Foto: Marcus Engström

Provkörning av Porsche 718 Spyder

718 Spyder blandar dåtida körglädje med nutida teknik och stilren design. En kombination som väcker liv i motorhjärtat i tider av tystlåtna och självkörande elbilar.

Precis när statsepidemiolog Anders Tegnell har nått kultstatus som "Tegnell – vår befriare" får jag nycklarna till nya Porsche 718 Spyder i handen. En coronahärjad vår och försommar utan större ljusglimtar får plötsligt liv och mening. Det här är nämligen ingen vanlig upphottad Boxster.

Det vanliga supersportbilstillverkar-tricket är gjort på den. Ta bort bekvämligheter som exempelvis dörrhandtag på insidan och elektrisk fällning av tygtaket och sist men inte minst – höj priset, och vips så har man en bil som nästan alla trånar efter. Men det är förstås så mycket mer som är gjort med 718 Spyder.

Jag minns en tid, ja jag är så gammal, när Porschar måste heta något med GT eller Turbo för att ha mer än 400 hästkrafter. Några av mina bästa bilminnen har jag ihop med en pippigul 996 GT3. Den lanserades 1999 och hade 360 hästkrafter i det första utförandet och fick 380 några år senare. Men det är inte det som är grejen med GT3-bilar. Det är körkänslan som är grejen, allt finns för att körupplevelsen ska bli bättre. Och det som inte finns gör också att körupplevelsen blir bättre. Men nu tillbaka till nutid.

Pucklarna som går från stolarna och bakåt skapar 718 Spyders silhuett. Foto: Marcus Engström

Porsche 718 Spyder har 420 hästkrafter ur en sexcylindrig fyraliters boxermotor utan konstgjord andning, ingen turbo alltså. Och den varvar 8000 r/min med maximalt vridmoment placerat mellan 5 000 och 6800 r/min. Manuell sexväxlad låda är enda alternativet just nu, men det ryktas om att den ska få Porsches dubbelkopplingslåda PDK (Porsche Doppelkopplung) i en nära framtid. Motorn har torrsumpsmörjning och variabelt insugsrör vilket i praktiken innebär att den låter precis så arg och inbjudande som den ska låta. Särskilt om man trycker på buller-ochbrak-knappen mellan sätena som öppnar för friare flöde för motorljudet genom avgassystemet. Den här bilen är alltså precis som en GT3:a var för 15-20 år sedan. Fast snyggare. Och lite snabbare. Den här bilen är precis vad man behöver för att städa bort Anders Tegnell från hornhinnan och dödstalsredovisningen från öronen.

15 927 kronor i skatt per år de första tre åren. Vi vanliga dödliga får vänta tills det kommer ut begagnade såna här... Foto: Marcus Engström

Den är en hommage till 1960-talet Porsche 718 RS60 Spyder som var en uppföljare till den ännu mer legendariska 550 Spyder. Om det kan man tycka vad man vill, alla biltillverkare vill skapa historier och knyta an till framgångar från förr, och med Porsches framgångar på tävlingsbanor världen över så kan vi väl låta dem göra det. Faktum är ändå att bilen är vacker att titta på där karosspucklarna sträcker ut sig bakom stolarna. Under pucklarna gömmer sig tygtaket som man alltså måste fälla upp och ner manuellt, efter att man har listat ut var den dolda knappen för att knäppa loss det sitter... Krångligt i onödan kan man tycka, för bilen i sig hade lätt orkat med att bära den extra vikt som en helt elektrifierad sufflett innebär.

Det tar en stund att lista ut hur det manuella tygtaket ska fällas. Foto: Marcus Engström

0-100 km/h går på 4,4 sekunder och växellådan är så exakt och följsam att det känns som en omöjlighet att pricka fel i den på väg upp mot den angivna toppfarten 301 km/h, vilken jag faktiskt inte ens försökte nå. Jag är äldre nu än på 996 GT3-tiden... Men även i lägre farter, till och med i lagliga sådana, är 718 Spyder belönande med ett chassi som är knivskarpt och svarar på minsta tilltal med ratt och pedaler. Bakspoilern är diskret men går upp i farter över 120 km/h för att ge extra downforce, och både fronten och den riktiga diffusorn baktill är utvecklade på tävlingsbanan vilket märks på att bilen suger sig fast i asfalten.

718 Spyder har PTV, Porsche Torque Vectoring, vilket innebär att det drivande innerhjulet bromsas och ytterhjulet får mer kraft när man går på attack i en kurva – vilket ger extra skjuts genom böjen.

