Porsche 911 Targa

Provkörning av Porsche 911 Targa

Vill du läsa mer av vårt Premium-material?

Basfakta

Motor 

6-cyl längsmonterad boxermotor med 2 överliggande kamaxlar, 4 ventiler per cylinderrad. Variabel kamaxel- och ventilstyrning. Kompression 11,3. Borrning/slag 96,0/82,8 mm, volym 3596 cm3. Max effekt 320 hk (235 kW) vid 6800 r/min. Max vridmoment 370 Nm vid 4250 r/min.

Kraftöverföring

Motorn bak, bakhjulsdrift. 6-växlad manuell låda eller Tiptronic.

Fjädring/hjulställ Skruvfjädring. Fram fjäderben med triangellänkar. Bak flerlänks-axel med längs- och tvärlänkar.

Styrning 

Kuggstång, servo. Vändcirkel 12,1 m.

Bromsar 

Ventilerade skivor fram och bak. ABS.

Hjul/däck

Fälgbredd fram/bak 7/9 (alternativt 8/10) tum. Däck 205/50 ZR17 fram, 255/40 ZR17 bak (alternativt 225/40 ZR18 och 285/30 ZR18).

Mått & vikt (cm/kg)

Axelavstånd 235, längd 443, bredd 177, höjd 131, spårvidd fram/bak 147/150. Tjänstevikt 1415 (manuell), maxlast ca 370, tank 64 liter. 

Fartresurser*

Acceleration 0-100 km/h 5,2 s (manuell), toppfart 285 km/h. 

Bränsleförbrukning*

Blandad körning 1,11 liter/mil (manuell).

*Tillverkarens uppgift.

Glassriket

Det bästa med den nya takluckan är bakluckan.

Ovanför svävar en mås och jag anar vad den tänker göra. Ett bekräftande "splatt" träffar glaset mitt ovanför skallen. Tur att luckan inte var öppen. 

Att bilen är en Porsche 911 Targa bekymrar uppenbarligen inte en mås. Medtrafikanterna glor däremot på mig, jag börjar ana hur en guldfisk kan känna sig.

Porsches första targamodell kom 1965, en bil som mer påminde om en cabriolet med en båge tvärs över. Dagens 911 Targa är snarare en coupé med jättestor tak-lucka i glas. 

Med en knapptryckning öppnar sig himlen. En "luftläpp" far upp i framkant och eliminerar det mesta av turbulensen i sittbrunnen, i alla farter. Det i cabrioletbilar så vanliga "durr" som ger lock för öronen är borttrollat, men visst hörs vinden när den ilar över det öppna taket. Över 130 km/h stänger man helst luckan.

Bilar med glastak förvandlas till drivhus när solen trycker på. Därför finns en mörk, perforerad gardin som naturligtvis också är elmanövrerad. På vintern hjälper den till att hålla kvar värmen.

Förra 911 Targa (med internnamnet 993) fick kritik för att glaset inte höll regntätt och i hög fart blev övertrycket i kupén så stort att taket glipade. Detta medger också Porsche vid presentationen av den nya modellen. I samma andetag garanteras att den nya modellen är lika tät och tyst som en 911 Coupé. 

Det visar sig stämma. Konstruktionen är betydligt förbättrad och det hörs inget vindbrus från taket trots att hastighets-mätaren visar 250 km/h och mer. Det vinande som finns kan härledas till backspeglarna och vindrutestolparna. Speciellt tyst är ju 911 inte i någon version. Motorn hörs mycket, framför allt vid acceleration - fast det är ett ljud man vill höra. De feta däckens plaskande mot asfalten är inte lika kul.

Targaköparen får förutom takluckan också en "baklucka" som enligt min mening är den största fördelen med bilen. Världens första 911 halvkombi är född. I stället för att, som i coupéversionen, fälla fram stolen, baxa in golfbagen och bryta ryggen, kan man i Targa helt enkelt kasta in pryttlarna genom den öppnade bakrutan. Den öppnas med fjärrkontrollen eller med en knapp vid tröskelns insida. Det ryms 230 dm3 bagage där bak, mot 200 i vanliga 911.

Glaskupan gör att Targa ser skör ut men enligt Porsche är vridstyvheten fullt tillräcklig, bättre än i cabrioletmodellen men sämre än i coupéversionen. I partiet som förbinder de främre och bakre takstolparna finns på var sida ett 30 millimeters rör och mittstolparna är också förstärkta. Glaset i sig är laminerat och av samma kvalitet som vindrutan.

På frågan om targaversionen är värd 70000 kronor mer än coupémodellen kan bara du själv svara. Själv har jag inte tillräckligt snygg frisyr för att sitta i glashus. Priserna på samtliga Porschemodeller går upp i december. Targamodellen kostar nu från 758000 kronor och höjs till 796000. 

Höjningen beror inte så mycket på att fabriken vill ha mer betalt som på att våra svenska kronor i den europeiska unionen numera är som nödpoletter.

Redan prenumerant?

Papperstidning eller digital

Digital prenumeration

Allt du vill veta om alla bilar

Gratis första månaden - därefter 99 kr/månad

  • Flest och mest omfattande tester av nya bilar
  • Alla nummer av e-tidningen
  • Nyheter, provkörningar och fakta inför ditt bilköp
  • Avsluta prenumerationen online när du vill

Genom att klicka på "Fortsätt" godkänner jag prenumerationsvillkoren och bekräftar att jag tagit del av Bonnier News personuppgiftspolicy.

Skapar ditt konto

Vänligen vänta medan vi skapar ditt konto

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer

2 månader Premium för bara 19 kr - när du gör vårt quiz!