Porsche 911 GT2

Provkörning av Porsche 911 GT2

Vill du läsa mer av vårt Premium-material?

Basfakta

Motor 

6-cyl tvärställd boxermotor med 2 överliggande kamaxlar per cylinderrad, 4 ventiler per cylinder. Dubbla turboaggregat, laddluftkylare. Torrsumpssmörjning med 8 liter olja. Kompression 9,4. Borrning/slag 100/76,4 mm, volym 3600 cm3. Max effekt 462 hk (340 kW) vid 5700 r/min, max vridmoment 620 Nm mellan 3 500 och 4 500 r/min.

Kraftöverföring

Motorn bak, bakhjulsdrift. 6-växlad låda. Differentialbroms.

Fjädring/hjulställ

Skruvfjädring. Fram fjäderben, bak multilänkaxel. Krängningshämmare. Hjulställen justerbara vad gäller höjd och camber och castervinklar (för körning på bana med slicks).

Styrning

Kuggstång med servo.

Bromsar

Ventilerade skivbromsar tillverkade i kolfiber fram och bak. Låsningsfritt system.

Hjul/däck

Fälg f/b 8,5/12 tum, lättmetall. Däck f/b 235/40- R 18 / 315/30-R 18.

Mått & vikt (cm)

Axelavstånd 235, längd 445, bredd 183, höjd 127. Spårvidd fram/bak 148/152. Tomvikt 1440. Bränsletank 89 liter.

Fartresurser

(fabriksuppgifter) Acceleration 0-100 km/h 4,1 sek, 0-160 km/h 8,5 sek, 0-200 km/h 12,9 sek. 

Toppfart 315 km/h.

Bränsleförbrukning

(fabriksuppgifter) Blandad körning 1,29 l/mil.

Hetsjakt!

Snacka går ju, men att färdas i 90 meter per sekund är en helt annan sak. Följ med på provtur i Porsche 911 GT2!

15 km/h. Femton alltså. Det är inte mycket att snacka om när det gäller fart. Men här och nu känns 15 km/h som fruktansvärt mycket. 15 km/h är vad som är kvar innan toppfarten nås i Porsche 911 GT2. I alla fall om man som jag just nu har 300 km/h på den lilla digitala hastighetsmätaren. Den brukar vara ganska exakt. Känner faktiskt ingen lockelse att se 315 km/h i digital verklighet.

Det börjar nämligen gå lite tungt. Upp till 200 km/h är lätt som en plätt, det tar 12,9 sekunder. 250 km/h passeras också rätt smärtfritt (drygt 20 sekunder), liksom 280 km/h, efter en halv minut, då du lägger i sexans växel.

Sedan börjar det ta emot, både på det ena och andra sättet. Inte minst luftmotståndet kämpar emot, men det känns som ett mindre problem.

Det är blött i handflatorna. Det dånar fruktansvärt i kupén från motor och däck. Varenda liten skarv på den italienska autostradan - och de är många! - känns som ett hammarslag i de stenhårda hjulupphängningarna.

De 235 mm breda och 40 mm höga framdäcken letar tappert och framgångsrikt upp vägens alla små ojämnheter. I 300 km/h har den svansmotorförsedda Porschens framvagn ingen nämnbar kontakt med vägen. Det kommer att ta mig ungefär en halvminut att nå 315 km/h. Jag färdas 90 meter per sekund.

Att italienare är rätt bra på att byta fil utan att förvarning samt det faktum att det kan stå en carabinieri med radarpistol någonstans framför mig övertygar mig.

Jag beslutar mig för att inte toppa Porsche 911 GT2. Kalla mig gärna feg.

När körde du själv 300 km/h senast förresten?

911 GT2 är den snabbaste och starkaste gatbil Porsche någonsin tillverkat. Toppfart 315 km/h. 0-100 km/h på 4,1 sekunder. Den dubbelturbomatade boxersexan ger 462 hästkrafter, tio procent mer än "standardmodellen"Porsche 911 Turbo. Den extra effekten lockas fram genom högre laddtryck, högre kompression och effektivare kylning. Vid fullt flås laddas turboaggregaten med två bar.

Vridmomentet - massiva 620 Nm - uppnås redan vid 3500 r/min och håller sig konstant till 4500 r/min. All denna enorma kraft överförs till bakhjulen via en sexväxlad låda.

Redan 911 Turbo är en hiskelig fartmaskin. De drygt fyrtio hästkrafterna extra i GT2 gör den ännu värre. Dessutom ska man ha klart för sig att GT2 är 100 kilo lättare.

Ett varv runt nordslingan på Nürburgring, drygt två mil, avverkas på 7,46 sekunder om det sitter en förare av gamle rallyvärldsmästaren Walter Röhrls kaliber bakom ratten. Det är tio sekunder mindre än den redan fasansfullt snabba Porsche 911 GT3.

Porsche 911 GT2 är fokuserad på extrema prestanda och sportighet. Ändå har Porsche valt att inte tävla med bilen officiellt (se intervju med Hartmut Kristen).

Vilket naturligtvis inte kommer att hindra Porschetrimmare som Konrad Motorsport och andra att ta ut GT2 på racerbanorna.

GT2 säljs även i Clubsport-utförande med stolar av flamsäkert material, störtbåge och eldsläckare.

I skrivande stund har 18 svenskar beställt 911 GT2, samtliga i Clubsport-trim. Förmodligen kommer många ägare att använda bilarna i mindre sportvagnsrace eller på klubbträffar.

