Porsche 911 GT3

Provkörning av Porsche 911 GT3

En otidsenlig konstruktion som borde varit utdöd för länge sedan, men som bara fortsätter att utvecklas. Porsche 911 GT3 når nya höga höjder.

Vill du läsa mer av vårt Premium-material?

Jag har precis klivit in på Hotel Brau- Manufaktur, fem mil utanför Stuttgart, då en välbekant lång, senig figur dyker upp i sin cykeldress.

– Välkommen, kul att se dig igen. I morgon blir en fin dag, då ska vi ha kul, säger legendariske rallyföraren och numera Porscheanställde Walter Röhrl.

Det är rallyvärldsmästaren från 1980 som är Porsches främste testförare och noterar de svårslagna tiderna på Nürburgring med fabrikens bilar. Med nya 911 GT3 har han rantat runt ringen på 7,40, det är snabbare än vad han kört med en Nissan GT-R som Porsche köpt i forskningsyfte.

Nissan själva hävdar bättre tider (7,27) med den bilen, men Röhrl tror inte på det. Inte med en bil i standardutförande.

Det må vara hur det vill med det, men senaste versionen av GT3 är i alla fall uppdaterad rätt bra jämfört med den förra även om det i stora drag bara handlar om en facelift.

Det är just facet som först avslöjar att det är en ny upplaga. Fler ventilationshål har tillkommit vilket även gäller aktern. Bakvingen är större än tidigare och för att du verkligen inte ska missa att det är årsmodell 2009 är 3,8 gjutet i vingens sidoplattor.

Detta eftersom GT3 fått en uppgraderad boxermotor och cylindervolymen har höjts från 3,6 till 3,8 liter. Effekten har ökat med 20 hästkrafter till 435 vid 7 600 r/min. Maximalt vridmoment är 430 Nm vid 6 250 r/ min. Maxvarvet är marginellt höjt från 8 400 till 8 500 r/min.

Motorn har mycket godis invändigt. Torrsumpsmörjning med extern oljetank, vevstakar i titanium, smidda kolvar och variabelt insugningsystem. Sju (!) oljepumpar ser till att ge motorn smörj så det räcker.

Avgassystemet är tillverkat så att vid högre varvtal skippar avgaserna två (för) små ljuddämpare och slussas direkt till den stora, slutliga, dämparen. För mer effekt förstås, men även för ljudet som blivit en stor modegrej bland världens billtillverkare. Numera ska det inte bara gå fort, det ska låta vackert och högt.

Det finns ingen annan motor än denna boxersexa som är så underbar att starta upp. Det liksom exploderar till, så lägger sig varvtalet onödigt högt innan det faller tillbaka. Allt låter så mekaniskt och rassligt – härligt.

När man sedan kommit på rull och tvingas stanna vid ett trafikljus flämtar motorn så häftigt på tomgång att man kan tro det är samkväm på gång. Inget jag skulle acceptera i en annan bil men i Porsche är det helt acceptabelt.

Frågan är om diehard GT3-fans förlåter att bilen nu är mycket enklare att handha i vanliga livet tack vare mera vridmoment i mellanregistret och en höjbar markfrigång (30 mm) för att ta dig över trottoarkanter och annat. Det går alldeles utmärkt att snurra runt i de tyska byarna med femmans, ja till och med sexans växel i läge. Och motorupphängningarna är ”aktiva” så att de med magnetisk hjälp blir styvare desto mer du laddar, och tvärtom, mjuknar när du tar det lugnt.

Samtidigt som detta är möjligt har du i GT3 en av världens bästa racingbilar för gatan. Sanslöst grepp i kurvorna, med eller utan antisladd/ antispinn (Porsche Stability Management, PSM, på Porschespråk) och nytt för modellen (den hade bara antispinn tidigare) och med ett motorryt vid 4 000 r/min som får hin håle att verka tam. Motorn bara älskar livet och verkar må allra bäst vid full gas.

Utan att egentligen försöka nådde jag 293 km/h på mätaren på Autobhan innan Fritz i sin Opel Corsa vägrade flytta på sig. Och hastigheten var – helt odramatisk!

Jag har tidigare ondgjort mig över Porsches bångstyrighet i höga farter, men nu, med riktigt ställda hjulvinklar och allt, var det som att köra 200 km/h. Det är promenadfart i GT3.

Alla livlinor, inklusive låsningsfria bromsar, är förstås fullt avstängningsbara. Fattas bara annat i en bil som mer än någon annan gatregistread tingest färdas på racerbana.Men även med systemen inkopplade går det att köra svinfort med 911 GT3. Walter Röhrl är en hyvens man och har sagt mig många sanningar genom åren. Jag tror att detta är en till.

