Provkörning av Porsche 911 Turbo

Provkörning av Porsche 911 Turbo

Vill du läsa mer av vårt Premium-material?

Basfakta

Pris

 1 359 000 kronor.

Motor

 6-cyl längsmonterad boxermotor, 2 överliggande kamaxel per cylinderrad, 4 ventiler per cylinder. Kompression 9,0. Borrning/slag 100/76,4 mm, cylindervolym 3 600 cm3. Max effekt 480 hk (353 kW) vid 6 000 r/min, max vridmoment 620 Nm mellan 1 950 och 5 000 r/min. Specialpaket ger 680 Nm under tio sekunder.

Kraftöverföring

 Motorn bak, fyrhjulsdrift. 6-växlad manuell alt. 5-stegad automat (tiptronic).

Fjädring/hjulställ

 Skruvfjädring och krängningshämmare fram och bak. Fram fjäderben med undre triangellänkar, bak mulitilinkaxel med fyra tvär-och två längsgående stag.

Styrning

 Kuggstång, servo. Vändcirkel 10,9 meter.

Bromsar

 Ventilerade skivor fram och bak. Låsningsfritt system.

Hjul

 Fälg 8,5/11 tum, däck 235/35 ZR 19/305/30 ZR 19.

Mått/vikt (cm/kg)

 Axelavstånd 235, längd 445, bredd 185, höjd 130, spårvidd f/b 149/145. Tjänstevikt ca 1 660, maxlast ca 290. Tank 67 liter.

Fartresurser*

 Toppfart 310 km/h. Acceleration 0-100 km/h 3,9 s. 0-160 km/h 8,4 s. 0-200 km/h 12,8 s. 0-1 000 m 21,5 s.

Bränsleförbrukning*

 Stad 1,88, landsväg 0,95, blandad körning 1,28 l/mil.

* Enligt tillverkaren.

 

Kryssningsmissilen

Det finns bilar, och så finns det bilar. Sedan finns det Porsche och på det 911 Turbo. En beundrad, och fruktad, modellbeteckning som nu kommer i sin sjätte  generation. Bäst hittills?

Tupparna gol som galna på landsbygden utanför Jerez i södra Spanien. Solen håller mödosamt på att släpa sig över bergskammen och ut ur hotellgaraget rullar ett tjog nya Porsche 911.

 Jag norpar nyckeln till en silverfärgad med manuell sexväxlad låda.

 Samtidigt som den vackra morgonsolen förvandlar natt till morgon styr jag ut på de fina landsvägarna, släta som salsgolv, och framförallt tomma på trafik vid denna tidpunkt.

 När raksträckan på en dryg kilometer kommer trycker jag gaspedalen i botten. Den silverfärgade tysken skjuter iväg som vore den påskjuten av en enorm hand. När hastighetsmätaren visar 200 km/h drar det fortfarande så pass att jag sitter klistrad med ryggen mot det skålade lädersätet. Det är fortfarande drygt 100 km/h kvar till toppfart, jag har ännu inte lagt i femman.

 Jag har aldrig åkt stridsflygplan, men det måste vara så här det känns. På ett ungefär. Man börjar fundera var knappen till missilerna sitter.

 Nya Porsche 911 Turbo lämnar ingen oberörd. Inte mig, inte dig. Inte traktens kids som efter några dagar lärt sig exakt vid vilken tidpunkt karavanen kommer under den två veckor långa presentationen. De tjoar, tjimmar, vinkar och skriker på spanska. Gasa, gasa!

 Jag trycker ner kopplingen och ger dem ett par rejäla doser motorsång och möts av jubel. Då vet de ändå inte att motormusiken i 911 Turbo är mycket ljuvare i bilen än utanför.

 Första 911 Turbo kom redan 1974, då med 260 hästkrafter. Sedan dess har den varit riktmärke för världens alla sportbilar. I generation sex pratar vi nästan det dubbla, 480 hästkrafter. Det är ändå ett relativt snällt effektuttag ur den 3,6 liter stora boxermotorn med dubbla turboaggregat, 113 hk per liter cylindervolym. Det är inte så uppkäftigt när det gäller överladdade motorer. Subaru Impreza WRX och Mitsubishi Lancer Evo 9 ger till exempelvis 140 hästkrafter per liter cylindervolym ur sina fyror.

Mer imponerande är motorns vridmoment, 620 Nm redan vid 1 950 r/min och det håller sig så upp till 5 000 r/min.

 Låter det klen? Jag förstod det. Då köper du till Sports Chrono Package Turbo för ca 12 000 kronor.

 För det får du ett litet tidtagarur i ovandelen av instrumentpanelen så du kan mäta dina egna acc/varvtider, men också en överdos av turbotryck på 0,2 bar under tio sekunder vid full acceleration. Under denna explosiva tid ger motorn 680 Nm, alltså 60 Nm mer än normalt.

 Det känns som om det är precis är vad Porsche 911 Turbo behöver…

 Nya 911 Turbo klarar av sprinten från 0-100 km/h på 3,9 sekunder, det är 0,3 sekunder snabbare än föregångaren från år 2000. Detta med manuell låda och förutsatt att föraren är kapabel att växla rätt.

