Porsche 911 Carrera 4S

Provkörning av Porsche 911 Carrera 4S

Vill du läsa mer av vårt Premium-material?

Basfakta

Motor

Längsmonterad 6-cyl boxer med vattenkylning och torrsumpssmörjning. Kompression 11,3. Två överliggande kamaxlar per cylinderrad, 4 ventiler och 2 tändstift per cylinder. Variabel kamaxel- och ventilstyrning. Borrning/slag 96/92,8 mm, volym 3596 cm3. Max effekt 320 hk (235 kW) vid 6800 r/min, max vridmoment 370 Nm vid 4 250 r/min. 

Kraftöverföring

Motorn bak, konstant fyrhjulsdrift. 6-växlad låda alternativt 5-stegs automat. Aktivt anti-sladdssystem. Hastighet vid 1000 r/min på sexan 40,22 km/h.

Fjädring/hjulställ

Skruvfjädring. Fram 

fjäderben med triangellänkar. Bak multilänkaxel med längs- och tvärlänkar samt parallellstag. Krängningshämmare fram och bak.

Styrning

Kuggstång med servo. Vändcirkel 12,1 m.

Bromsar

Ventilerade skivbromsar runt om med fyrkolvsok av aluminium. Låsningsfritt system.

Hjul och däck

Fälgbredd fram/bak 8/11 tum. Däck fram 225/40 ZR18 och bak 295/30 ZR18.

Mått & vikt (cm/kg)

Axelavstånd 235, längd 443, bredd 183, höjd 130, spårvidd fram/bak 147/153. Tjänstevikt ca 1520, maxlast ca 280, tankrymd 64 l.

Fartresurser*

(Carrera 4S Tiptronic S inom parentes) Toppfart 280 (275) km/h, 

0-100 km/h 5,1 (5,6) s.

Bränsleförbrukning*

(Carrera 4S Tiptronic S inom parentes) Blandad körning 1,14 (1,21) l/mil.

*Tillverkarens uppgift.

Bredsidad

Med chassi, bromsar och svällande former från 911 Turbo är Carrera 4S den kanske mest attraktiva Porschen på modellprogrammet.

Nya Carrera 4S känns väldigt förutsägbar. Porsche bygger kusligt bra sportbilar, gång på gång. Motorerna är fantastiska, skinninredningen är stramt perfekt och alla detaljer har den rätta skärpan. Precis som tidigare, alltså. 

Det låter kanske lite småtrist men Porsche blir aldrig tråkiga, inte i mina ögon. Må hända har jag en obotlig passion för "elvor" av alla de slag, men den är välförtjänt. Och nya 911 Carrera 4S hör till en av mina favoriter, i alla fall efter första korta mötet.

Jämförd med en vanlig 911 Carrera, eller 996 som den heter internt, har 4S vuxit markant över bakpartiet tack vare Turbons skärmbreddare - 65 millimeter för att vara exakt. Men allt ser inte likadant ut som på turbomodellen, bland annat saknas luftintaget framför bakhjulet och Carrera 4S har en lite mindre vinge. Dessutom är motorluckan tillverkad av glasfiberförstärkt plast, vilket ingen annan 911 har.

Karossformen har blivit renare, som jag tycker att 996 borde ha sett ut från början. De utlagda skärmarna ger en tydligt markerad midja som utstrålar kraft. Fronten liknar turbons, sånär som på att den svarta spoilern har dragits upp en aning i mitten. Fälgarna är snarlika turbons och håller samma storlek.

Carrera 4S har lånat mer från 911 Turbo, bromsar och hjulställ är hämtade direkt från den 100 hk starkare storebrodern. 

Det känns tydligt att 4S har styvare inställt chassi än övriga Carreramodeller. Visserligen aningen stötig, men föraren kompenseras med direkta vägegenskaper. Carrera 4S är tio millimeter lägre än en vanlig Carrera 4 och har även styvare motorfästen samt en hårdare inställning av stötdämpare och fjädrar. Styrningen är fortfarande ganska tung, men känslan i ratten är kusligt bra och direkt. Jämförd med Turbo känns Carrera 4S inte riktigt lika understyrd, men de utförliga testomdömena får vänta. 

Porsches bromsar är troligen marknadens bästa. Skivorna mäter precis som på Turbon 330 millimeter i diameter vid alla fyra hjulen och är både ventilerade och hålborrade och bromsoken har fyra kolvar vardera. Inte nog med att de stoppar bilen på kort sträcka, bromsarna har tidigare visat att de knappt mattas hur mycket man än använder dem.

Motorn är den samma som nyligen introducerades i den reviderade 911 Carrera. Storleken har gått upp från 3,4 till 3,6 liter, effekten från 300 till 320 hk och vridmomentet från 350 till 370 Nm.

Från strax under 1500 r/min finns nästan 300 Nm vridmoment, vilket ger mycket fina lågvarvsegenskaper. Man behöver inte köra som ett svin hela tiden, även om motorns explosivitet och ljud sannerligen inbjuder till det. Porsches sinnrika VarioCam Plussystem har tagit steget från turbomotorerna och sitter nu även i samtliga 911. Kortfattat innebär systemet att motorn själv ställer in när, hur länge och hur högt ventilerna ska öppna, allt för att ge rätt kraft vid rätt tillfälle. Den sexväxlade lådan behöver några minuter på sig för att nå upp i arbetstemperatur men sedan är den en verklig fröjd att manövrera. Carrera 4S går även att få med automatlådan Tiptronic S för 30300 kronor.

Carrera 4S är med sin konstanta fyrhjulsdrift en mycket användbar bil. Systemet ger i vanliga fall 95 procent av kraften till bakhjulen men när greppet bak går förlorat kan upp till 40 procent av kraften fördelas till framhjulen. Nackdelarna med fyrhjulsdrift är ökad vikt och minskat bagageutrymme där fram.

Porsches aktiva antisladdsystem, PSM, är standard. Till skillnad från många andra tillverkares system tillåts föraren köra tämligen brutalt innan PSM griper in. 

Det finns egentligen bara två tråkiga saker med Porsche 911 Carrera 4S. Dels grundpriset på 852000 kronor, dels att den svenska tilldelningen på 21 bilar (till nästa år) redan är slutsåld.

Redan prenumerant?

Papperstidning eller digital

Digital prenumeration

Allt du vill veta om alla bilar

Gratis första månaden - därefter 99 kr/månad

  • Flest och mest omfattande tester av nya bilar
  • Alla nummer av e-tidningen
  • Nyheter, provkörningar och fakta inför ditt bilköp
  • Avsluta prenumerationen online när du vill

Genom att klicka på "Fortsätt" godkänner jag prenumerationsvillkoren och bekräftar att jag tagit del av Bonnier News personuppgiftspolicy.

Skapar ditt konto

Vänligen vänta medan vi skapar ditt konto

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer

Black Friday-erbjudande: 3 månader Premium för 0 kr