Provkörning av Porsche 911 GT3

Provkörning av Porsche 911 GT3

Vill du läsa mer av vårt Premium-material?

Basfakta

Pris

Från 1 104 000 kronor.

Motor 

6-cyl längsmonterad boxermotor med 2 överliggande kamaxlar per cylinderrad och 4 ventiler per cylinder. Kompression 12:1. Borrning/slag 100/76,4 mm, volym 3 600. Max effekt 415 hk (305 kW) vid 7 600 r/min. Max vridmoment 405 Nm vid 5 500 r/min.

Kraftöverföring 

Motorn bak, bakhjulsdrift, 6-växlad manuell låda.

Fjädring/Hjulställ 

Skruvfjädring, krängningshämmare och gasstötdämpare fram och bak. Fram fjäderben och undre triangellänkar, bak multilänkaxel.

Sytrning 

Kuggstång med variabel utväxling, servo. 2,6 rattvarv.

Bromsar 

Ventilerade och borrade skivor fram och bak. Låsningsfritt system, antispinnsystem.

Hjul 

Fälg (fram/bak) 8,5/12 tum, däck 235/35-305/30 ZR19.

Mått/vikt (cm/kg) 

Axelavstånd 235, längd 443, bredd 181, höjd 128, spårvidd fram/bak 149/151. Tjänstevikt 1 395, maxlast ca 285 kg. Tank 90 liter.

Fartresurser

Acceleration 0-100 km/h 4,3 s, toppfart 310 km/h.

Bränsleförbrukniung*

Blandad körning 1,3 liter/mil enligt EU-norm.

*Enligt tillverkaren.

 

Nirvana!

Vassare än ett rakblad. Snabbare än ett gevärskott. Vildare än ett lejon. Racingvagnen Porsche 911 GT måste vara något som Gud och Djävulen har tagit fram tillsammans. Himmelskt infernaliskt.

Det vrålar metalliskt, infernaliskt och bär iväg fort på gränsen till vanvett när lätta Porsche GT3 otyglar alla 415 hästarna. Jag låter varvräknarnålen darra till vid drygt 8 000 r/min innan nästa växel klipps i och de nästan sjukt feta racingdäcken kladdar fast i asfalten och färden fortsätter med oförminskad kraft. Höge Farao. Högerkurvan där framme närmar sig allt för fort när hastighetsmätaren visar 220 km/h och jag sparkar ner bromspedalen hårt. De stora, gula bromsoken pressar kompositskivorna (extra för 98 700 kronor) så effektivt att ögonen hotar att lämna kraniet. Kan nästan känna hur ögongloberna slaskar mot vindrutan innan de studsar tillbaks in i sina hålor. Några snabba nedväxlingar – ner till tvåan, men respekten för vad motorn levererar får mig att vara lite ödmjuk mot högerpedalen. Rätt fart i ingången och på med gas för att med lätt drifting slungas ut ur kurvan fortare än kvickt,  är rätt grepp när man brottas med 911 – och aldrig att jag brottats med en mer kompetent 911 än GT3. Ingen annan bil heller för den delen. GT3 har en styrkänsla som går utanpå det mesta jag kört. Knivskarp, snabb och med en feedback utan motstycke.

Den här bilen måste vara ett verk av Gud fader och Djävulen i något slags joint venture. Den är uppfostrande grym och tål inga större misstag, men behandlar du den rätt blir du rikligt belönad. Tvärt om, om du gör fel, kan döden ligga på lur.