Lekstuga för vuxna! Perfekt utformad förarmiljö för aktiv körning med Alcantara-klädd ratt och spak. Foto: Marcus Engström

Precis som vanligt med dyra sportbilar, grundpriset är 995 000 kronor på den här, så går det att extrautrusta för stora pengar. Den viktigaste detaljen är sportstolarna för 34 200 kronor. Och om du ska köra mycket på bana kan det vara värt att köpa de keramiska PCCB-bromsarna för 82 600 kronor (bromsarna härstammar förresten från den nya 911 GT3:an. Och det märks!, reds anm.) Det mesta av de andra grejorna kan du skippa, eftersom du vill höra motorljudet och inte ett extra dyrt stereoljud. Interiörpaket i alcantara för 11 600 kronor kan vara bra för att lindra handsvetten.

Att provkörningsbilen kostar 1 144 400 kronor beror på en mängd onödiga detaljer som LED-lysen, navigation och Apple CarPlay som inte fanns vid den tid som nya 718 Spyder är en hommage till. Eller ens på 996 GT3:s tid. Det var bättre förr helt enkelt, eller...?

1 av 2: Back to basic. Sexväxlad manuell låda som är en av de bästa som chefredaktören har använt. Foto: Marcus Engström
2 av 2: Viktbesparing och eller flört med forna tiders racerbilar? Så här ser de inre dörrhandtagen ut. Foto: Marcus Engström

Porsche 718 Spyder

Pris: 995 000 kronor.

Motor: Bensin. Längsmonterad 6-cyl boxermotor med 2 överliggande kamaxlar per cylinderbank. 4 ventiler per cylinder. Kamkedja. Cylinderavstängning. Kompression 13,0:1. Borrning/slag 102,0/81,5 mm, cylindervolym 3 995 cm3. Max effekt 420 hk (309 kW) vid 7 600 r/min, max vridmoment 420 Nm vid mellan 5 000-6 800 r/min.

Kraftöverföring: Mittmotor, bakhjulsdrift. 6-växlad manuell låda.

Fjädring/hjulställ: Skruvfjädring, krängningshämmare fram och bak. Fram fjäderben med dubbla triangellänkar. Bak multilänkaxel.

Styrning: Elservo. Vändcirkel 11,4 meter.

Bromsar: Ventilerade skivor fram och bak. Antisladdsystem. Keramiska bromsar PCCB är tillval.

Hjul: Lättmetallfälg. Fälgbredd 8,5 tum fram, 11 tum bak, däck 245/35 ZR20 fram, 295/30 ZR20 bak.

Mått/vikt (cm/kg): Axelavstånd 248, längd 443, bredd 180, höjd 126, spårvidd f/b 154/153. Markfrigång i. u. Tjänstevikt 1 420, maxlast 300, max släpvagnsvikt 0. Tank 64 liter. Bagagevolym (VDA-liter) 150 liter.

Fartresurser: Acceleration 0-100 km/h 4,4 sekunder, toppfart 301 km/h.

Bränsleförbrukning: (NEDC): Stad 1,56 l/mil, landsväg 0,81 l/mil, blandad körning 1,09 l/mil. CO2 249 g/km. Bränsleförbrukning (WLTP): Blandad körning 1,10 l/mil. CO2 251 g/km.

Garantier: Nybil 2 år, vagnskada i,u, rostskydd 12 år, lack 3 år.

Skatt: 15 927 kronor per år de första tre åren, därefter 3 440 kronor per år.

Rivaler

Jaguar F-Type R-Dynamic Cabriolet 2018

Jaguar F-Type R Cabriolet

Klassiska linjer och betydligt högre komfort än i 718 Spyder. Men när det kommer till körglädje blir den avhängd omedelbart.

Pris: 981 900 kronor.

Audi TT RS Roadster

Snabbare till 100 km/h än 718 Spyder. TT RS Roadster gör det på 3,9 sekunder. Men är inte lika vacker som Porschen.

Pris: 748 200 kronor.

Redan prenumerant?

Papperstidning eller digital

Digital prenumeration

Allt du vill veta om alla bilar

Gratis första månaden - därefter 99 kr/månad

  • Flest och mest omfattande tester av nya bilar
  • Alla nummer av e-tidningen
  • Nyheter, provkörningar och fakta inför ditt bilköp
  • Avsluta prenumerationen online när du vill

Genom att klicka på "Fortsätt" godkänner jag prenumerationsvillkoren och bekräftar att jag tagit del av Bonnier News personuppgiftspolicy.

Skapar ditt konto

Vänligen vänta medan vi skapar ditt konto

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer

2 månader Premium för bara 19 kr - när du gör vårt quiz!