad körning 1,48 kWh/mil. CO2 0 g/km. Räckvidd 47,0 mil.

Garantier: Nybil 2 år, vagnskada 3 år, rostskydd 12 år, lack 3 år.

Skatt: 360 kronor per år.

Rivaler

Foto: Patrik Lindgren

Tesla Model 3 Long Range Dual Motor

Original har Model 3 ett 50 kWh stort batteri, men behöver spetsas med 75 kWh-dito för att jämföras med PS2. Tesla är trängre i baksätet och mindre flexibel än Polestar.

Pris: 669 080 kronor.

Volvo XC40 P8 Recharge

Koncernkompisen och i Sverige den tuffaste utmanaren till PS2. Dyrare och med mindre aha-upplevelse än sin kinesiska styvbror. Och XC40 Recharge dröjer till nästa årsskifte…

Pris: 699 000 kronor.

Redan prenumerant?

Papperstidning eller digital

Digital prenumeration

Allt du vill veta om alla bilar

Gratis första månaden - därefter 99 kr/månad

  • Flest och mest omfattande tester av nya bilar
  • Alla nummer av e-tidningen
  • Nyheter, provkörningar och fakta inför ditt bilköp
  • Avsluta prenumerationen online när du vill

Genom att klicka på "Fortsätt" godkänner jag prenumerationsvillkoren och bekräftar att jag tagit del av Bonnier News personuppgiftspolicy.

Skapar ditt konto

Vänligen vänta medan vi skapar ditt konto

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer

Black Friday-erbjudande: 3 månader Premium för 0 kr