Regnet vräker ner, blixtarna sätter eld på hela himlen och Frankfurts flygplats är avstängd. I några timmar meddelar informationstavlorna att alla flyg är inställda. Tusentals personer i denna flygets knutpunkt är strandsatta.
Just denna ödesmättade dag i kaosets Frankfurt sitter jag i det senaste alstret från Porsche – 911 Turbo Cabriolet. Vilket antiklimax! Nedfällt tak är bara att glömma. Däremot en ingående studie i hur väl 911:ans tygtak står sig mot vädrets makter. När de flesta andra tillverkare numera använder sig av fällbara plåttak behåller Porsche sitt tak av tyg. Förklaringen är viktbesparing (taket och dess mekanik väger 42 kilo) och det faktum att tygtaket kan paketeras snyggare när det är nedfällt. Eller snarare bibehålla bilens linjer – nog så viktigt. Tygsuffletten uppbyggd i tre lager fungerar mycket bra och håller lika hög kvalitet som bilen i övrigt. Vem trodde förresten något annat? Fällning/uppfällning av taket tar 20 sekunder och kan företas i farter upp till 50 km/h.
I lagliga (svenska) hastigheter väsnas det knappast mer än i Coupéversionen av samma bil. Inget nämnvärt vindbrus men å andra sidan är 911 Turbo knappast en bil som går tyst. Bakdäck fetare än förre statsministern och en motor på 480 hästkrafter är inget som rullar obemärkt förbi. 911 låter, och den ska låta. Men inte outhärdligt. Tvärt om kan man förundras över hur denna best till bil kan leverera så pass hög komfort. Med fjädringen i normalläge och under normal framfart är den inte direkt komfortabel – men ändå ganska nära.
Trycker man in knappen ” fjädring” blir bilen markant mycket hårdare och trycker man dessutom på ”sport” svarar den ännu bättre på gasen – som om nu det skulle behövas.
Undertecknad körde 911 Turbo Coupé i vintras och den bilen var försedd med automatlåda – Tiptronic S. Enligt Porsche är accelerationen från 0–100 km/h några tiondelar snabbare med Tiptronic och detsamma gäller även för Cabriolet versionen. 3,8 sekunder med Tip-tronic och fyra blankt med manuell låda. Det stämmer säkert, Porsche brukar vara noga med uppgifterna, men det som inte framgår är att bilen blir mycket mer levande och ”sportig” med den manuella sexväxlade lådan – åtminstone om man kör offensivt. Visst är det mer bekvämt med automat vid vardaglig körning med köer och elände, men när vägarna ligger öppna är det inget som slår manuell växling. Tiptronic kan visserligen växlas ”manuellt” med knappar i ratten men det blir liksom aldrig ”på riktigt”.
Motorn är verkligen ett kapitel för sig och det är givetvis samma som sitter i 911 Turbo Coupé, och tål en upprepning. Maxeffekten är som sagt 480 hästkrafter vid 6 000 r/min. Maximalt vridmoment är 620 Nm mellan 1 950 – 5 000 r/min men om bilen är utrustad med Sports Chrono Package kan vridmomentet momentant öka till 680 Nm. En motor som kan vara sagolikt mjuk och len i ena sekunden och ett hår av hin i den andra. Makalös.
Porsche 911 Turbo Cabriolet
Pris
Från 1 459 000 kronor.
Motor
Bensin, 6-cyl längsmonterad boxermotor med 2 överliggande kamaxlar per cylinderrad och 4 ventiler per cylinder, VarioCam Plus, laddluftkylare. turbo. Kompression 9:1. Borrning/slag 100/76,4 mm, volym 3 600. Max effekt 480 hk (353 kW) vid 6 000 r/min. Max vridmoment 620 Nm mellan 1 950-5 000 r/min. Overboost 680 Nm mellan 2 100-4 000 r/min.
Kraftöverföring
Motorn bak, fyrhjulshjulsdrift, sexväxlad manuell låda. Tillval femväxlad Tiptronic.
Fjädring/hjulställ
Skruvfjädring, krängningshämmare och gasstötdämpare fram och bak. Fram fjäderben och undre triangellänkar, bak multilänkaxel. Ställbara stötdämpare.
Styrning
Kuggstång med variabel utväxling, servo. 2,6 rattvarv.
Bromsar
Ventilerade och borrade skivor fram och bak. Låsningsfritt system, aktivt antisladdsystem.
Hjul (fram/bak)
Fälgbredd 8,5-11 tum, däck 235/35-305/30 ZR19.
Mått/vikt
Axelavstånd 235, längd 445, bredd 185, höjd 130, spårvidd fram/bak 149/155. Tjänstevikt 1 655, maxlast 345 kg. Tank 67 liter.
Fartresurser
Acceleration 0-100 km/h 4,0 s (manuell), toppfart 310 km/h.
Bränsleförbrukning
Blandad körning 1,29 liter/mil enligt EU-norm. Co2: 309 g/km (manuell).
*Enligt tillverkaren.
Redan prenumerant?
Papperstidning eller digital
Digital prenumeration
Allt du vill veta om alla bilar
Gratis första månaden - därefter 99 kr/månad
Genom att klicka på "Fortsätt" godkänner jag prenumerationsvillkoren och bekräftar att jag tagit del av Bonnier News personuppgiftspolicy.
I samarbete med tjänsten Disqus erbjuder Teknikens Värld möjligheten att kommentera artiklar. Vi tar bort inlägg som vi bedömer är olämpliga.