 Men, det överraskande är att 911 Turbo är snabbare än så med dem femväxlade tiptroniclådan när den växlar med automatik. Då går 0-100 km/h på 3,7 sekunder! 0-200 km/h tar 12,2 sekunder.

 Om du trycker gaspedalen dikt an mot golvet, på femmans växel i den manuella versionen, tar det 911 Turbo 3,8 sekunder att ta sig från 80-120 km/h. Gör detsamma med tiptroniclådan (i fjärde växel) och tiden kapas till 3,5 sekunder. Det är 1,3 sekunder snabbare än vad föregångaren var kapabel till. Vem sa att automatlådor var för pensionärer!

 Att motorn, samma storlek som förra generationen, är så pass mycket starkare (+60 hk och lika många extra Nm i vrid) beror främst på variabel turbogeometri. Det innebär i korta drag att luftströmmen som leds till turbon hela tiden byter utväxling för att snabbt ge turbinbladen fart och högt vridmoment.

 Denna teknik har använts tidigare men då främst i dieselmotorer eftersom de arbetar med lägre temperaturer. Med nya keramiska material är det möjligt även i bensinmotorer trots att det nu handlar om temperaturer runt 1 000 grader! För detta har extra vattenkylning tillkommit till den ordinarie oljekylaren.

 Den här tekniken ger dubbelturbomotorn en karaktär som inte påminner om en överladdad motor överhuvudtaget, snarare om en stor amerikansk V8:a med ton av vridmoment. Det flåsar inte ens turbo ur de två aggregaten, det bara väser lite svagt och betraktat och avlyssnat utifrån är det närmast en besvikelse. En känsla som dock förintas så fort du får möjlighet att sätta dig bakom ratten.

 Tidigare 911 Turbo har haft en turbokick som gjort dem oerhört svårkörda och närmast farliga i regn och framförda av oerfarna förare. Det blev bättre när den kom med fyrhjulsdrift (Porsche 993/1995), men inte så mycket eftersom viskokopplingen överhettades och snart blev bilen i stort sett enbart bakhjulsdriven i alla fall.

När vi nu pratar 2006 är Porsche 911 Turbo en dubbelnatur vi sällan skådat. Samtidigt som den är ett veritabelt monster till bil att gå fort, och framförallt att komma upp i fart, är den snäll som en familjebil framförd i makligt tempo.

 Det är inte svårt att starta, koppling, motor och låda arbetar utmärkt i harmoni. Kurvtagning, även i högre farter, sker odramatiskt. Visst, framvagnen är oroligare än i en BMW M5/M6, men inte så det är störande eller otrevligt, det känns snarare som om bilen småpratar med dig. Fjädringskomforten är utmärkt i stadstrafik och stramar upp sig vid bus.

 Det har sina förklaringar. Bland annat har fyrhjulsdriften bytts mot en stryktåligare, och effektivare, elektroniskt styrd sådan. Porsche Traction Management (PTM) styr via en flerskivig koppling kraften till det hjulpar som behöver det bäst.

 Fjädringen är aktiv, det vill säga den ändrar sig efter förarens körsätt. Porsche Active Suspension Managment (PASM) är därtill möjligt att aktivera i Sport- eller Komfortläge beroende på ditt körhumör.

Porsches bromsar har alltid varit i absolut världsklass, och i nya 911 Turbo är de av större dimension än någonsin. Framskivorna, självklart ventilerade, har ökat från 330 till 350 millimeter. Bromsokens belägg som trycks ut med sex kolvar har hela 42 procent större anläggningsyta än på föregående modell. Bakre skivorna mäter nu 350 millimeter och har ok med fyra kolvar.

 Bilen är 22 millimeter bredare än tidigare och det mesta tycks ha ökat vad gäller nya 911 Turbo, men faktum är att vagnsvikten minskat med fem kilo, bland annat tack vara aluminiumdörrar. De väger nu bara elva kilo stycket. Och, tro´t eller ej, bränsleförbrukningen blandad körning har sjunkit från 1,29 till 1,28 liter per mil.

 Föga förvånansvärt har dock prislappen ökat till 1 359 000 kronor. Att 30 bilar redan är beställda till Sverige är heller inte överraskande. Europapremiär direkt efter midsommar och då gäller det att inte vara bakis.

 Vem har lust att vänta på att ratta nya Porsche 911 Turbo?

Redan prenumerant?

Papperstidning eller digital

Digital prenumeration

Allt du vill veta om alla bilar

Gratis första månaden - därefter 99 kr/månad

  • Flest och mest omfattande tester av nya bilar
  • Alla nummer av e-tidningen
  • Nyheter, provkörningar och fakta inför ditt bilköp
  • Avsluta prenumerationen online när du vill

Genom att klicka på "Fortsätt" godkänner jag prenumerationsvillkoren och bekräftar att jag tagit del av Bonnier News personuppgiftspolicy.

Skapar ditt konto

Vänligen vänta medan vi skapar ditt konto

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer

2 månader Premium för bara 19 kr - när du gör vårt quiz!