Porsche 911 Turbo

Provkörning av Porsche 911 Turbo

Basfakta

Motor

6-cyl boxermotor med 2 överliggande kamaxlar per cylinderrad. 4 ventiler per cylinder. Bränsleinsprutning. Dubbla turboaggregat, laddluftkylare. Volym 3600 cm3. Max effekt 420 hk (309 kW) hk vid 6000 r/min. Max vridmoment 560 Nm mellan 2700 och 4600 r/min.

Kraftöverföring

Motorn bak, fyrhjulsdrift, 6-växlad manuell låda alt. 5-stegad automatlåda (Tiptronic).

Fjädring/Hjulställ

Skruvfjädring och krängningshämmare fram och bak. Fram fjäderben och undre triangellänkar. 

Bak multilinkaxel med fyra länkar per hjul. Antisladdsystem PSM.

Styrning

Kuggstång med servo.

Bromsar

Ventilerade och perforerade skivor fram och bak med fyrkolvsok. Låsningsfritt system. 

Hjul Och Däck

Fram: fälg 8 tum. Däck 225/40 ZR 18. Bak: fälg 11 tum. Däck 295/30 ZR 18.

Mått/Vikt (cm/kg)

Axelavstånd 235, längd 444, bredd 183, höjd 130. Tjänstevikt ca 1615, maxlast ca 240. Tanken rymmer 64 liter.

Prestanda 

(fabriksuppgifter)

Toppfart 305 km/h. Acceleration 0-100 km/h 4,2 s, 0-200 km/h 15 s, 0-1000 m 22,4 s.

 

Friska fläktar

Legenden lever vidare. Nya 911 Turbon spränger 300-vallen.

Konceptet är egentligen hopplöst. Att montera en stor sexcylindrig motor med dubbla turboggregat i häcken på en bil är att be om problem. Det blir varmt, det blir trångt, det blir svårkört.

Men Porsche är Porsche och kunderna vill inte ha det på något annat sätt. Därför är nya Porsche 911 Turbo en uppvisning i ingenjörskonst. Och envishet.

Porsche 911 Turbo blev ett begrepp i samma stund den första produktionsmodellen presenterades på Parissalongen hösten 1974. Med hjälp av överladdning hade Porsches tekniker plockat ut 260 hästkrafter ur den tre liter stora, luftkylda boxersexan. Breddade skärmar, feta hjul och en enorm spoiler på motorluckan signalerade kraft och ingav respekt. Det gjorde även vägegenskaperna, enligt myten var det bara en handfull människor som verkligen, verkligen kunde tämja en 911 Turbo.

Den var Porsches snabbaste produktionsbil någonsin och klarade 0-100 km/h på fantastiska 5,2 sekunder och toppade 250 km/h.

Med åren blev 911 Turbo ännu starkare och snabbare. 1977 kom en 300-hästare, 1990 ökades effekten till 320 hästar och 1995 kom version fyra med 408 hästkrafter och fyrhjulsdrift. Sedan den lades ned för drygt två år sedan har det inte funnits någon 911 Turbo.

Men nu är den här igen och femte och senaste "elva-turbon" är diskretare än någonsin. Den tekniska specifikationen borde dock räcka mer än väl för att hålla legenden vid liv.

Fyrhjulsdrift är en fördel med 420 hästar i häcken

Vid en första anblick är nya 911 Turbo mycket lik den 400000 kronor billigare 911 Carrera. Titta en gång till och du lägger märke till de extra luftintag som tillkommit i front, bakom dörrarna och baktill. Bi-Xenonstrålkastarna fram är nya liksom fälgarna med ihåliga ekrar. Bakskärmarna är breddade 65 millimeter för att rymma de 11 tum breda 18-tumshjulen med 295/30 ZR-däck. Den bakre spoilern är tvådelad och den övre delen höjer sig automatiskt sex centimeter i farter över 120 km/h. Till svenskens (som inte får köra fortare än 110 km/h) glädje går det även att fälla upp spoilern med hjälp av en knapp i kupén. 

Boxersexan under den lilla motorluckan i aktern är numera vattenkyld. Den är försedd med dubbla turboaggregat och ger i produktionsbilen respektingivande 420 hästkrafter ur en cylindervolym på 3,6 liter. Maximalt vridmoment som utvecklas redan vid 2700 r/min och som håller i sig till 4600 r/min är ännu mer imponerande: 560 Nm!

Turboaggregaten arbetar parallellt på vänster sida av motorn och de tre kylare som sitter bakom de stora luftintagen i fronten behövs när föraren eldar på. Vid 100 km/h passerar 1000 liter luft per sekund genom kylsystemet. 

Små insug och korta avgasrör ger dels bra respons, dels håller de motortemperaturen nere. Två laddluftkylare sitter bakom de stora luftintagen vid bakskärmarna. Variabla insugstider ger bättre kraft på låga varv och bättre toppeffekt och Porsche 911 Turbo har smått fantastiska prestanda. Att få upp en 911 Turbo i 100 km/h går fortare än att läsa den här meningen - 4,2 sekunder. Toppfart 305 km/h.

Med så mycket kraft till sitt förfogande är föraren utan tvekan betjänt av att Porsche valt att standardutrusta 911 Turbo med fyrhjulsdrift - ett system som redan finns i Carrera 4. Porsches antisladdsystem PSM (Porsche Stability Managment) hjälper också till att hålla bilen på vägen. Till skillnad från andra biltillverkare har Porsche justerat sitt system så att det griper in tämligen sent. Det betyder att föraren kan köra bilen betydligt närmare gränsen för det möjliga innan elektroniken gör sig påmind. 

Markfrigången är 10 millimeter lägre än hos 911 Carrera och chassisättningen hårdare. Bromsarna är kraftigare. När de signalröda fyrkolvsoken nyper maximalt tag i de perforerade bromsskivorna med 330 millimeters diameter utvecklas fyra gånger motorns effekt.

I standardutförande sitter en sexväxlad manuell låda men Porsche 911 Turbo går även att beställa med automatlåda! En femstegad låda från Mercedes-Benz som går att växla "manuellt". Antingen med spak eller med knappar i ratten. Något man troligen oftare har nytta av på Autobahn än toppfarten över 300 km/h.

Porsche 911 Turbo introduceras i Sverige på Stockholms Bilsalong i april. Hela den svenska tilldelningen för 2000 på 12 bilar är redan såld men det finns fortfarande chans att få en till nästa år.

Redan prenumerant?

Papperstidning eller digital

Digital prenumeration

Allt du vill veta om alla bilar

Gratis första månaden - därefter 99 kr/månad

  • Flest och mest omfattande tester av nya bilar
  • Alla nummer av e-tidningen
  • Nyheter, provkörningar och fakta inför ditt bilköp
  • Avsluta prenumerationen online när du vill

Genom att klicka på "Fortsätt" godkänner jag prenumerationsvillkoren och bekräftar att jag tagit del av Bonnier News personuppgiftspolicy.

Skapar ditt konto

Vänligen vänta medan vi skapar ditt konto

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer

2 månader Premium för bara 19 kr - när du gör vårt quiz!