Provkörning av Porsche Boxster

Provkörning av Porsche Boxster

Vill du läsa mer av vårt Premium-material?

Basfakta

Boxster (Boxster S inom parentes)

Motor

Längsmonterad 6-cyl boxer med 2 överliggande kamaxlar och 4 ventiler per cylinder. Kompression 11,0. Borrning/slag 85,5/78 (93/78) mm, volym 2687 (3279) cm3. Max effekt 240 hk/176 kW (280 hk/206 kW) vid 6 400 (6 200) r/min. Max vridmoment 270 (320) Nm vid 4700-6000 r/min.

Kraftöverföring

Mittmotor, bakhjulsdrift. Manuell 5-växlad (6-växlad) alt. 5-stegad automat med Tiptronic.

Fjädring och hjulställ 

S kruvfjädring. Fjäderben fram och bak med längs- och tvärgående länkar. Elektronisk chassikontroll. Aktiva stötdämpare som tilllval.

Styrning

Kuggstång med servo. Vändcirkel 10,9 m.

Bromsar

Ventilerade skivbromsar. Keramiska skivor som tillval.

Hjul

Fälg fram/bak 6,5/8 tum (8/9) tum. Däck fram 205/55 ZR17 (235/40 ZR18), bak 235/50 ZR17 (265/40 ZR18). 19 tum som 

tillval.

Mått/vikt (cm/kg)

Axelavstånd 242, längd 433. bredd 180, höjd 130, spårvidd fram/bak 149/153. Tjänstevikt ca 1420 (1470). Tank 64 l.

Förbrukning (tillverkarens uppgifter)

Stad 1,39 (1,52), landsväg 0,69 (0,77), blandad körning 0,96 (1,04 l/mil).

Fartresurser (tillverkarens uppgifter) 

T oppfart 256 (268) km/h. Acceleration 0-100 km/h 6,2 (5,5) s, 0-200 km/h 24,6 (20,2) s. 

 

Klippet från Finland

Det svåra för Porsche är att förklara hur Boxster kan vara mer än 300000 kronor billigare än 911 Carrera.

Porsches värsta fiender är knappast Ferrari eller BMW eller miljörörelsen eller fartbegränsningarna. Snarare är det med Porsche som med AIK. Hotet kommer inifrån. Men om fansen kan ledas på rätta vägar är det ingen konst att övertyga resten av världen.

När Porsche på 1970-talet plötsligt visade upp flera modeller med motorn på fel ställe, alltså framtill där alla andra hade den, slog supporterskaran bakut. Visserligen dröjde det arton år innan den sista Porschen med motorn fram lämnade fabriken i Stuttgart, men det var ändå en seger. Meningen hade ju varit att svansmotorbilarna skulle försvinna. Som alla vet finns 911 fortfarande kvar.

När Carrera för några år sedan gick över till vattenkylning mullrade det åter i leden - en Porsche som inte var luftkyld, hur skulle det gå egentligen? Och vad är egentligen stadsjeepen Porsche Cayenne annat än en förklädd Volkswagen?! Entusiaster kan vara konservativa och det är inte lätt att hitta nya utvägar när traditionen slår igen många dörrar.

Boxster däremot blev godkänd av Porscheanhängare. En billigare - om än inte billig - Porsche var välkommen. Dessutom hade den lilla roadstern rätt fason och rätt ton och de sex cylindrarna låg parvis mot varandra som sig bör i en riktig Porsche. 

"Riktig Porsche" - just det. Boxstern var välkommen i familjen från första stund. Trots att motorn hade flyttats till en position framför bakaxeln. Den blev snabbt supporter-klubbens lilla mascot. Sedan tillverkningen drogs i gång 1996 har 160000 Boxster funnit köpare.

Nu har den nya generationen kommit och jag kör den i böljande österrikiska landskap i de trakter där bilmärket Porsche en gång kom till. Visst är Porsche ett tyskt märke, men utvecklingsarbetet och den tidiga serieproduktionen skedde i Gmünd under 1940-talets sista år och först 1950 flyttade man till Stuttgart.

Den som inte är specialintresserad ser vid en snabb titt ingen speciell skillnad mellan första och andra generationens Boxster, men faktum är att karossen är helt ny. Där finns stilelement inte bara från nya Carrera, presenterad i somras, utan även från prestigemodellen Carrera GT. 

Inuti är det ingen konst att känna igen sig, men det är bättre plats än förr och man sitter inte så klämt längre. Ratten kan nu ställas i både längd och höjd vilket förstärker känslan av mer rymd. Säten och ryggstöd är omgjorda och det finns naturligtvis flera olika modeller av stolar att välja bland, dyrbara tillval är som alltid en bärande del av Porsches affärsfilosofi.

