Att komma ner under en liter per mil är nästan omöjligt även vid långkörning. Foto: Glenn Lindberg / Teknikens Värld

Provkörning av Porsche 911 Turbo

Nya Porsche 911 Turbo är här och tillsammans ger vi oss ut på spaning efter en svensk 1990-talsklassiker. Är den lika snabbfotad och kvicktänkt som sin namne?

Vill du läsa mer av vårt Premium-material?

Morgondimman håller precis på att lätta när hjulen på den mörkblå Porsche 911 Turbo rullar över spårvagnsrälsen på Djurgårdsbron. 911 Turbo sväljer ojämnheterna förvånande bra med tanke på vilken sorts bil det är, och en bit efter att ha passerat ett tomt Gröna Lund meddelar Apple CarPlay på 10,9-tumsskärmen att vi nått platsen för Sveriges troligen mest kända detektivbyrå.
Vid Ryssviken med utsikt över Waldemarsudde låg under 1990-talet här en husbåt vid namn Titanic som var hem åt Anders Grip, huvudpersonen i tv-serien Snoken, och hans hund som kallades Tubbe och Turbo. Nu är husbåtarna ersatta av fritidsbåtar och spåren efter 1990-tals­klassikern har börjat falna. Men i samma anda som Snoken viker vi oss inte för motgång och navigatorn räknar snabbt om rutten till närmsta husbåtshamn invid det stängda nöjesfältet.

Hastighetsbegränsningen på 5 km/h är något långsammare än Turbo är van vid men vi nosar oss fram längs kajkanten i jakt på spår, vid de större groparna höjer jag fronten av bilen med en knapptryckning för säkerhets skull. Bilens nedtonade färg gör att vi inte är allt för uppseendeväckande bland fiskmåsarna. Visst finns här husbåtar men ingen av dem är den vi söker.
– Den ska nog ligga någonstans vid söder, skrålar en Kapten Nelson-liknande figur.
Jag och 911 Tubbe spårar oss vidare bland Djurgårdens slingriga vägar och trots att detta är en större bil än föregångaren känns den fortfarande smidig. Det kan vi tacka fyrhjulsstyrningen för som gör det enkelt att ta sig fram i knixiga kurvor och trånga parkeringsgarage. Vi passerar Djurgårdens djurkyrkogård och skickar en tanke till 911 Turbos namne från tv-serien. För att få tankero letar vi oss mot öppnare vägar och Tubbe kan rastas.

1 av 5: Med sportavgassystem får man två ovala utblås i stället för fyra. Kostar 32 200 kronor. Foto: Glenn Lindberg / Teknikens Värld
2 av 5 Foto: Glenn Lindberg / Teknikens Värld
3 av 5 Foto: Glenn Lindberg / Teknikens Värld
4 av 5 Foto: Glenn Lindberg / Teknikens Värld
5 av 5 Foto: Glenn Lindberg / Teknikens Värld

Nu när hastigheten är högre börjar ­bakhjulen styra med framhjulen i stället för emot ­vilket simulerar en längre hjulbas, något som gör bilen mycket riktningsstabil. Det märks att urkraften på 580 hästkrafter och 750 newton­meter finns där någonstans men i normalt körläge är det ganska nedtonat.
Effekten som hämtas ur 3,8-liters boxer­sexan är exakt samma siffror som hos förra generationen 911 Turbo S. Med körlägesvredet på ratten byter snälla lugna Tubbe skepnad och blir vildsinta Turbo. Skallet där bakifrån blir märkbart högre när avgasklaffarna öppnas, bilen spänner sig, gasresponsen blir kvickare och den åttaväxlade dubbelkopplingslådan petar ner ett steg.
Underlaget är blött och bitvis ganska halt, jag känner hur däcken letar efter grepp som egentligen inte borde finnas och när det ­hittas skjuts Turbo och jag i väg i en hiskelig fart. Accelerationen är närmast elbilslik, plus att jag får lyssna till den vackert ylande boxern när den närmar sig 7 000 r/min. Att dagens Turbo S har hela 650 hästar kan ses som obscent med tanke på vanliga Turbos kapacitet.

