Foto: Glenn Lindberg

Provkörning av Porsche 911 GT3

Redaktionschefen kör det roligaste som tillverkats i Stuttgart, både på bana och allmän väg. Och erkänner dessutom sin ungdoms synder…

Vill du läsa mer av vårt Premium-material?

Redan här och nu slår jag till och erkänner: Det fortaste jag nånsin har kört körde jag i en Porsche 911 GT3. Den var gul. Den var dessutom en 996:a, så ni som kan edra Porschar kan räkna bakåt i tiden och konstatera att med lite tur så är den trafikförseelsen preskriberad. För er andra säger vi som brukligt är att vi var på autobahn. 316 km/h på den lilla digitala mätaren mellan rundlarna. Det är faktiskt ganska fort.

I skrivande stund har jag nyss fyllt 40, och fylld av den enorma visdom man får av ålder så skulle jag naturligtvis aldrig köra så fort igen.

Dessutom är ju Porsche 911 GT3 inte alls tillverkad för att plågas längs autobahn. Den är ett precisionsinstrument tillverkad för att prestera på racerbana, för att kombinera hög effekt, snabba accelerationer, stabila inbromsningar och ett helt magiskt grepp i kurvorna. Men vi börjar i vardagen, i en helt vanlig bilkö i kungliga huvudstaden…

Hastigheten är svindlande två km/h enligt färddatorn, och det ryker misstänkt från bilens front, vilket just i GT3-sammanhang är oroväckande. Anledningen till att vi provkör 2014 års modell av GT3 så sent som nu är helt enkelt att bilarna visade sig vara aningen för lättantändliga vid lanseringen. Lösa skruvar på vevstakarna skadade vevhuset som ledde till oljeläckage som sedan antändes.

Helt magisk acceleration och dessutom med grym kontroll! Endast 1,4 miljoner är ett riktigt vrakpris! Foto: Glenn Lindberg

Porsche återkallade 785 bilar sedan säljstarten i slutet av förra sommaren. Alla bilar fick sina motorer utbytta. De nya motorerna har vevstakar med förbättrad skruvanordning. Tur för mig, och tur också att vi då snabbt kan konstatera att det som ryker framtill är regnvatten på en het kylare. Porsche 911 GT3 har en 3,8 liter stor boxersexa som ger 475 hästkrafter, utan överladdning. 0-100 km/h går på 3,5 sekunder och toppfarten är 315 km/h.

Motorn är ett kapitel för sig, eftersom det är första gången Porsche frångår framgångsreceptet med att använda derivat av den ikoniska Mezger-konstruktionen.

Rödmarkeringen nås vid 9 000 r/min. Det är 600 varv mer än föregångaren 997 GT3, och maxeffekten nås vid 8 250 r/min. Vid 4 000 varv byter den sexcylindriga boxern tonläge och minsta lilla hårstrå på min rygg ställer sig i givakt!

Porsche 911 GT3 ger ett fantastisk grepp genom kurvorna. Här på väg in i chikanen på Mantorp Park. Foto: Glenn Lindberg

Och då gör vi såklart ett raskt hopp till Mantorp Park, eftersom man kan säga att om man gör en procentuell fördelning på vad GT3:an är till för så hamnar 90 procent på banracing. PDK har inte gått att få ens som tillval tidigare, men nu är den standard. Kanske kan det uppröra en del purister som vill röra om i bensinen själva, men Porsches dubbelkopplingslåda gör jobbet minst lika bra. Faktum är att sprinten 0-100 går 0,6 sekunder snabbare jämfört med föregångaren.