När det gäller säkerheten tar Boxster ett litet men betydelsefullt kliv framåt i och med att världens första sidohuvudkudde i en taklös bil introduceras. Ingen Porsche är hittills testad hos Euro NCAP, där jämförbara bilar som Audi TT, BMW Z4 och Mercedes SLK fått fyra stjärnor.

Liksom tidigare finns det två versioner - 2,7 liters Boxster och 3,2 liters Boxster S. Cylindervolymen är oförändrad men effekten har trissats upp ytterligare. Basmodellen är nu på 240 hk (tidigare var det 228) och den S-märkta har 280 hk (tidigare 260).

Vikten har samtidigt ökat med några kilogram och jag kan inte påstå att det känns som några hästsparkar i ryggen när jag låter varvräknarnålen passera 6000-strecket (bästa vridmomentet ligger mellan 4700 och 6000 varv, toppeffekten utvecklas vid 6200) och under några sekunder pendla upp mot 7000 - om inte annat för det goda ljudets skull.

Den nya sexväxlade lådan är smidig att jobba med. Standard i Boxster S och finns som tillval i basmodellen. Den sjätte växeln kostar visserligen 24300 kronor men då ingår också aktiv stötdämpning, PASM.

PSM finns som standard och betyder samma sak som ESP på vanliga bilar, elektroniskt stabilitetsprogram. En del märkesentusiaster är misstänksamma mot sådana nymodigheter, det finns folk som vill åka med sladd in i det sista. PSM ger ovanligt stor frihet, i en lång och lätt fuktig kurva tillåts bakvagnen flyta ut i en liten behändig sladd utan att systemet intervenerar och tar ifrån honom den dyrköpta illusionen att vara fartens herre snarare än dess slav.

Även om karossen är unik för Boxster och chassits konstruktion avviker från Porsche Carrera är uppåt 40 procent av komponenterna gemensamma. Det gör det inte så lätt för fabrikens talesmän att förklara hur Boxster med ett pris på 449000 kronor kan vara 316000 kronor billigare än den "billigaste" 911:an. Boxster S kostar 531000 kronor.

Jag är inte hundraprocentigt säker på i vilken utsträckning den Boxster S jag provkör avviker från standardutförandet eftersom det är nästan omöjligt att hålla reda på alla inredningsvarianter. Jag räknar därför lågt och hamnar runt 750000 kronor inklusive 19-tums hjul, aktiv fjädring och det så kallade Sport Chrono-paketet som ger snabbare respons på gasen och inkluderar ett litet sött stoppur på panelen. 

På min egen önskelista hade jag inte tagit med något av de uppräknade tillvalen, ej heller navigationsutrustning (30900 kr), hardtop (det är tyst nog ändå under den nya trelagerssuffletten) eller några dyra träinläggningar. Däremot hade jag gärna prickat för farthållare, elvärmda stolar och automatisk klimatanläggning och det hade inte kostat mig mer än knappt femton tusenlappar (jodå, jag vet att Hyundai hade skickat med allt det där gratis och vinterhjul på köpet men nu befinner vi oss alltså i en värld där inga vinterhjul behövs, man tar helt enkelt sin SUV i stället).

Det dyraste tillvalet är keramiska bromsskivor för 91000 kronor. De är jätteeffektiva och i stort sett outslitliga. 

Det viktigaste med dem är kanske den gula färgen som markerar för omvärlden att du inte kör omkring med standardbromsar. 

Några i supporterklubben kanske saknar Carreras brutala charm, men Boxsters lättkördhet och allmänna smidighet tilltalar förmodligen desto fler av de som inte redan är frälsta. Det ger möjlighet till nyrekrytering i leden. Det enda tråkiga, om vi nu lämnar ekonomin därhän, är att instrumenten inte är särskilt lättavlästa och att man inte kommer tillräckligt långt ner i sittbrunnen för att få riktigt bra vindskydd när taket fälls ned.

Och fälla taket är naturligtvis det första du gör på morgonen. Vem har inte råd att offra tolv sekunder för njutningen att åka öppet?

Redan prenumerant?

Papperstidning eller digital

Digital prenumeration

Allt du vill veta om alla bilar

Gratis första månaden - därefter 99 kr/månad

  • Flest och mest omfattande tester av nya bilar
  • Alla nummer av e-tidningen
  • Nyheter, provkörningar och fakta inför ditt bilköp
  • Avsluta prenumerationen online när du vill

Genom att klicka på "Fortsätt" godkänner jag prenumerationsvillkoren och bekräftar att jag tagit del av Bonnier News personuppgiftspolicy.

Skapar ditt konto

Vänligen vänta medan vi skapar ditt konto

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer

2 månader Premium för bara 19 kr - när du gör vårt quiz!