1 av 2: Hunden Turbo och Snoken, Anders Grip.
2 av 2: Den ljusblå Duetten på bron från Beckholmen. Foto: SVT

Styrningen är lika knivskarp som vanligt hos 911 utan att bli nervös och Turbo vill hela tiden mer. Tack vare det mycket finstämda chassit och hur väl det kommuniceras till mig som förare känns det som att jag skulle kunna köra hur snabbt som helst. 911 Turbo är klippstabil, förtroendeingivande och sylvass på en och samma gång. Detta är en ­supersportbil för vardagsbruk som kanske är lite för bra. Till skillnad från effektstinna GT-versioner har Porsche inte sparat in när det kommer till komfort. Stolarna är omkramande och det är inga problem att hitta en perfekt körställning. Framför ratten sitter den stora analoga varvräknaren som omsluts av skärmar på båda sidor som visar övriga fyra rundlar i Porsches klassiska instrumentering. En miss är att de två rundlarna längst ut är omöjliga att se utan att flytta huvudet då de skyms av ratten.

1 av 6 Foto: Glenn Lindberg / Teknikens Värld
2 av 6: Enkelt och snyggt. En bra kombination av pekskärm och knappar. Foto: Glenn Lindberg / Teknikens Värld
3 av 6: Stolarna har justerbara sidostöd i dyna och rygg. Foto: Glenn Lindberg / Teknikens Värld
4 av 6: I utrymmet fram ryms 128 liter bagage och fäller du ner baksätet går det in ytterligare 264. Foto: Glenn Lindberg / Teknikens Värld
5 av 6 Foto: Glenn Lindberg / Teknikens Värld
6 av 6 Foto: Glenn Lindberg / Teknikens Värld

Redan när jag körde vanliga 911 Carrera i Teknikens Värld nummer 10/2020 kom jag till slutsatsen att det måste gå ruskigt snabbt för att man på riktigt ska kunna njuta av körglädjen ­vilket är svårt på vanlig väg, och det är trots allt där både Carrera och Turbo befinner sig mestadels av tiden. Där blir Turbo lite överkompetent även om det är en helt fantastisk bil att handskas med oavsett om det ­gäller vardags­användning eller långturer. Men till det kan du lika gärna köra en Carrera och komma undan med mindre än halva priset. Med Turbo-beteckningen kommer så klart också en del prestige, men är det verkligen värt en miljon kronor extra?
Med Riddarfjärden under oss rullar vi över Centralbron och ansluter Söder Mälarstrand, ännu ett fäste för stadens husbåtar. Här ska den beryktade Titanic ligga någonstans i myllret av bosättningar. Men Turbo har snokat rätt på en Volvo Duett i Älvsjö som ska vara bekant och börjar bli otålig så vi gasar vidare under Västerbron. Den ljusblå Duett-siluetten med takräcke borde inte vara så svår att hitta bland alla moderna bilar i närförorten men vi går ännu en gång bet. Kanske har den satts i vinterdvala.

Porsche 911 Turbo är kanske inte lika optimal för en privatdeckare som Volvo Duett men den livar liksom sin namne upp vardagen och är en underhållande partner. Men var beredd på att denna hund tar en rejäl tugga av ditt bankkonto i stället för en gammal sko.

Rivaler

Foto: Patrik Lindgren / Teknikens Värld

Jaguar F-Type P575 AWD
Kompressormatad V8, 575 hästkrafter och fyrhjulsdrift men 911 Turbo är bra mycket kvickare från start.
Pris: 1 471 900 kronor.

Foto: Daimler AG

Mercedes-AMG GT R
Ett lägre pris och 585 hästkrafter hämtade ur en turboladdad V8, men GT R har en sportigare inriktning vilket kompromissar en del med komforten.
Pris: 1 715 000 kronor.

Redan prenumerant?

Papperstidning eller digital

Digital prenumeration

Allt du vill veta om alla bilar

Endast 99 kr/månaden. Ingen bindningstid

  • Flest och mest omfattande tester av nya bilar
  • Alla nummer av e-tidningen
  • Nyheter, provkörningar och fakta inför ditt bilköp
  • Avsluta prenumerationen online när du vill

Genom att klicka på "Fortsätt" godkänner jag prenumerationsvillkoren och bekräftar att jag tagit del av Bonnier News personuppgiftspolicy.

Skapar ditt konto

Vänligen vänta medan vi skapar ditt konto

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer

2 månader Premium för bara 19 kr - när du gör vårt quiz!