Provkörning av Porsche 911 Turbo

Provkörning av Porsche 911 Turbo

Det är underligt att det fortfarande går att utveckla Porsche 911. Men det går. Det är faceliften på Porsche 911 Turbo ett klart bevis på.

Vill du läsa mer av vårt Premium-material?

Den första 911 turbo kom så tidigt som 1974, en 930 Turbo med 3,0 liters boxermotor på 260 hästkrafter. En ansenlig mängd bratwurst und bier senare läser jag i faktabladet att Porsche 911 Turbo nu har 500 hästkrafter jämt.

 Allt var inte bättre förr.

 Att köra Porsche 911 Turbo av i dag är som att ratta ett dataspel. Det går helt enkelt utav bara h-e! Och känns inte riktigt som det är på riktigt.

 Fast det beror förstås på vilka inställningar du har. I normalläge är 911 Turbo faktiskt en ganska snäll typ. Om man nu kan kalla en bil med 500 hästkrafter och 650 Nm i vridmoment för snäll. Men det är den faktiskt även om fjädringen är så hård att fartgupp hotar att slita njurarna ur sina infästningar.

 Väl ute på landsväg, alltjämt i normalläge, upplevs 911 Turbo som så snäll att vem som helst skulle kunna köra den utan att darra på manschetten.

 Men. Då du sträcker ned högerhanden längst ner på mittkonsolen och trycker in ”Sport Plus” så händer något. Det känns som om hela bilen får ett krampanfall. Den liksom drar sig samman, motorvarvet stegras och 911 Turbo är beredd till anfall.

 I samma ögonblick ovan nämnda knapp trycks in förvandlas 911 Turbo till en rytande best. Gasresponsen blir blixtrande snabb. Laddtrycket till turbon ökas från 0,8 bar till 1,0 bar. Hästkraftsantalet förblir detsamma men vridmomentet ökas på med 50 Nm under tio sekunder vid fullgasattack, så kallad overboost. Det här förutsätter att du valt till Sports Chrono Package Turbo-paketet men jag har svårt att se vem som inte gör det till sin nya 911 Turbo. Med det valet ingår att du får tillgång till ”launch control”, under förutsättning att du även valt dubbelkopplingslåda (PDK) som nu erbjuds till 911 Turbo för första gången.

 ”Launch control” innebär att du lägger växelväljaren i läge, trycker in ”Sport Plus” (bokstäverna lyser då i rött på din vänstra ratteker!). Aktivera ”launch control” genom att sätta en fot på bromsen (”launch control” lyser då i din högra ratteker), håll kvar foten på bromsen och tryck ner gaspedalen i botten.

 Ingenting händer förrän du släpper bromsen när varvräknarnålen stabiliserat sig vid 5 000 r/min. Då händer allt. Jorden rämnar. Himlen förmörkas. Förintelsen är närstående. Paradiset öppnar sig. 

 911 Turbo slungas iväg som träffad av en höger från Mike Tyson. Accelerationstiden upp till 100 km/h förbättras med ytterligare två tiondels sekund till 3,4 sekunder och Porsche hintar att det till och med kan gå fortare än så.

 Växlarna skickas i med sådan frenesi att bakvagnen sätter sig med en markant nigning och har du bara nog med asfalt tar det 11,6 sekunder att nå 200 km/h. Utan att ha fått siffror på det torde toppfarten vara uppnådd innan en halv minut gått till ända.

 Möjligheten att välja PDK till 911 Turbo är en av de stora nyheterna i samband med faceliften som när det gäller det externa kan beskrivas som minimalt. Porsche har satsat på inre kvalitet. Puritaner skriker nu i högan sky och menar att det är hur enkelt som helst att se skillnaden. Dimljusen i främre stötfångaren har ju bytts ut mot små lyktor för dagskörning och avgaspiporna är annorlunda utformade. Bakljusen är annorlunda och har LED. Är redaktören blind?

 I samband med PDK går det nu (äntligen!) att välja till paddlar bakom ratten för den som önskar växla manuellt. Uppåt på höger sida, nedåt på vänster. Den som till äventyrs gillar de förskräckliga knapparna bakom ratten har möjlighet att behålla dessa. Eller rättare sagt det är standardutrustning vid val av PDK. Ett bevis så gott som något på Porsches sturska vägran att inse att de gjort något fel. Även om du låter PDK-lådan sköta sig själv fungerar den närmast oklanderligt även på racerbana. Minsta gasuppsläpp och lådan taggar ner till lämplig växel. Växlingarna går blixtsnabbt i vardera riktningen och känns i stort sett sömlösa. I vanliga fall är lådan sjuväxlad men i Sport Plus-läge blir det sex växlar. PDK-lådan är tio kilo lättare i jämförelse med en Tip­tronic S.

 Boxermotorn har ökat i volym men minskat i vikt. Cylinderkapaciteten är nu på 3 800 cm3 (tidigare 3 600 cm3) vilket har del i att effekten ökat från 480 till 500 hästkrafter, en annan är att motorn försetts med direkt­insprutning.