Porsche 911 Turbo är visserligen starkare med 480 hästkrafter men bland de riktiga finsmakarna är det GT3 med sin sugmotor som är den mest raffinerade bilen, och också den som används vid racing. Att bulta på en turbo kan göra vilken bonn-motor som helst rolig men att vässa en maskin utan turbo kräver betydligt mer. Med det inte menat att 911 Turbo är en kass bil. Motorerna i 911 Turbo och GT3 är båda på 3,6 liter och det skiljer alltså bara 65 hästkrafter. Det som skiljer mer är vikten där GT3 är lättviktaren med en tjänstevikt på 1 395 kilo medan Turbo väger 1 650. Den senare är fyrhjulsdriven och har mer komfortutrustning – och det väger. I rena prestanda enligt siffror från Porsche så är Turbo mer acc-snabb och ska klara 0-100 på 3,9 sekunder, medan GT3 tar 4,3 sekunder på sig. Toppfarten är däremot lika – 310 km/h. Men på en bana, i det här fallet Knutstorp, tvivlar jag på att Turbo har en chans mot GT3. Den lägre vikten ger högre kurvhastighet och de kletiga ”Cup-däcken” fäster nästan läskigt bra. Att köra GT3 har inget med komfort att göra även om bilen inte är oäven på landsvägen till och från racerbanorna – där de allra flesta GT3:or används. Något baksäte finns inte alls utan bara ett par ”gropar” för last. Fram sitter man förstås som en kung i de kraftigt skålade stolarna vilkas enda nackdel är att de är svåra att komma ur. En annan detalj av lite obekväm karaktär är att bälteslåset till höger skaver mot höften. Min bil, om det ändå vore så, är utrustad med grå alcantarainredning där ratt,  stolar, växelspak och en hel del paneler är klädda med detta mjuka material. Annat är navigation, cd-växlare och automatisk luftkonditionering som gör livet lättare men bilen tyngre – och ännu dyrare.

Det som optiskt talar om att du kommer i en GT3 är framför allt luftintaget i fronten som släpper in mer luft till den stora kylaren samt utformningen av främre spoilern. Dessutom den dominerande vingen bak och luftintagen framför den som släpper in livgivande luft till motorn. Även stötfångaren bak har en speciell utformning med avgasrören mynnande i mitten, liksom fälgarna. Inuti hittar vi också en sportknapp som leder avgaserna direkt in i ljuddämparen i stället för att först ledas genom ett par mindre ljuddämpare. Ljudet är minst sagt mustigt, dovt men ändå vassare än ett rakblad när varvtalet maximeras. Med denna inställning ökar också hästkraftsantalet med 14, till maxeffekten 415.

GT3 har också utrustats med PASM som är Porsches aktiva fjädringskontroll och som ger ännu bättre vägegenskaper när bilen körs som den ska – hårt. På bromssidan har man ökat bromstrycket bak vilket märks då bilen inte ens tenderar att vingla vid riktigt hårda inbromsningar från hög fart, något som förra generationen GT3 och även andra 911 kan lida lite av.

Under huven fram finns bränsletanken som i GT3 rymmer 90 liter mot 67 i Turbo. Det ger förstås mycket bättre räckvidd men är framför allt avsedd att klara långlopp med färre tankningar.

Ja ni, herrar från Stuttgart, gudar eller inte. Jag är imponerad och glad över edert verk. Och trots ett pris på över miljonen känns den prisvärd ändå på något vis. För egen del saknas just detta. Säcken med pengar.

Är det någon som hört talas om Jonas Borglund-hjälpen? Om var och en i detta land sätter in tolv öre på mitt konto så kan jag...

Redan prenumerant?

Papperstidning eller digital

Digital Prenumeration

ALLT DU VILL VETA OM ALLA BILAR

Gratis första månaden - därefter 99/mån.

Ingen bindningstid.

  • Vi kör och bedömer alla bilar på svenska vägar
  • De bästa och mest detaljerade testerna av nya bilar
  • Alla nummer av e-tidningen fem år bakåt i tiden
  • Vi står på din sida – här får du hjälp inför ditt bilköp
  • Avsluta prenumerationen online när du vill

Genom att klicka på "Fortsätt" godkänner jag prenumerationsvillkoren och bekräftar att jag tagit del av Bonnier News personuppgiftspolicy.

Skapar ditt konto

Vänligen vänta medan vi skapar ditt konto

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer

2 månader Premium för bara 19 kr - när du gör vårt quiz!