Porsche 911 GT3

Provkörning av Porsche 911 GT3

Vill du läsa mer av vårt Premium-material?

Basfakta

Motor

6-cyl tvärställd boxermotor, 2 överliggande kamaxlar, 4 ventiler per cylinder. Kompression 11,7. Borrning/slag 100/76,4 mm, cylindervolym 3600 cm3. Max effekt 381 hk (280 kW) vid 7400 r/min, max vridmoment 385 Nm vid 5000 r/min.

Kraftöverföring

Bakhjulsdrift. 6-växlad manuell låda.

Fjädring/hjulställ

Skruvfjädring och krängningshämmare fram och bak. Fram fjäderben och tvärlänkar, bak längs- och tvärlänkar.

Styrning

Kuggstång med servo. 3,0 rattvarv. Vändcirkel 10,6 meter.

Bromsar

Skivor fram (ventilerade) och bak. Låsningsfritt system.

Hjul/däck

Fälg fram/bak 8,5/11 tum, däck fram/bak 235/40 - 295/30 ZR18.

Mått & vikt (cm/kg)

Axelavstånd 236, längd 444, bredd 177, höjd 128, spårvidd fram/bak 148/149. Tjänstevikt ca 1380, maxlast ca 280. Tank 89 liter.

Bränsleförbrukning

Stad 2,03, landsväg 0,88, blandad körning 1,29 l/mil.

Monstermönster

Andra generationen Porsche 911 GT3 har tagit det lite lättare och blivit en ännu tyngre superbil.

Det är bara att ge sig, kapitulera. Detta är ett as till bil att gå fort. Skrämmande fort, för vem som helst. Ett monster på väg. Porsche 911 GT3 version nummer 2.

Det är mycket som kan skrämma. Fartresurserna. Ljudet, såväl från motor som däck. Priset. Bristen på komfort.

Samtidigt är det mycket som är spännande. Fartresurserna. Ljudet, i alla fall från motorn. Hur bilen förflyttar sig i sidled. Priset. Komforten (trivs du inte så kliv ur passagerarstolen, nu!). Kindmusklerna (de blir stenhårda).

Vi kan redan nu konstatera att den här bilen slår det mesta i fartresurser. Topphastigheten är 306 km/h och 0-100 km/h går på 4,7 sekunder, 0-200 km/h tar 14,1 sek och 0-250 km/h 23,4. Sedan tar den raka vägen oftast slut. Om inte nerverna redan gjort det.

Porsche 911 GT3 upplevs faktiskt inte som speciellt dramatisk i låg fart. Den är överraskande smidig att köra i stan, trots att den hårdtrampade kopplingen kräver tillvänjning. Se bara upp för höga trottoarer och farthinder. Markfrigången är blott 70 mm.

I motorvägsfart är färden heller inte särskilt pulshöjande. Men sedan... sedan förvandlas upplevelsen totalt. Åk med ut på banan får du se.

Tryck gasen i botten, accelerera upp till 200 km/h. Det börjar slita i ratten. Framdäcken söker varenda liten ojämnhet som vägen döljer. Fortsätt gasa. Låt hastighetsmätaren nå 250 km/h. Nu kör du inte bil längre.

Du hänger med på en vild, vild färd. Som att köra jet-ski, minst. Det är inte så mycket du som underlaget som bestämmer riktningen. Inte ens på ett brett flygfält känns det speciellt säkert.

I 250 km/h har du alltjämt femmans växel i läge. Din blick söker varvräknaren, försöker fokusera. I den här farten rör sig 911 GT3 inte bara i färdriktningen, även sidokrafterna är infernaliskt starka.

- Jag har aldrig flugit med bil, säger Ruben Börjesson, testledare på Teknikens Värld. Jag menar, inte på samma sätt som Mercedes sportvagn slog runt på Le Mans för några år sedan då framvagnen lyfte och bilen förvandlades till ett flygplan.

- Men jag skulle kunna tänka mig att föraren av den där bilen kände det ungefär så här. Väl medveten om att en stark vindpust skulle kunna lyfta hela bilen av vägbanan.

