Provkörning av Porsche 911 Targa 4 S

Provkörning av Porsche 911 Targa 4 S

Vill du läsa mer av vårt Premium-material?

Basfakta

Pris

 1 025 000 kronor.

Motor

 6-cyl längsmonterad boxermotor med 2 överliggande kamaxlar per cylinderrad och 4 ventiler per cylinder. Kompression 11,3:1. Borrning/slag 99,0/82,8 mm, volym 3 824 cm3. Max effekt 355 hk (261 kW) vid 6 600 r/min. Max vridmoment 400 Nm vid 4 600 r/min.

Kraftöverföring

 Motorn bak, fyrhjulsdrift, 6-växlad manuell låda. Tillval 5-växlad Tiptronic.

Fjädring/hjulställ 

 Skruvfjädring, krängningshämmare och gasstötdämpare fram och bak. Fram fjäderben och undre triangellänkar, bak multilänkaxel.

Styrning

 Kuggstång med variabel utväxling, servo. 2,6 rattvarv.

Bromsar

 Ventilerade och borrade skivor fram och bak. Låsningsfritt system, aktivt antisladdsystem.

Hjul (fram/bak)

 Fälg fram 8 tum, däck 235/35 ZR19, fälg bak 10 tum, däck 305/30 ZR19.

Mått/vikt (cm/kg)

 Axelavstånd 235, längd 443, bredd 185, höjd 130, spårvidd fram/bak 149/155. Tjänstevikt 1 535, maxlast ca 380 kg. Tank 67 liter.

Fartresurser* 

 Acceleration 0-100 km/h 4,9 s, toppfart 288 km/h.

Bränsleförbrukning/miljö*

 Stad 1,75, landsväg 0,85, blandad körning 1,18 l/mil. CO2 285 g/km.

 * Enligt tillverkaren.

 

Kungavagnen

Porsche har tagit upp det klassiska modellnamnet Targa igen. Förra gången (2001-2004) såldes knappt någon 911 Targa i Sverige. Nya modellen ska försöka ändra på den saken.

Silverblänket är tillbaka på 911 Targa. Modellnamnet som i Sverige är synonymt med dåvarande kronprinsens uppvaktning av Silvia blev rikskändis när paret fångades på bild av paparazzi utanför Soliden. De nya böjda glänsande stållinjalerna ovanför sidofönstren hälsar stolt och snyggt till forntiden. 

Nya 911 Targa är baserad på Coupé-modellen av 997 (första 911 Targa med längsgående rullbågar – internkod 993 – byggde på Cabriolet). Till skillnad från ersättaren 996 Targa finns 997-versionen bara med fyrhjulsdrift – Targa 4 eller Targa 4S. Valet att ge modellen drivning på alla fyra är ett sätt av Porsche att stärka imagen på halvöppna nioelvan, den tidigare 996 drogs med viss frökenstämpel.

Fyrhjulsdrift innebär bredaste karossen, höfterna är rejäla och tillsammans med den svepande taklinjen ser 911 Targa modern ut, även om det mest rättrogna hävdar att det är Coupén som är modellen hela dagen.

Att kombinera öppen cabriolet och stängd coupé är ett gissel för sport- och lyxbilstillverkarna, alla försöker finna egna lösningar på problemet. Mercedes SL-klass står som måttstock i klassen med sin plåtcabslösning. BMW 6-serie och Jaguar XK erbjuder både coupé och cabriolet. Porsche ”löser” problemet med inte mindre en tre karossmodeller!

Jag trycker på öppningsknappen på startnyckeln. Den kombinerade bakrutan/glasluckan öppnar upp några centimetrar med väldämpat låsljud och jag slänger in kabinväskan. Praktiskt och enkelt.

Tekniskt är det mesta sig likt gentemot 911/997 Coupé. Samma härliga boxersexa på 3,6 (Targa 4) resepektive 3,8 (Targa 4S) liter. 325 eller 355 hästkrafter, bilen vi kör har den starkaste bestyckningen och sexväxlad manuell låda. Porsche har i åratal talat om att man har en sekventiell växellåda med dubbelkoppling, av DSG-typ, på gång. Men än har vi inte sett något konkret exempel av allt prat, klart är att en 911 växlar man fortfarande helst själv.

Den ökade vikten (väger 70 kg mer än Coupé) märks inte när vi kör på bergsvägarna i sydvästra Portugal. I stället använder jag det öppna soltaket, skjuter tillbaka det helt så att det vilar nerparkerat innanför bakluckan. Dragfritt i farter över 200 km/h är ett gott betyg och smattrandet från de sex bakhängda burkarna är inget annat än underbart att lyssna till, både vid upp- och nerväxlingen. Med taket på rätt plats – nere – väller ljudmattan in även uppifrån. Fränt.  Dessvärre lider bakåsikten av den dubblerade bakrutan när taket ligger nere.

Taktiken vid 911-körningen är samma nu som förr, skillnaden är att det går så mycket snabbare och smidigare. Broms före böjen, styr in mot apex, sedan är det dags att ge gas! 911 Targa 4S sätter sig lagom tungt över bakaxeln, de drivande framhjulen hjälper till att att dra bilen med sagolik balans ut ur kurvan. Känslan av kontroll och fart är ren njutning, på gränsen till magisk.

Allt har dock sitt pris – priset. Över en miljon kronor för Targa 4S kan tyckas mycket men i verkligheten innebär bilens flexibilitet att den kan tjänstgöra som förstabil i ett äldre parhushåll. Det lär inte ”Liljas” öppna BMW M6 i artikeln intill (TV 22/06)fixa lika enkelt.

Tipset och slutomdömet är att det är dags för kungen att investera i en ny Targa till sig och frun. Sjävfallet i blå metallic.

Redan prenumerant?

Papperstidning eller digital

Digital prenumeration

Allt du vill veta om alla bilar

Gratis första månaden - därefter 99 kr/månad

  • Flest och mest omfattande tester av nya bilar
  • Alla nummer av e-tidningen
  • Nyheter, provkörningar och fakta inför ditt bilköp
  • Avsluta prenumerationen online när du vill

Genom att klicka på "Fortsätt" godkänner jag prenumerationsvillkoren och bekräftar att jag tagit del av Bonnier News personuppgiftspolicy.

Skapar ditt konto

Vänligen vänta medan vi skapar ditt konto

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer

2 månader Premium för bara 19 kr - när du gör vårt quiz!