Provkörning av Porsche 911 Carrera 4

Provkörning av Porsche 911 Carrera 4

Vill du läsa mer av vårt Premium-material?

Första intrycket

Utan att ha en tvåhjulsdriven 997 Carrera att jämföra med så är det nästan omöjligt att märka någon skillnad, åtminstone på allmän väg. Men fyrhjulsdrivna Porschar säljer bra i Schweiz, där det finns snöklädda vägar titt som tätt. Och det finns ju snö ibland även i Sverige.

Basfakta

Pris

 Ca 900000 kr (juli 2005) 

 Motor

 6-cyl rak boxermotor, 4 överliggande kamaxlar, 4 ventiler per cylinder, variabel ventilstyrning (VarioCam Plus). Kompression 11,3:1. Borrning/slag 96/82,8 mm, cylindervolym 3596 cm3. Max effekt 325 hk (239 kW) vid 6800 r/min. Max vridmoment 370 Nm vid 4250 r/min.

 Kraftöverföring

 Motorn bak, bakhjulsdrift. 6 växlar. Hastighet på högsta växeln vid 1000 r/min 41 km/h.

 Fjädring/hjulställ

 Skruvfjädring och krängningshämmare fram och bak. Fram fjäderben med undre triangellänkar, bak multilänkaxel.

 Styrning

 Kuggstång med variabel utväxling, 2,6 rattvarv. Vändcirkel 10,9 m.

 Bromsar

 Ventilerade bromsskivor med fyrkolvsok fram och bak.

 Hjul

 Fälg 8 tum. Däck fram 235/40ZR18. Däck bak 295/35ZR18.

 Mått/vikt(cm/kg)

 Axelavstånd 235. Längd 443, bredd 185, höjd 131, spårvidd fram/bak 149/155. Tjänstevikt 1450 kg, maxlast 415 kg. Tanken rymmer 67 liter.

 Fartresurser

 Acceleration 0-100 km/h 5,1 s, toppfart 280 km/h.

 Förbrukning *

 Blandad körning 1,13 l/mil

 * Enligt tillverkaren

 

Fantastiska fyran

Fyra är den magiska siffran. Med 44 millimeter bredare bakskärmar och med drivning på alla fyra försöker jag erövra Monte Carlos rallyvägar med nya Porsche Carrera 4.

Det är rejält trångt i trafiken på väg upp till den klassiska rallysträckan Col de Turini i bergen strax norr om Monaco. Särskilt när man möter en lastbil. Det är mest då man funderar över den enligt uppgift 44 millimeter bredare bakdelen på helt nya fyrhjulsdrivna versionen av Porsche 997. Särskilt om man kör lite för fort och lastbilen dyker upp på andra sidan en av de hundratals hårnålskurvorna. Med tanke på att vägens bredd knappt räcker för en småbil så hade man gärna varit utan de extra 44 millimetrarna. Men bara just då.

 I stillastående trygghet och med tid att betrakta bakvagnen så är den ökade bredden bara en tillgång, bilen ser lägre och aggressivare ut. Anledning till den ökade bredden är att man behövde plats för bredare bakhjul för ökat väggrepp.

 Förutom bredden är det inget annat än siffran 4 på bakluckan/motorhuven som avslöjar att bilen har fyrhjulsdrift.

 - Fyrhjulsdriften i våra Carrera-bilar syftar främst till att öka körglädjen, inte till att öka terrängdugligheten, skämtar racer- och rallylegenden Walther Röhrl, som finns på plats för att visa oss vanliga människor vad bilen kan.

 En sträcka på några kilometer uppför berget avverkas på en minut. Och det handlar inte om nån särskilt rak sträcka. Vid vändplatsen stänger Röhrl av PSM, Porsche Stability Management.

 - På torrt väglag använder jag aldrig PSM säger han, bara när det snöar, kanske..., förklarar han. 

 Okej. Inte för att det känns särskilt säkert, men i det här yrket får man lära sig att lita på racerchaufförer. Jag överlever. Tack för det.

 På presskonferensen berättar Röhrl att han testat Carrera 4S på Nürburgrings nordslinga (som han gör med de flesta nya Porschar) och att han presterat tiden 7,59 i en bil med Sports Chrono Package Plus och tre sekunder långsammare med en bil utan Sports-paketet. Det är ungefär tio sekunder snabbare än han gjort med den bakhjulsdrivna 997:an. 

 Porsche Carrera 4 är egentligen exakt samma bil som den vanliga bakhjulsdrivna, men fyrhjulsdriften ökar på vikten med 55 kg, huvudsakligen över framhjulen. Vilket åtminstone i min värld känns som en tillgång snarare än en nackdel. Den "vanliga" Carreran upplevs ibland som lite fladdrig i framvagnen, särskilt på dåliga vägar och i hög fart. Carrera 4 sätter sig bättre på vägen och är mer kursstabil, och trots att det driver även fram så känns den inte mindre känslig för styrutslag. 

 En nyhet är ett tillägg i säkerhetssystemet PSM, pre-filling brakes betyder att bromssystemet känner av om föraren släpper upp gasen hastigt och fyller bromssystemet i förväg. Om föraren då gör en panikinbromsning så har man tjänat några millisekunder som det annars skulle tagit att få upp trycket i systemet.

 Det aktiva fjädringssystemet PASM, med möjligt att välja mellan sportläge och normal, är standard i den lite dyrare och snabbare 4S, förutom de extra 30 hästkrafterna, ett högre pris och ett snyggt S på bakluckan. Det finns som tillval till vanliga Carrera 4 och är väl investerade pengar, även om normalläget är att föredra även vid sportig körning. Tyska tidningar har vid tester kommit fram till att 997:an (den bakhjulsdrivna) är snabbare runt både Hockenheim och Nürburgrings nordslinga i normalläget jämfört med sportläget. Något som Walther Röhrl är skeptisk till.

 - Njae, det är nog så att de tycker att det blir obehagligt med en stum bil lite tidigare än vad en riktig racerförare gör..., säger han.

 För en vanlig människa är normalläget bättre i alla lägen. På de slingriga bergsvägarna runt Monaco, där det fattas både vägbredd och ibland stora asfaltsbitar hade man nästan önskat ett "soft"-läge. Men man kan förstås inte låta bli att leka racerchaufför när man sitter bakom ratten på en bil med 325 hästkrafter och som vrålar underbart efter 5500 r/min. 

 Om du är man, 47 år och hyggligt tät så tillhör du målgruppen, säger Porsche. Om du inte gör det, men tänker köpa bilen ändå får du vänta till i höst. Porsche Carrera 4 börjar säljas i Europa den 22 oktober. Lagom till första snön. Kul.

Redan prenumerant?

Papperstidning eller digital

Digital prenumeration

Allt du vill veta om alla bilar

Gratis första månaden - därefter 99 kr/månad

  • Flest och mest omfattande tester av nya bilar
  • Alla nummer av e-tidningen
  • Nyheter, provkörningar och fakta inför ditt bilköp
  • Avsluta prenumerationen online när du vill

Genom att klicka på "Fortsätt" godkänner jag prenumerationsvillkoren och bekräftar att jag tagit del av Bonnier News personuppgiftspolicy.

Skapar ditt konto

Vänligen vänta medan vi skapar ditt konto

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer

2 månader Premium för bara 19 kr - när du gör vårt quiz!