Porsche 911 Carrera 4S Foto: Porsche

Provkörning av Porsche 911 Carrera 4S

Med alla system inställda på ”sport” brakar det till ordentligt mellan alptopparna när motorn ylar över 7 000 varv. I nästa sekund motorbroms med ett avgasbludder som skulle få salig Ferdinand att rocka fett där i sin himmel.

Granarna hänger snötyngda efter nattens nederbörd. De lutar sig hotfullt över vägbanan, som förvånansvärt nog i stort sett är snöfri. Snö och modd dyker ändå upp här och var, men känner mig ändå helt trygg i den senaste utgåvan av legenden 911. Den fyrhjulsdrivna Carrera 4 som förstås bygger vidare på den tvåhjulsdrivna 991-modellen som lanserades förra året.

Vägen ormar sig uppför i serpentinsvängar. Ger full gas på de korta rakorna mellan böjarna. Med grafik visas i ett instrument hur mycket kraft som portioneras ut till bak- respektive framaxel, något som är helt nytt för nya Carrera 4. Bilen är förstås mest bakhjulsdriven och vid körning på torr vägbana med jämn gas går all kraft dit. Vid kraftigt gaspådrag eller om PTM (Porsche Traction Management) registrerar halka, eller något annat av alla parametrar systemet tar hänsyn till, går mer kraft till framaxeln och det tar endast millisekunder. Systemet är hämtat från förra modellen 997 Turbo.

I kombination med dubbelkopplingslådan PDK sköter PTM också det bränslebesparande frihjulet som tillåter bilen att rulla utan motorbroms när man släpper gaspedalen. En gammal Saab-finess minsann, bara lite mer avancerad.

Carrera 4 är 44 millimeter bredare över häcken än den tvåhjulsdrivna och har 10 millimeter bredare bakdäck. En smal ljusramp löper mellan bakljusen och i fronten är gallren för luftintagen omgjorda. Tillsammans med den i övrigt böljande karossen är den i mina ögon den snyggaste 911 Porsche byggt.

Motorn är förstås en klassisk boxersexa på 3,4 liter som ger 350 hästkrafter och 390 Nm. Räcker mer än väl enligt min mening, men inte för majoriteten av köparna som hellre väljer Carrera 4S. Boxersexan är här på 3,8 liter och hästkraftsantalet 400 medan vridet är 440 Newtonmeter. Motorn är alltså det enda som skiljer. Att grundpriset är 141 000 kronor högre spelar tydligen mindre roll, och alla varianter av 911 extrautrustas för i snitt 100 000 kronor.

I motorvägsfart runt 150 kilometer i timmen med sportsystemen avaktiverade rullar bilen förvånansvärt tyst trots sina feta friktionsdäck. Antagligen är asfalten inte lika grov här. Skulle kunna tänka mig att köra hem till Stockholm, bara stanna för tankning av bil och kropp. Bara köra och köra, spelar ingen roll vilket väglag. Strunta i Stockholm och fortsätta norr över. Vända vid Riksgränsen, köra till Rivieran och hälsa på hos Mikael Stjerna i Cannes, eller någon annan celebritet, säga morsning, ta ett dopp i Medelhavet och dra vidare. På en resa som aldrig tar slut, med Porsche 911 Carrera 4. 

I mina drömmar. Eller om jultomten för en gångs skull kommer med nåt man önskat sig.

Rivaler

Nissan GT-R

Den ser lite klunsig ut bredvid en Porsche 911. Men skenet bedrar. Nissan GT-R spöar det mesta, inte bara effektmässigt med sina 550 hk, utan också vad gäller vägegenskaper. 

Pris: 922 000 kronor.

BMW 650i xDrive

Slösande bekväm och komfortabel coupé för två. V8-motorn på 4,4 liter ger 407 hk och är kopplad till en åttastegad automatlåda. Finns precis som 911 också som cabriolet.

Pris: 920 000 kronor.

Porsche 911 Carrera 4S

Pris

Från 1 084 000 kronor.

 

Motor

Bensin. 6-cyl längsmonterad boxermotor, dubbla överliggande kamaxlar per cylinderbank, 4 ventiler/cylinder. Kompression 12,5:1. Borrning/slag 102/77,5 mm, cylindervolym 3 800 cm3. Max effekt 400 hk (294 kW) vid 7 400 r/min, max vridmoment 440 Nm vid 5 600 r/min.

 

Kraftöverföring

Motorn bak, fyrhjulsdrift. 7-växlad manuell låda alt. 7-växlad PDK.

 

Fjädring/hjulställ

Skruvfjädring och krängningshämmare. Fram fjäderben med dubbla länkarmar. Bak multilänkaxel.

 

Styrning

Elmekanisk servo. Vändcirkel 11,5 meter.

 

Bromsar

Ventilerade och borrade skivor fram och bak. Aktivt antisladdsystem.

 

Hjul

Fälg f/b 8,5/11 tum, däck 245/35 ZR20 – 305/30 ZR20.

 

Mått/vikt (cm/kg)

Axelavstånd 345, längd 449, bredd 185, höjd 130, spårvidd f/b 154/155. Markfrigång i.u. Tjänstevikt Ca 1 520, maxlast ca 355, max släpvikt –. Tank 68 liter.

 

Fartresurser*

Toppfart 299 km/h. ­Acceleration 0–100 km/h 4,5 s (4,3 med PDK).

 

Bränsleförbrukning*

0,99 (0,91 med PDK) liter/mil vid blandad körning. CO2 234 (215 med PDK) g/km.

 

Skatt

2 700 kronor, efter årsskiftet.

 

Garantier

2 år nybil, 3 år vagnskada, 10 år rostskydd.

 

* Tillverkarens uppgifter.

Redan prenumerant?

Papperstidning eller digital

Digital prenumeration

Allt du vill veta om alla bilar

Gratis första månaden - därefter 99 kr/månad

  • Flest och mest omfattande tester av nya bilar
  • Alla nummer av e-tidningen
  • Nyheter, provkörningar och fakta inför ditt bilköp
  • Avsluta prenumerationen online när du vill

Genom att klicka på "Fortsätt" godkänner jag prenumerationsvillkoren och bekräftar att jag tagit del av Bonnier News personuppgiftspolicy.

Skapar ditt konto

Vänligen vänta medan vi skapar ditt konto

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer

2 månader Premium för bara 19 kr - när du gör vårt quiz!