Provkörning av Porsche 911 Carrera 4S

Provkörning av Porsche 911 Carrera 4S

Fyrhjulsdriften med magnetkoppling från Porsche 911 Turbo sätter fart på 911 Carrera 4. Snabbare ingrepp och mer fyrhjulsdrift är fördelen.

Vill du läsa mer av vårt Premium-material?

Det är en stor nyhet i litet format. Faktum är att den kompakta magnetkopplingen ryms i en handflata. Men den gör stor skillnad.

Gamla 911 Carrera 4 hade en ”gammaldags” viskokoppling som skickade kraften till framhjulen vid behov. Problemet var att gamla Carrera 4 fortfarande i hög grad var en bakhjulsdriven bil. Viskokopplingen reagerade inte särskilt snabbt när bakhjulen tappade greppet. 

 Den nya ansiktslyfta Carrera, som presenterades i TV 16/08, får däremot en oerhört reaktiv fyrhjulsdrift. Systemet är ett direkt arv från Porsche 911 Turbo.

 I stället för skillnader i viskositet beror ingreppet på vilka data om körsituationen som bilen ger.

 Lamellpaketet greppar genom en elektromagnetisk koppling, tillverkad av Borg-Warner. Magnetkraften fördelar vridmomentet på bråkdelen av en sekund från noll till 100 procent. Så trots att Carrera 4 i grund och botten fortfarande är en bakhjulsdriven bil med påhängd ”slavdrivning” av framhjulen kan den i teorin – med is under båda bakhjulen – bli helt och hållet framhjulsdriven. Systemet är enligt Porsche mycket bränsle­effektivt. I EU-körcykeln kräver fyrhjulsdriften cirka 0,04 liter extra per mil. 

 Jag provkör härligheten först på vanlig väg, strax norr om Berlin. Bilen känns påtagligt neutralstyrd. Men främsta intrycket är att landsvägar i forna Östtyskland lämpar sig sällsynt illa för den stumma 911:an. Bilen är tokstötig. 

 Roligare blir det när vi får släppa loss på däcktestbanan som Porsche har hyrt av Michelin. Det är här bilen hör hemma. Under några sekunder hinner jag notera att bilen går kanonstadigt i 265 km/h. Ännu mer imponerande är att det går att tvärnita spikrakt från samma hastighet. 

 Fyrhjulsdriften ger bilen ett kanongrepp. Och motorn är vassare än förut. Precis som i de tvåhjulsdrivna bilarna sitter nya direktinsprutade maskiner på 3,6 liter/345 hästkrafter i vanliga Carrera respektive 3,8 liter/385 hästkrafter i den starka ”S”-versionen. 

 Helt ny är kombinationen 4WD à la 911 Turbo och den pinfärska auto­matlådan med dubbla kopplingar. En mycket imponerade låda som visar att dubbelkopplingslådor också hör hemma i prestandabilar. 

 Som tidigare kännetecknas de fyrhjulsdrivna modellerna av det breda bakpartiet från Turbo-modellen. En stor del av förklaringen till att 55 procent av alla 911 som säljs är fyrhjulsdrivna.

Porsche 911 Carrera 4S

Pris

1 003 000 kronor.

Motor

Bensin. 6-cyl boxermotor. 2 överliggande kamaxlar per cylinderrad, 4 ventiler per cylinder. Kompression 12,5. Borrning/slag 102/77,5 mm, cylindervolym 3 800 cm3. Max effekt 385 hk (283 kW) vid 6 500 r/min, max vridmoment 420 Nm vid 4 400 r/min.

Kraftöverföring

Motorn bak, fyrhjulsdrift. 6-växlad manuell låda alt. 7-växlad automatlåda.

Fjädring/hjulställ

Skruvfjädring, gasstötdämpare och krängningshämmare fram och bak. Fram fjäderben och nedre triangellänkar, bak multilänkaxel.

Styrning

Kuggstång med variabel utväxling, servo.

Bromsar

Ventilerade och borrade skivor fram och bak. Antisladdsystem.

Hjul

Fälg 8 tum fram, 11 tum bak tum, däck fram 235/35-ZR19, bak 295/30-ZR19.

Mått/vikt (cm/kg)

Axelavstånd 235, längd 444, bredd 185, höjd 130, spårvidd f/b 149/155. Tjänstevikt 1 550, maxlast ca 330. Tank 67 liter.

Fartresurser*

Toppfart 297 km/h. Acceleration 0–100 km/h 4,7 s.

Bränsleförbrukning*/miljö

Stad 1,65, landsväg 0,77, blandad körning 1,10 l/mil. CO2 259 g/km.

Skatt 2 745 kronor.

* Enligt tillverkaren.

Redan prenumerant?

Papperstidning eller digital

Digital prenumeration

Allt du vill veta om alla bilar

Gratis första månaden - därefter 99 kr/månad

  • Flest och mest omfattande tester av nya bilar
  • Alla nummer av e-tidningen
  • Nyheter, provkörningar och fakta inför ditt bilköp
  • Avsluta prenumerationen online när du vill

Genom att klicka på "Fortsätt" godkänner jag prenumerationsvillkoren och bekräftar att jag tagit del av Bonnier News personuppgiftspolicy.

Skapar ditt konto

Vänligen vänta medan vi skapar ditt konto

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer

2 månader Premium för bara 19 kr - när du gör vårt quiz!