Nu tror vi inte att 911 GT3 verkligen skulle ge sig av på en så vådlig resa. Men tanken finns där och jag kan lova att den tanken känns. Eller också är man racerförare och måhända en smula avtrubbad från alla sådana trivialiteter?

- Jamen, den går ju kanon, säger Edward Sandström. Visst, lite sliter det i framhjulen i hög fart, men så farligt är det inte, säger mannen som just är hemkommen från Monaco där han slickat Armcoräcken i 240 km/h.

- Möjligen, hävdar han, är det för lite cambervinkel på höger fram. Det är nog det som gör att bilen upplevs som lite vinglig.

Må vara hur det vill med den saken, för de flesta andra känns det inte riktigt så. Det är, möjligen, spännande och adrenalinhöjande.

Voffo e de på detta viset då?

Helt enkelt därför att detta är en bil byggd för tävlingsbanan och bara lätt konverterad för att köras på väg. Hjulvinklar, fjädring, stötdämpare, chassistyvhet: allt är optimerat för bankörning.

Tag bara en titt i bakre sidorutan. Den gula rörhögen finns inte där för syns skull. Det är en bultad störtbåge som dels skyddar vid en rundslagning, dels styvar upp bilen.

Det senare anses som viktigast av många köpare. Tre fjärdedelar av de 911 GT3 som säljs i Sverige är i Clubsport-trim, vilket förutom störtbågen innebär riktiga racingsäten, sexpunktsbälten och eldsläckare. Förlängningen av bågen framåt skruvar man dit när det är dags för race. Då åker bältena och eldsläckaren också på plats. 

Fast det är stökigt nog att falla ner i de djupt skålade racingsätena redan som det är, utan att behöva klättra över extra rör och ta hänsyn till sexpunktsbälten.

Porsche 911 har funnits sedan Hedenhös. En vanlig nioelva är numera inget folk direkt vrider nacken av sig för att titta närmare på.

Men en 911 GT3 tittar man på. Man undgår den inte, helt enkelt. Framför allt inte när den är lackerad/utrustad på det här viset. Snacka om GUL!

Den är inte bara gul utvändigt. Mycket av inredningen går i gult. Ventilationsgallren, sargen vid mittkonsolen, dekorlinjen över hela instrumentpanelen, mätartavlorna, sömmarna i lädret, kanterna på mattor, störtbåge - allt är intensivt gult!

Att det finns en genomgående tanke bakom det hela är inte svårt att förstå. Samtidigt verkar de målade ventilationsgallren bättre på sin plats i en avgasrörstrimmad Volvo 240, vars stolte ägare ägnat en dag åt att försköna invändigt med pensel och burk. Lite pajasvarning är det allt.

Som tur är finns möjligheten att välja alltihop i svart om man så önskar och därmed spara cirka 40000 kronor.

Ändå vill man ha mera gult, ty om även bromsoken varit gula hade det inneburit att denna bil varit utrustad med keramiska bromsar med ännu bättre möjlighet att få stopp på ekipaget. Det var mycket väsen om att Porsche 911 GT3 i förra versionen skulle få de här bromsarna, men de erbjöds aldrig.

Men nu skall det vara möjligt att få dem, till en extrakostnad av 87200 kronor. Om innehållet i plånboken minskade lite till, så gjorde även den ofjädrade vikten det. 

De keramiska bromsarna är totalt 18 kg lättare än stålskivorna. Oavsett vilket val man gjort har bromsoken på nya GT3 sex kolvar i oken fram, mot fyra i den förra generationen. Skivorna fram mäter nu 350 mm, en ökning med 20 mm.

911 GT3 finns i andra färger än gult och folk kommer att lägga märke till bilen i alla fall. Den hungriga frontspoilern med de stora hålen för luftinsläpp och den 40 mm djupa underläppen som löper i underkant borgar för det. Bakvingen också. Den är ställbar i tre lägen beroende på var du ska köra och vad du söker - högre toppfart eller mera tryck på bakvagnen. De 18 tum höga fälgarna med GT3-logon i centrum märks också, liksom de båda feta utblåsen i var sin kant av det djupt neddragna stötfångar-/spoilerpartiet bak.