– Om jag kör med antisladd/antispinn och allt tar varvet (Nürburgring) bara två sekunder mer än utan, så fint kalibrerat är det.

Vikt är viktigare än något annat när det gäller snabba bilar. Så Porsche har satt GT3 hos Viktväktarna för snabba resultat.

Det är inte fråga om ”fem kilo på en vecka om du bara äter solrosfrön”, men lite här och lite där, ger resultat.

Bromsarna har blivit större, 30 mm högre skivor fram, men de har ändå genom lättare material blivit 2,4 kilo lättare.

Fälgarna, helt ny design, är 2,5 kilo lättare. Och de har nu centrumbult! Motorn har trots större cylindervolym blivit 1,0 kilo lättare. Och så där rullar det på, vilket till sist innebär att 911 GT3 trots införande av ny teknik rullar vidare med samma matchvikt. Fulltankad 1 395, tom 1 280 kilo.

Sprinten från 0–100 har kapats med 0,2 sekunder till 4,1. Toppfarten är höjd från 310 till 312 km/h. Bränsleförbrukningen har sänkts från 1,30 till 1,26 l/mil blandad körning. Utsläppet av koldioxid, ähh, se tekniska data, Det här är inga siffror som intresserar en potentiell GT3-köpare.

911 är en ikon i bilvärlden, 911 GT3 mer än så. Jag har vare sig modet eller kunnandet att nyttja den fullt ut på racerbana eller allmän väg.

De lyckliga som kan skrattar hela vägen till banken där de ska plocka ut dryga 1,3 miljoner. 14 stycken är beställda till lilla Sverige.

Ungefär lika många i cup utförande för racing i Carrera Cup. Jag har mer respekt än någonsin för herrar Mangs, Sandström Rickardsson och Bernadotte som rattar dessa bilar i tävlingssammanhang.

Det är ingen lek.

Men det måste vara fantastiskt roligt, inte minst för örat.

Kanske inte så mycket för öret.

Läs mer

Porsche 911 GT3

Pris

1 358 000 kronor.

Motor

Bensin. 6-cyl boxer längsmonterad, 2 överliggande kamaxlar per cylinderrad, 4 ventiler per cylinder. Kompression 12,0:1. Borrning/slag 102,7/76,4 mm, cylindervolym 3 797 cm3. Max effekt 435 hk (320 kW) vid 7 600 r/min, max vridmoment 430 Nm vid 6 250 r/min.

Kraftöverföring

Motorn bak, bakhjulsdrift. 6-växlad manuell.

Fjädring/hjulställ

Skruvfjädring och krängningshämmare fram och bak. Fram fjäderben med undre triangellänk och krängningshämmare. Bak multilänkaxel med fem stag.

Styrning

Kuggstångstyrning med servo. Vändcirkel 10,9 meter.

Bromsar

Ventilerade skivor fram och bak. Låsningsfritt system.

Hjul

Fälg 8,5/12 tum, däck 235/35 ZR 119/305/30 ZR 19.

Mått/vikt(cm/kg)

Axelavstånd 236, längd 446, bredd 181, höjd 128, spårvidd f/b 150/152. Tjänstevikt ca 1 470, maxlast ca 200, max släpvikt 0. Tank 67 liter.

Fartresurser*

Toppfart 312 km/h.

Acceleration 0-100 km/h 4,1 s,

0-200 km/h 12,3 s.

Bränsleförbrukning*

Stad 1,92, landsväg 0,90, blandad körning 1,26 l/mil. CO2 298 g/km.

Skatt

3 330 kronor.

* Enligt tillverkaren

Redan prenumerant?

Papperstidning eller digital

Digital Prenumeration

ALLT DU VILL VETA OM ALLA BILAR

Gratis första månaden - därefter 99/mån.

Ingen bindningstid.

  • Vi kör och bedömer alla bilar på svenska vägar
  • De bästa och mest detaljerade testerna av nya bilar
  • Alla nummer av e-tidningen fem år bakåt i tiden
  • Vi står på din sida – här får du hjälp inför ditt bilköp
  • Avsluta prenumerationen online när du vill

Genom att klicka på "Fortsätt" godkänner jag prenumerationsvillkoren och bekräftar att jag tagit del av Bonnier News personuppgiftspolicy.

Skapar ditt konto

Vänligen vänta medan vi skapar ditt konto

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer

2 månader Premium för bara 19 kr - när du gör vårt quiz!