Växlarna går i distinkt när man rör paddlarna vid ratten, och bilen är helt vansinnigt lättkörd och rolig på bana! Visserligen får vi gå tillbaka till 996 GT2 för att hitta en ”svårkörd” Porsche 911, men nya GT3:an hjälper verkligen föraren runt tvära kurvor. Vid bakhjulen sitter elmotorer som ändrar hjulvinklarna vid kurvtagning. I låga hastigheter styr bakhjulen ”emot” framhjulen, och över 80 km/h styr bakhjulen åt samma håll, vilket ger ökad högfartsstabilitet. Och det är mycket svårt att få hjulen att förlora sitt grepp om asfalten, det känns som att slungas iväg med en katapult ut ur den 90-gradiga F2-kurvan på Mantorps baksida, och när man får gå på fullt ut på långa rakan så är det inget annat än ren glädje som vrålas ut ur avgasrören! Just detta exemplar har inte keramiska bromsar (91 800 kr extra), men en kanske viktigare detalj är lyftbar framvagn (29 700 kr) som med ett knapptryck hjälper till när man ska ner i garaget eller över besvärliga vägbulor. 991-modellen har 10 centimeter längre hjulbas än föregångaren 997 och är högfartsstabil. Så även 991 GT3. Den är inte orolig på vägen ens i 316 km/h .

Det är faktiskt ganska fort.

Porsche 911 GT3

Pris

1 393 000 kronor.

 

Motor

Bensin, 6-cylindrig längsmonterad boxermotor 2 överliggande kamaxlar per cylinderbank, 4 ventiler per cylinder. Kompression 12,9:1. Borrning/slag 102,0/77,5 mm, cylindervolym 3 800 cm3. Max effekt 475 hk (350 kW) vid 8 250 r/min, max vridmoment 440 Nm vid 6 250 r/min.

 

Kraftöverföring

Motor bak, bakhjulsdrift. 7-växlad dubbelkopplingslåda.

 

Fjädring/hjulställ

Skruvfjädring, krängningshämmare fram och bak. Fram fjäderben med undre tvärlänkar. Bak multilänkaxel med fem länkar per sida, aktiv bakhjulsstyrning.

 

Styrning

Elektrisk servo. Vänd­cirkel i. u.

 

Bromsar

Ventilerade keramiska skivor fram och bak. Antisladdsystem.

 

Hjul

Lättmetallfälg. Fälgbredd f/b 9/12 tum. Däck fram 245/35 ZR20, bak 305/30 ZR20.

 

Mått/vikt (cm/kg)

Axelavstånd 246, längd 455, bredd 185, höjd 127, spårvidd f/b 155/156. Markfrigång i. u. Tjänstevikt 1 505, maxlast 215, max släpvagnsvikt 0. Tank 64 liter. Bagagevolym (VDA-liter) 125 liter.

 

Fartresurser

Acceleration 0-100 km/h 3,5 s, toppfart 315 km/h.

 

Bränsleförbrukning

Stad 1,89, landsväg 0,89, blandad körning 1,24. CO2 289 g/km.

 

Garantier

Nybil 2 år, vagnskada 3 år, rostskydd 10 år.

 

Skatt

3 800 kronor per år.

Rivaler

Ferrari 458 Speciale

0-100 km/h på tre sekunder blankt. Ferraris starkaste sugmotor med 605 hästkrafter. Need we say more?

Pris: 2 300 000 kronor.

 

McLaren 650 S

Foto: Patrik Lindgren

Vinnaren av 2014 års Bankalaset. McLaren 650 S är en knivskarp banracer, men inte lika lätt att leva med som en Porsche. Mer showeffekt, dock…

Pris: Cirka 2 290 000 kronor.

Redan prenumerant?

Papperstidning eller digital

Digital Prenumeration

ALLT DU VILL VETA OM ALLA BILAR

Gratis första månaden - därefter 99/mån.

Ingen bindningstid.

  • Vi kör och bedömer alla bilar på svenska vägar
  • De bästa och mest detaljerade testerna av nya bilar
  • Alla nummer av e-tidningen fem år bakåt i tiden
  • Vi står på din sida – här får du hjälp inför ditt bilköp
  • Avsluta prenumerationen online när du vill

Genom att klicka på "Fortsätt" godkänner jag prenumerationsvillkoren och bekräftar att jag tagit del av Bonnier News personuppgiftspolicy.

Skapar ditt konto

Vänligen vänta medan vi skapar ditt konto

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer

Läs Premium i 2 månader för endast 19 kr här!