Porsche 911 Turbo Cabriolet

Provkörning av Porsche 911 Turbo Cabriolet

Vill du läsa mer av vårt Premium-material?

Basfakta

Motor 

Längsmonterad 6-cyl boxer med 2 överliggande kamaxlar, 4 ventiler per cylinder. 2 turbo med laddluftkylare. Kompression 9,4. Borrning/slag 100/76,4 mm, volym 3600 cm3. Max effekt 420 hk (309 kW) vid 6000 r/min. Max vridmoment 560 Nm vid 2700 - 4600 Nm.

Kraftöverföring

Motorn bak, permanent fyrhjulsdrift (variabel) med viskokoppling. 6-växlad manuell alternativt 5-stegad automat (Tiptronic S). Differentialbroms bak.

Fjädring/hjulställ

Skruvfjädring. Fram fjäderben och triangellänkar, bak multilänkaxel. Krängningshämmare fram och bak. Elektroniskt antisladdsystem (PSM).

Styrning 

Kuggstång med servo. 3,0 rattvarv. Vändcirkel 11,7 m.

Bromsar 

Ventilerade skivbromsar. Låsningsfritt system. Som tillval bromsskivor av keramik.

Hjul/däck 

Fälg fram/bak 8/11 tum. Däck fram/bak 225/40 ZR18 resp. 295/30 ZR18.

Mått & vikt (cm/kg)

Axelavstånd 235, längd 444, bredd 183, höjd 130 (uppfälld sufflett), spårvidd fram/bak 147/153. Tjänstevikt ca 1740, max last ca 240. Tank 64 l.

Fartresurser 

(fabriksuppgifter, Tiptronic 

inom parentes) Toppfart 305 (298) km/h. Acceleration 0-100 km/h 4,3 (4,9), 0-200 km/h 14,8 (16,6) s.

Bränsleförbrukning 

(fabriksuppgifter, Tiptronic S inom parentes)

Stad 1,89 (2,19), landsväg 0,92 (0,96), blandad körning 1,29 (1,39) l/mil.

Turbotoner

En cabriolet som skickar hardtopen till historiens skräphög.

För att kunna beskriva Porsche 911 Turbo Cabriolet med den rätta glöden bör man helst bortse från två faktorer, nämligen priset och fartgränserna. Priset står i en snabbsammanfattning här till vänster och vad gäller fartgränserna är det bara att titta på skyltarna.

Om du hinner se dem vill säga. I 305 kilometer per timme har omvärlden en tendens att bli något suddig.

Den nuvarande turbomodellen med fyrhjulsdrivning har varit på marknaden i tre år och olika tvåhjulsdrivna har funnits sedan mitten av 1970-talet. Men cabrioletkarossen har förbehållits den något mindre skräckinjagande Carrera. Liksom för att bekräfta regeln gjordes ett undantag 1987, men den tidens 911 Turbo Cabriolet överlevde bara i två år.

Den nya versionen kommer att tillverkas i ungefärligen 2500 exemplar per år. Två tredjedelar av dem hamnar i USA och en femtedel i Europa. Sverige räknar med kanske ett dussin bilar.

Att 911 Turbo är en av världens mest avancerade körmaskiner vet alla som läser Teknikens Värld. Fyrahundratjugo turbohästar, fyrhjulsdrift och ett chassi som trimmats med väggrepp i stället för komfort som övergripande mål ger sensationer som inte förekommer i vanliga bilar. Det gäller både kör- och åkupplevelser - lika rosig som föraren kliver ur 911 Turbo efter en entusiastisk provtur, lika blek brukar passageraren vara.

För att ta upp krafterna från en motor som ger 420 hästkrafter och ett minst lika våldsamt vridmoment, 560 Newtonmeter, krävs en verkligt stabil kaross. Men när taket försvinner uppstår problem med vridstyvheten.

Porsche anser sig vara världsmästare på att göra öppna bilar med styva karosser. När det gäller turbon har det gjorts förstärkningar med olika sorters höghållfasthetsstål som ökat vridstyvheten med 4,5 procent jämfört med vanliga 911 Cabrio. Det kan väl behövas med tanke på att motorstyrkan är ungefär 40 procent högre. Men kupékarossen är ännu styvare. 

Förstärkningarna och den extra tyngden av suffletten gör bilen 70 kg tyngre än den täckta. Av dessa hamnar 55 på bakhjulen. 911 Cabrio har alltså lite annan viktfördelning än kupén med mera tyngd bak. Därför har ett nytt bakdäck (dimensionen 295/30 är dock samma som på kupén) utvecklats av Michelin respektive Bridgestone just för att passa den här varianten av Porsche Turbo.

