Foto: Porsche

Provkörning av Porsche 718 Boxster GTS 4.0

Man kan säga att Porsche har tagit ett steg tillbaka för att kunna ta två steg framåt med sin Boxster. Med sexcylindrig motor blir modellen alldeles nära nog perfekt.

Vill du läsa mer av vårt Premium-material?

Framför mig vid racerbanan Estoril, strax utanför Lissabon i Portugal, står nya Porsche 718 Boxster GTS 4.0. Redan förra sommaren visades nya Cayman GT4 och 718 Spyder, båda två med den nya fyra liter stora boxersexan utan turbo som varvade 8 000 r/­min och strax där innan levererade 420 hästkrafter. ”Äntligen i 718!”, som Erik Wedberg uttryckte det vid provkörningen av 718 Spyder förra sommaren och jag är mer än benägen att hålla med nu i dag. Förvisso har toppeffekten tagits ner till 400 hästar och maximala varvtalet är nu 7 800 r/­min, men det är detaljer i sammanhanget.

Redan prenumerant?

Papperstidning eller digital

Digital Prenumeration

ALLT DU VILL VETA OM ALLA BILAR

Gratis första månaden - därefter 99/mån.

Ingen bindningstid.

  • Vi kör och bedömer alla bilar på svenska vägar
  • De bästa och mest detaljerade testerna av nya bilar
  • Alla nummer av e-tidningen fem år bakåt i tiden
  • Vi står på din sida – här får du hjälp inför ditt bilköp
  • Avsluta prenumerationen online när du vill

Genom att klicka på "Fortsätt" godkänner du Bonnier News AB:s (org.nr. 559080-0917) prenumerationsvillkor för Teknikens Värld Premium och bekräftar att du tagit del av personuppgiftspolicy.

Skapar ditt konto

Vänligen vänta medan vi skapar ditt konto

Aktuellt just nu

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer

4 nr av Teknikens Värld + powerbank för endast 129 kr. Köp nu!