Porsche Boxster

Provkörning av Porsche Boxster

Vill du läsa mer av vårt Premium-material?

Basfakta

Motor 

(Boxster 2,7; Tiptronic inom parentes)

Längsmonterad vattenkyld 6-cyl boxer med 2 överliggande kamaxlar per cylinderrad, 4 ventiler per cylinder. Variabel kamaxelinställning och variabelt insug. Kompression 11,0. Borrning/slag 85,5/78 mm, volym 2687 cm3. Max effekt 228 hk (168 kW) vid 6300 r/min. Max vridmoment 260 Nm vid 4 700 r/min.

Boxster S 3,2: Borrning/slag 93/78 mm, volym 3179 cm3. Max effekt 260 hk (191 kW) vid 6200 r/min. Max vridmoment 310 Nm vid 4700 r/min. 

Kraftöverföring

Motorn bak ("mittmotor"), drivning bak. 5-växlad, Boxster S 6-växlad. Alternativt 5-växlad Tiptronic automat med möjlighet till manuell växling.

Fjädring/hjulställ

Skruvfjädring och krängningshämmare. Fram fjäderben med längs- och tvärlänkar. Bak fjäderben med längs- och tvärlänkar.

Styrning

Kuggstång, servo. Vändcirkel 10,9 m.

Bromsar 

Ventilerade skivbromsar runt om, "Carrerabromsar" på Boxster S. 

Hjul och däck

Boxster 2,7: Fälgbredd fram/bak 6/7 tum. Däck fram 205/55 ZR16, bak 225/50 ZR16. Boxster S: Fälgbredd fram/bak 7/8,5 tum. Däck fram 205/505 ZR17, bak 255/40 ZR17. Som tillval 18-tumshjul.

Mått & vikt (cm/kg)

Axelavstånd 242, längd 432, bredd 178, höjd 129, spårvidd fram/bak 147/153 (med 17 tums hjul 146/151). Tanken rymmer 64 l.

Fartresurser

Boxster 2,7: Toppfart 253 (Tiptronic 248) km/h. Acceleration 0-100 6,4 (7,3) s, 0-160 km/h 15,0 (17,2) s. 

Boxster S 3,2: Toppfart 264 (Tiptronic 258) km/h. Acceleration 0-100 5,7 (6,4) s, 0-160 km/h 13,2 (14,9) s. 

Bränsleförbrukning

Boxster 2,7: Landsväg 0,71 (0,79), stad 1,42 (1,53), blandad körning 0,97 (1,07).

Boxster S 3,2: Landsväg 0,78 (0,80), stad 1,53 (1,64), blandad körning 1,05 (1,11).

Gamla vanliga visan

Så försiktigt förändrad att den största nyheten är oförändrat pris: nya Porsche Boxster.

När det gäller nya Porsche Boxster, nu reviderad för första gången sedan premiären 1996, får man titta både en och två gånger för att upptäcka något nytt. Men i det brödraskap som vårdar kulten noteras även den minsta lilla skillnad med örnblick, så tro inte att ansiktslyftningen saknar betydelse.

Stötfångarna har modellerats om, fram har luftintagen gjorts större. Den automatiskt uppfällbara spoilern vid motorhuven, det vill säga bakluckan, har ny fason och taklinjen med uppfälld sufflett är lite annorlunda. Men bakfönstret är nu av glas och har elvärme.

Naturligtvis har man också passat på att ge fälgarna ett nytt utseende och mugghållare i mittkonsolen är nu standard. Nytt kommunikationssystem inkluderande navigation, digitala förstärkare och färddator finns som tillval.

Skillnaden exteriört mellan versionerna Boxster och Boxster S består som tidigare i att den senare har dubbla avgasrör. Från och med nu har Boxster S dessutom kraftigare bromsar av samma typ som häromåret introducerades på Carrera. Dessa bromsar motiveras liksom S-versionens förstärkta sexväxlade låda av att det även har hänt något i motorrummet. Porsches egen kamaxelstyrning Variocam har utvecklats, vilket utöver ett par procent lägre bränsleförbrukning betyder åtta nya hästkrafter.

2,7-litersmotorn i Boxster har nu 228 hästkrafter medan 3,2-litersvarianten i Boxster S är uppe i 260. Det går att hålla sig runt en liters förbrukning i blandad körning. Men sången ur avgasröret är oemotståndlig och höjdtonerna kommer inte förrän vid 5000 r/min eller däromkring, så det blir gärna några deciliter till.

