Foto: Patrik Lindgren

Provkörning av Porsche 918 Spyder

Porsche 918 Spyder må närma sig slutet på sin livscykel, men avtrycket den gör på Linus Pröjtz är av bestående karaktär. Och trots alla extrema inslag som bilen bjuder på så är det något helt annat som sticker ut mest.

Vill du läsa mer av vårt Premium-material?

Porsche 918 Spyder skulle kunna vara ett spel för galleriet. En teknikuppvisning av marginell karaktär utan verklighetsanknytning som räddas av hysterisk prestanda – av det sjukaste slaget jag någonsin upplevt. Men trots att det är en supersportbil, och därmed stämmer överens med beskrivningen här ovan, så får jag en annan upplevelse av sällan skådat slag. Jag kan övertygat och helt ärligt säga att jag blev såld redan vid första metrarna bakom ratten. Just vid de första meterna. Och det beror inte på att bilen accelererade hårdare från 250 och uppåt än något annat som jag kört tidigare – snarare tvärtom. Så vad är hemligheten?

Redan prenumerant?

Papperstidning eller digital

Digital Prenumeration

ALLT DU VILL VETA OM ALLA BILAR

Gratis första månaden - därefter 99/mån.

Ingen bindningstid.

  • Vi kör och bedömer alla bilar på svenska vägar
  • De bästa och mest detaljerade testerna av nya bilar
  • Alla nummer av e-tidningen fem år bakåt i tiden
  • Vi står på din sida – här får du hjälp inför ditt bilköp
  • Avsluta prenumerationen online när du vill

Genom att klicka på "Fortsätt" godkänner du Bonnier News AB:s (org.nr. 559080-0917) prenumerationsvillkor för Teknikens Värld Premium och bekräftar att du tagit del av personuppgiftspolicy.

Skapar ditt konto

Vänligen vänta medan vi skapar ditt konto

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer

Läs Premium i 2 månader för endast 19 kr! Köp nu!