Däcken är bara en detalj på bilen som får slita när en supersportbil dånar fram i toppfarten 305 km/h (292 om taket är nedfällt!) eller hetsas på växlarna så det skriker om gummit på de krokiga småvägar där en cabriolet kommer allra bäst till sin rätt. En annan är bromsarna. Nittionio procent av den bilkörande mänskligheten skulle nog bedöma dessa som högeffektiva, men det finns ännu bättre grejer.

Den bil jag provkörde och provåkte i mer än 30 synnerligen tuffa mil var utrustad med bromsskivor av keramik. Bland det bästa jag provat med rena tåspetskänslan i pedalen och förnämlig effektdosering. Förutom uthålligheten/värmetåligheten skiljer keramikbromsarna sig från det ordinarie bromssystemet genom att ha bromsok med sex kolvar på framhjulen i stället för de vanliga fyra.

Ett minus är att bromsarna behöver komma rejält upp i temperatur för att visa sina goda sidor. Ett annat litet krux är att de kostar mer än 60000 kronor.

Från början var 911 Turbo med eller utan tak riktiga bestar, fladdriga i hög fart, jobbiga att styra och med koppling och bromsar som krävde ordentlig benstyrka. För att inte tala om hur svårt det var att kontrollera motoreffekten när turbostöten kom som ett dråpslag i ryggslutet vid ett visst varvtal och bara där.

Dagens modell är betydligt snällare och egentligen inte jobbigare att manövrera än andra bilar. Kopplingen är väl inte direkt lättgående men den sexväxlade lådan är smidig att hantera. Många köpare väljer den femväxlade Tiptronic-lådan i stället. Personligen tycker jag mig ha bättre kontroll över bilen med den vanliga lådan.

Någon sekventiell växellåda, som många konkurrenter redan har, finns inte till Porsche. Spörsmål i den vägen besvaras sedan åratal blott med generade leenden.

Bilen är synnerligen välutrustad med bland annat stereo, navigationssystem, vindskydd samt hardtop. Den sistnämnda är mogen för skrothögen. En hardtop till en Porsche brukar kosta ungefär lika mycket som en ordinär småbil - men efter den utveckling av karosser och sufflettsystem som skett på senare år erbjuder det avtagbara taket föga mer än ett förvaringsproblem.

Vagnen överraskar med att gå riktigt tyst när tygtaket är uppfällt. Jag och min kollega samtalar obehindrat med varandra i 200 km/h och det går inte i många andra cabrioleter om ens någon. 

Att suffletten manövreras helautomatiskt med hjälp av en strömbrytare är inget märkvärdigt. Men att den kan fällas upp och ned även i fart är om inte unikt så i alla fall på gränsen till det enastående. Under 50 km/h kan taket öppnas eller stängas. Tjugo sekunder kan tyckas vara en lång tid om man jämför med accelerationen noll till hundra som bara tar 4,3. Men man hinner inte bli genomvåt. 

Den som valt en cabriolet kör den naturligtvis helst öppen och finner snabbt att vindskyddet snarast bör plockas fram ur sin påse framme i det minimala bagagerummet. Den fula svarta manicken placeras över baksätet och gör underverk med luftströmmarna. Med sidorutorna uppe går det till och med att köra på Autobahn utan annan olägenhet än att dånet från långtradarna inte kan stängas ute. De två extrasätena bak måste offras när vindskyddet monteras - de är ändå så gott som oanvändbara.

Provkörningen i Italien skedde i nästan 40-gradig hetta som fick en att begrunda det faktum att suffletten en gång uppfanns inte bara som regnskydd utan även som skydd mot solen. Den utrustningsdetalj man saknade mest var fläktkylda stolar som bland annat Saab har. 

När solstinget är nära väljer dagens cabrioletförare att hissa upp tygtaket och låta klimatanläggningen i stället för fartvinden stå för svalkan. Det blir tystare och svalare och lättare att lyssna på stereon. Fast det är ett klent substitut för tjusningen att åka öppet. Tacka vet jag att hissa ner både tak och rutor, stänga av stereon och hoppas att det snart kommer en av dessa magnifika italienska vägtunnlar där man kan växla ner, dra på, växla upp, varva ur igen och njuta av turbon i alla tonarter. Utan sordin.

Redan prenumerant?

Papperstidning eller digital

Digital Prenumeration

ALLT DU VILL VETA OM ALLA BILAR

Gratis första månaden - därefter 99/mån.

Ingen bindningstid.

  • Vi kör och bedömer alla bilar på svenska vägar
  • De bästa och mest detaljerade testerna av nya bilar
  • Alla nummer av e-tidningen fem år bakåt i tiden
  • Vi står på din sida – här får du hjälp inför ditt bilköp
  • Avsluta prenumerationen online när du vill

Genom att klicka på "Fortsätt" godkänner jag prenumerationsvillkoren och bekräftar att jag tagit del av Bonnier News personuppgiftspolicy.

Skapar ditt konto

Vänligen vänta medan vi skapar ditt konto

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer

2 månader Premium för bara 19 kr - när du gör vårt quiz!