Vad tänker man egentligen den dagen man satt sin GT2, à 1,7 miljoner kronor, i ett avbärarräcke på Mantorp Park? Det kommer aldrig att hända mig i alla fall, den saken är ekonomiskt säkerställd.

Ska man skratta eller gråta över detta faktum?

Krasst sett har man ju ingen större nytta av en Porsche 911 GT2. Det är en rackarns bil att gå fort. Och det är egentligen allt.

Bagageutrymme värt namnet finns inte, även om det faktiskt är större än i 911 Turbo (+ 10 liter). Det beror på att 911 Turbo är fyrhjulsdriven och diffklumpen fram tar plats. 

Det finns inga baksäten, bara urgröpningar. Och hur ta sig dit för den delen? Glasfiberstolarna är solida och ryggen går inte att fälla. Stoppningen är minimal. Vikten har sänkts med 28 kg tack vare de racinginspirerade stolarna samt det uteblivna baksätet.

Alla bussningar i hjulupphängningarna är av metall i stället för gummi för bättre väghållning och känsla. I det avseendet fungerar de, men komforten blir förstås lidande. Vägljud och slammer från hjulställ håller oacceptabel nivå för vilken normal gatbil som helst. Fast i GT2 känns det helt korrekt.

Nej, det är fart och (turbo-) fläkt som är modellen. Och bilen är in i detalj konstruerad för detta ändamål.

Granska den närmare och du förstår vad jag menar.

Luften från sidointagen i fronten leds först till kylare, därefter till bromsarna. Den luft som strömmar in i mitten av frontspoilern kyler vattentemperaturen, men sedan tar luften vägen rakt upp genom en egen utväg strax före motorhuvens början. Detta för att inte förstöra luftcirkulationen under bilen, utan skapa ett högre tryck nedåt på fronten.

Luftintagen i bakskärmarna är flyttade längre ut för effektivare motorkylning.

Bakvingen är högre än på 911 Turbo och monterad längre bak. I vingens stolpar sitter separata luftintag som leder kylluft direkt ned till motorn.

Bromsarna är tillverkade i kompositmaterial (Porsche Ceramic Composite Brakes, se artikel i TV 25/2000).

Skivorna är 350 mm stora (20 mm större än 911 Turbo) och fram sitter sexkolvsok, bak är det fyra kolvar.

Fördelarna är enligt Porsche en viktreducering jämfört med stålskivor på 16,6 kilo, vilket kan låta fjuttigt men är enormt mycket i hjuländarna. Vidare uppnås snabbare bromsrespons, större uthållighet, bättre verkan i regn och att de aldrig rostar. 

Skulle du ha din Porsche 911 stående så länge att bromsskivorna riskerar att rosta?

Sedan kan man naturligtvis inte bortse ifrån att det är viktigt för ett hightech-företag som Porsche att vara först med den här typen av bromsar på en gatbil. Med stor sannolikhet kommer liknande bromsar hos Ferrari, BMW, Mercedes, Audi med flera inom en snar framtid.

Porsche 911 GT2 är en av de allra snabbaste gatbilar du kan köpa. Det är en best att handskas med. Det spelar egentligen ingen roll hur mycket bil du har kört. Explosionen av ursinnig kraft gör dig matt varje gång du tar ut bilen.

Här finns varken livremmar eller hängslen, Inget antispinnsystem, inget antisladd. De enda livlinor som finns är ditt huvud och din högerfot.

Bakaxeln är dock försedd med en differentialbroms som vid full acceleration låser bakhjulen till 60 procent, under normal körning är det 40 procents låsning. Diffbromsen gör att bakdäcken skonas från allt för mycket slitage vid accelerationsövningar.

Jag har alltså kört Porsche 911 GT2 i 300 km/h. Att jag däremot på något sätt skulle ha utvärderat GT2:s vägegenskaper till det yttersta förnekar jag bestämt.

Det här är ingen bil man sätter sig i och smiskar järnet med direkt. Här krävs ömsesidig respekt. Att få bakhjulen i spinn är inte svårt -det är busenkelt! På (smutsiga) italienska vägar är det inga problem att få bakhjulen i spinn på treans växel.

Med en svansmotorbil som Porsche kan det få katastrofala följder.

Min respekt för de förare som kan utnyttja Porsche 911 till gränsen i racing har bara ökat efter den här provkörningen.

Fick jag ha bilen för mig själv i ett par veckor, på en tom motorväg, kanske jag skulle våga mig på att toppa GT2.

Kanske.

Det är enkelt att prata om 300+, enkelt att skriva om det, men att köra så snabbt är en helt annan historia.

Redan prenumerant?

Papperstidning eller digital

Digital Prenumeration

ALLT DU VILL VETA OM ALLA BILAR

Gratis första månaden - därefter 99/mån.

Ingen bindningstid.

  • Vi kör och bedömer alla bilar på svenska vägar
  • De bästa och mest detaljerade testerna av nya bilar
  • Alla nummer av e-tidningen fem år bakåt i tiden
  • Vi står på din sida – här får du hjälp inför ditt bilköp
  • Avsluta prenumerationen online när du vill

Genom att klicka på "Fortsätt" godkänner jag prenumerationsvillkoren och bekräftar att jag tagit del av Bonnier News personuppgiftspolicy.

Skapar ditt konto

Vänligen vänta medan vi skapar ditt konto

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer

2 månader Premium för bara 19 kr - när du gör vårt quiz!