Normalversionen behåller sin femväxlade låda från tidigare. Inga klagomål på den. Men allt fler väljer den likaledes femväxlade automatlådan av typ Tiptronic; en hyperintelligent anordning som smidigt anpassar sig till förarens körsätt och därför duger bra även för aggressiv körning. Tiptronic växlar till exempel ned automatiskt när föraren sätter foten på bromsen och undviker att växla i kurvor. På krokig väg med många accelerationer och bromsningar ligger Boxster gärna kvar på låg växel och uppför sig inte så klumpigt som en del automatväxlade bilar gärna gör.

Man kan även välja det manuella programmet och växlar då upp och ned med tryckknappar i rattekrarna. Med dessa knappar kan föraren när som helst välja manuellt program som då ligger kvar i åtta sekunder, kanske tillräckligt för en viss kurva eller i en omkörning.

Även om Tiptronic S fungerar trevligt ger den inte samma sportigt effektiva funktion som de nyaste sekventiella lådorna i BMW, Ferrari och Maserati - så här har Porsche, tillfälligt eller inte, låtit sig köras förbi av konkurrenterna. Min egen favorit är den sexväxlade Boxster S.

En effektökning på runt fyra procent är inte lätt att känna i ryggmärgen, men skillnaden gör sig i alla fall mest gällande i form av en jämnare vridmomentkurva. Båda motorerna drar utmärkt från låga varv, men det allra bästa vridmomentet ligger vid 4700 r/min i båda motorerna - och så var det ju det där med symfonin ur avgasröret som är av det slaget att det knappast går att köra under en viadukt utan att dra på lite grann...

Den som kör en Boxster ur den gamla generationen behöver inte känna sig särskilt ute för det. Körupplevelsen är i princip den samma. Kvalitetsintrycket är precis så förtroendeingivande som man har rätt att begära av en dyr bil, sitt- och fjädringskomforten så bra det går att kräva av en tvåsitsig roadster, vinddraget i sittbrunnen lite mer turbulent än i de allra mest raffinerade nya öppna bilarna.

Boxster är helt enkelt urkul på vägen, särskilt om den samma är lagom krokig och backig och inte tillåter högre farter än att man i sittbrunnen kan höra fågelsången i träden (om man inte föredrar stereon alltså). Då kommer den fina balansen, styrningen och bromsarna till sin rätt och själv växer du flera tum som förare. Så känns det i alla fall och den känslan är väl en av hemligheterna med Porsches framgångar.

På motorväg tröttnar man rätt kvickt på väsen och vind och den gången jag körde en Boxster med hardtop till Oslo i december hade jag ärligt talat gärna bytt den mot någon mjukfjädrad fransk diesel med farthållare.

Förändringarna är som sagt marginella, vilket tillverkaren naturligtvis kan motivera med att Boxster var så lyckad från början att den fortfarande räcker bra till. Att priserna inte höjs med en enda krona får väl ses som en bekräftelse på att även dessa räckte bra redan tidigare - 424000 kronor för en Boxster och 495000 för Boxster S.

Eftersom Boxster S fått förnämligare bromsar kan man konstatera att den blivit något mer prisvärd i förhållande till normalmodellen. Om man blott räknar hästar kostar de fortfarande 2 218,75 kr/st när man väljer S-versionen. 

Dyrt eller inte? Beror på vad man jämför med. En Porsche Carrera Cabrio till exempel kostar 821000. En prestandamässigt jämförbar Honda S 2000 går på 334000 och en 354 hästkrafters Mercedes SLK i AMG-trim är din för 573400. 

Så mycket kostar i realiteten även en Porsche Boxster när man hängt ditt antisladdsystemet, helläderpaketet, sport-avgassystemet, artontumshjulen och annan nödtorft som gör att du törs visa dig på stan med ditt nya åk.

Redan prenumerant?

Papperstidning eller digital

Digital prenumeration

Allt du vill veta om alla bilar

Gratis första månaden - därefter 99 kr/månad

  • Flest och mest omfattande tester av nya bilar
  • Alla nummer av e-tidningen
  • Nyheter, provkörningar och fakta inför ditt bilköp
  • Avsluta prenumerationen online när du vill

Genom att klicka på "Fortsätt" godkänner jag prenumerationsvillkoren och bekräftar att jag tagit del av Bonnier News personuppgiftspolicy.

Skapar ditt konto

Vänligen vänta medan vi skapar ditt konto

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer

2 månader Premium för bara 19 kr - när du gör vårt quiz!