Kort sagt: hela bilen har en karisma som omedelbart visar att den tillhör familjen Porsches övre segment. Den har två bröder: fyrhjulsdrivna Porsche 911 Turbo med 420 hästkrafter och stamhövdingen Porsche 911 GT2 med dubbelturbo och 462 hk.

GT3 har en teoretisk toppfart som överglänser 911 Turbo med 1,5 km/h, men GT2 är med sina 315 km/h inte bara starkast utan även snabbast. Nå?n måste vara det, även i en familj som Porsche.

Toppfarter må vara imponerande läsning, men det är ju rätt sällan man har tillfälle att bli imponerad över dem.

Det har man dock av motorn. Ofta. Inte bara dess kraft utan framför allt dess ljud. Den kanske låter lite flåsaktigt utifrån, som boxermotorer ofta gör. Men inifrån!

Växellådan, vars länkage är hämtat från GT2 för exaktare skiften, har sex lägen. Allt som oftast fann jag mig liggande på fyran bara för att få lyssna på motorns mustiga vrål vid varje omkörning. Radio/cd ingår i standardutrustningen, men det dröjer länge under provkörningsperioden innan jag provar den, för det här är motormusik så intensiv och stark att inte ens Metallica i högform kan vara aggressivare.

Grunden är den 3,6-liters boxer som fanns i förra generationen och då gav 360 hästkrafter. Vad man gjort för att höja effekten är att skicka motorn till Porsches Viktväktaravdelning, inte för att ta bort kilo efter kilo utan för att kapa gram efter gram.

Kolvarna har gjorts lägre. På så vis hittade Porsche 24 gram per kolv. De väger nu 404 gram styck. Kolvbulten är tillverkat i ett nytt starkare material som tillåter mindre dimension men ger samma styrka som tidigare. 

Resultat: varje kolvbult har bantats från 126 till 96 gram. Totalt väger kolv/kolvbultar nu 3000 gram tillsammans, vilket är 288 gram (eller hela 9 procent) mindre än tidigare.

Så där håller det på, bilen igenom. Vevstakarna har gått ner i vikt med 2 gram per styck till 418 gram, hela kamaxelsystemet inklusive ventiler har minskats med 500 gram. 

De mindre rörliga massorna i motorn har inneburit att den balansaxel som tidigare fanns där för att minska vibrationer har kunnat plockas bort: minus 

2000 gram, två hela kilo! Redan sedan tidigare har ju Clubsportversionen ett lättare svänghjul än vanliga 911 GT3.

Och, precis som med människor, innebär minskad vikt bättre flås. Nu klipper styrsystemet inte förrän vid 8200 r/min. Den mer fetlagda förra generationen orkade bara andas till 7800 r/min.

För att vara en Porsche måste man säga att bilen är välutrustad från start. Klimatanläggning, elstyrda fönster och backspeglar, radio/cd ingår. Navigationssystem och taklucka kan inte beställas. Vad man dock inte vill vara utan är de hypereffektiva bixenonstrålkastarna (10100 kr). Glömde jag något?

Just det ja, själva bilen kostar ju några kronor också. Närmare bestämt 996000 kronor, oavsett om du väljer Clubsport eller "original". Själva provkörningsexemplaret värderas till 1092400 kronor.

Gul och grann!

Redan prenumerant?

Papperstidning eller digital

Digital prenumeration

Allt du vill veta om alla bilar

Gratis första månaden - därefter 99 kr/månad

  • Flest och mest omfattande tester av nya bilar
  • Alla nummer av e-tidningen
  • Nyheter, provkörningar och fakta inför ditt bilköp
  • Avsluta prenumerationen online när du vill

Genom att klicka på "Fortsätt" godkänner jag prenumerationsvillkoren och bekräftar att jag tagit del av Bonnier News personuppgiftspolicy.

Skapar ditt konto

Vänligen vänta medan vi skapar ditt konto

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer

2 månader Premium för bara 19 kr - när du gör vårt quiz!