 Motorn har bantats med 12 kilo, hela bilen med 25 kilo. För att åstadkomma detta har bland annat avgassystemet byggts om med en mindre ljuddämpare i samma stil som GT2, torrsumpssmörjningen har integrerad oljetank vilket gör att en del kopplingsanordningar försvinner.

 Som tidigare är 911 Turbo fyrhjulsdriven vilket nog är tur. Den som är riktigt driven på att köra kan märka viss understyrning i kurvorna, men för en lekman känns det hur stabilt som helst. Att få ut bakvagnen i kontrollerad sladd är ett styvt jobb.

 En Porsche kan med sin motorplacering, framförallt med en manuell låda, bli lite bångstyrig vid tuff körning och hårda nedväxlingar. För att lösa problemet är motorkuddarna, som håller motorn på plats, aktiva. Det innebär att de skiftar hårdhet och dämpningsförmåga efter körstil. Ett liknande system sitter på GT3 men i jämförelse med detta (som är inriktat på stenhård bankörning) är de i 911 Turbo inställda för sportig vardagskörning och komfort.

 Förr i tiden när man gick till en skräddare för att få nya byxor uppsydda fick männen frågan om det skulle vara PTV eller PTH. (Fråga pappa om ni inte förstår pojkar.)

 Porsche valde PTV men i detta fall betyder det Porsche Torque Vectoring.

 Det är ett system (inte standard) som kompletterar det redan befintliga stabilitetssystemet PSM (Porsche Stability Management). Systemet bromsar upp innerhjulet i kurvor för att stabilisera bilen ännu mer och hjälpa föraren genom kurvan på bästa sätt.

 911 Turbo förenar det bästa av två världar och gör det på ett förnämligt sätt. 

 Det finns motorstarkare bilar och det finns snabbare bilar i sportvagnsvärlden. Frågan är dock om någon av dem är lika användarvänlig året runt.

 Ingen konkurrent i kategorin drar dock mindre bränsle, ingen släpper ut mindre koldioxid.

 Allt kommer till ett pris. 911 Turbo Coupé kostar 1 560 000 kronor, cabriolet 1 678 000 kronor. Och då är det mesta som är godis inte inräknat.

 Enligt källor tjänar Porsche grymt bra med pengar på just turbomodellen. Den lär inte vara mer än cirka 70 000 kronor dyrare att tillverka än Porsche Boxster.

 Kan inte påstå att jag känner mig speciellt upprörd för det.

 911 Turbo känns värd varenda krona.

Porsche 911 Turbo

Pris

Ca 1 560 000 kronor.

Motor

Bensin. 6-cyl boxer, längsmonterad, 2 överliggande kamaxlar per cylinderrad, 4 ventiler per cylinder. Kompression 9,8:1. Borrning/slag 102/77,5 mm, cylindervolym 3 800 cm3. Max effekt 500 hk (368 kW) vid 6 000 r/min, max vridmoment 650 Nm mellan 1 900 och 5   000 r/min. Med overboost 700 Nm mellan 2   100 och 4 000 r/min

Kraftöverföring

Motorn bak, fyrhjulsdrift. 6-växlad manuell alt. 7-växlad dubbelkopplingslåda (PDK).

Fjädring/hjulställ

Skruvfjädring och krängningshämmare fram och bak. Fram fjäderben med undre triangellänkar, bak mulitilänkaxel med fyra tvär-och två längsgående stag.

Styrning

Kuggstångstyrning med servo. Vändcirkel 10,9 meter.

Bromsar

Ventilerade skivor fram och bak. Låsningsfritt system.

Hjul

Fälg fram/bak 8,5/11 tum, däck 235/35 ZR 19/305/30 ZR 19.

Mått/vikt (cm/kg)

Axelavstånd 235, längd 445, bredd 185, höjd 130, spårvidd f/b 149/155. Tjänstevikt ca 1 640, maxlast ca 295, max släpvikt 0. Tank 67 liter.

Fartresurser*

Toppfart 312 km/h. Acceleration 0-100 km/h 3,7 (3,6 PDK) s.

Bränsleförbrukning*

Stad 1,73 (1,70 PDK), landsväg 0,83 (0,81), blandad körning 1,16 (1,14) l/mil. CO2 272 (268) g/km.

Skatt

2   280 kronor.

*   Enligt tillverkaren.

Redan prenumerant?

Papperstidning eller digital

Digital prenumeration

Allt du vill veta om alla bilar

Gratis första månaden - därefter 99 kr/månad

  • Flest och mest omfattande tester av nya bilar
  • Alla nummer av e-tidningen
  • Nyheter, provkörningar och fakta inför ditt bilköp
  • Avsluta prenumerationen online när du vill

Genom att klicka på "Fortsätt" godkänner jag prenumerationsvillkoren och bekräftar att jag tagit del av Bonnier News personuppgiftspolicy.

Skapar ditt konto

Vänligen vänta medan vi skapar ditt konto

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer

2 månader Premium för bara 19 kr - när du gör vårt quiz!