Provkörning av Porsche 911 Targa 4/4S

Provkörning av Porsche 911 Targa 4/4S

1965 presenterade Porsche sin första 911 Targa. Nu är det dags för Targa-modellen att ta del av 997-generationens halvtidsuppdateringar.

Vill du läsa mer av vårt Premium-material?

Denna provkörning är lite speciell eftersom vi redan har kört uppdaterade Porsche 911 Carrera och Carrera 4/4S (16/2008 och 18/2008). Här koncentrerar jag mig således på Targa.

1965 visades 911 Targa för första gången. Folket i Zuffenhausen valde Targa i stället för cabriolet eftersom de ansåg att den var säkrare med sin takbåge. Sedan 1966 har man byggt över 100 000 exemplar av bilen som nu har fått samma uppdatering som sina Carrera-syskon. Att modellen inte heter Carrera Targa beror på att Porsche ser bilen som en fristående modell med egen kundkrets.

 När 911 Targa kom 2004 med 997-kaross hade Porsche slopat bakhjulsdriften till förmån för fyrhjulsdrift och förändringen består. Tack vare detta får man den 44 millimeter bredare karossen som tilltalar fler. Targa har alltid varit en sofistikerad glidarbil för den självsäkre föraren, inte en muskelbil. Därför har vi ännu inte fått se en Targa Turbo.

 Targa-modellen har fått Turbos elektromagnetiska fyrhjulsdrift vilket innebär säkrare och roligare uppförande än tidigare. De snålare direktinsprutade motorerna har fler hästkrafter än tidigare – 345 i Targa 4, 385 i Targa 4S. Maskinerna tickar på ett sätt som inte riktigt harmonierar med en 911, men kraftmässigt är de perfekta. Lilla motorn räcker långt, men 4S med Sports Chrono Package Plus är ett under av kraft. En kick-down och det är som att få en hästspark i ryggen. 

 Takkonstruktionen har gjorts smidigare och snabbare och mekanismens hållbarhet ska ha förbättrats. Solfilmen har finjusterats och släpper igenom 30 procent ljus. Den tillhörande gardinen släpper igenom 4 procent. Med taket i nedfällt läge är bakåtsikten dålig, med en stor balk mitt i backspegelhöjd samt dåligt ljusgenomsläpp genom dubbla glas.

 Men jag är såld på Targa-modellen! Skönt att kunna köra öppet men ändå ha det tyst och ombonat som i en coupé när jag vill. Dessutom är Targans sidolinje, i mina ögon, snyggare än Carrerans med sin överliggande kromlist och sina större fönsterytor tack vare längre och spetsigare sträckning.

Porsche 911 Targa 4/4S

Pris

Från 978 000 kronor.

Motor

Bensin. 6-cyl boxermotor, 4 överliggande kamaxlar, 4 ventiler per cylinder. Kompression 12,5:1. Borrning/slag 97/81,5 mm (102/77,5 mm), volym 3 614 cm3 (3 800 cm3). Max effekt 345 hk / 254 kW (385 hk/ 283 kW) vid 6 500 r/min. Max vridmoment 390 Nm (420 Nm) vid 4 400 r/min.

Kraftöverföring

Svansmotor, fyrhjulsdrift. 6-växlad manuell eller 7-växlad PDK dubbelkopplingslåda.

Fjädring/hjulställ

Skruvfjädring, krängningshämmare och gasstötdämpare fram och bak. Fram fjäderben och nedre triangellänkar, bak multilänkaxel.

Styrning

Kuggstång med variabel utväxling, servo.

Bromsar

Ventilerade och borrade skivor fram och bak, fyrkolvsok fram och tvåkolvs bak. Låsningsfritt system, aktivt anti­sladdsystem.

Hjul

Fälgbredd 8 tum fram, 11 tum bak, däck 235/40 ZR18 (235/35 ZR19) fram 295/40 ZR18 (305/30 ZR19) bak.

Mått/vikt (cm/kg)

Axelavstånd 235, längd 444, bredd 185, höjd 131 (130), spårvidd fram/bak 149/155. Tjänstevikt 1 530 (1 540), totalvikt 1 910 (1 920). Tank 67 liter.

Fartresurser*

Toppfart 284 / 282 km/h** (297/295 km/h**). Acceleration 0–100 km/h 5,2/5,0 s** (4,9/4,7 s**).

Förbrukning (l/mil)/miljö*

Blandad körning 1,06/1,03** (1,1/1,07**) stadskörning 1,59/1,55** (1,65/1,61**), landsväg 0,74/0,72** (0,77/0,75**). CO2 249/242 g/km** (259/251 g/km**).

Skatt (utan PDK)

2  595 kr (2  745 kr).

* enligt tillverkaren.

** med PDK-dubbelkopplingslåda.

Redan prenumerant?

Papperstidning eller digital

Digital prenumeration

Allt du vill veta om alla bilar

Gratis första månaden - därefter 99 kr/månad

  • Flest och mest omfattande tester av nya bilar
  • Alla nummer av e-tidningen
  • Nyheter, provkörningar och fakta inför ditt bilköp
  • Avsluta prenumerationen online när du vill

Genom att klicka på "Fortsätt" godkänner jag prenumerationsvillkoren och bekräftar att jag tagit del av Bonnier News personuppgiftspolicy.

Skapar ditt konto

Vänligen vänta medan vi skapar ditt konto

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer

2 månader Premium för bara 19 kr - när du gör vårt quiz!