Porsche Boxster S

Provkörning av Porsche Boxster S

Vill du läsa mer av vårt Premium-material?

Basfakta

Motor

6-cyl längsmonterad boxermotor med två överliggande kamaxlar per cylinderrad, 4 ventiler per cylinder 3 179 cm3. Max effekt 252 hk vid 6250 r/min. Max vridmoment 305 Nm vid 4500 r/min.

Kraftöverföring

Mittmotor, bakhjulsdrift. 6-växlad manuell låda alt. 5-stegad automat (Tiptronic S).

Fjädring/Hjulställ

Skruvfjädring och fjäderben (MCPherson) fram och bak. Fram undre triangellänkar, bak undre triagellänkar och bakåtriktade bärarmar.

Styrning

Kuggstång med servo. Vändcirkel 10,9 meter.

Bromsar

Ventilerade och perforerade skivor fram och bak. Fasta fyrkolvsok i aluminium. Låsningsfritt system. 

Hjul

Aluminiumfälgar. Fram: fälg 7 tum, 205/50ZR17, bak: fälg 8.5 tum, 255/40ZR17. 18-tumshjul som tillval.

Mått/Vikt (cm/kg)

Axelavstånd 242, längd 432, bredd 178, höjd 129, spårvidd fram/bak 146/151. Tjänstevikt 1370, maxlast 245. Tankrymd 64 liter.

Prestanda

(fabriksuppgifter)

Acceleration 0-100 km/h 5,9 s, 0-160 km/h 13,8 s. Toppfart 260 km/h. Förbrukning blandad körning (EU-norm) 1,07 l/mil.

Undan för S!

En vassare Porsche Boxster har vi väntat på länge. Men det var det värt.

När mittmotor-roadstern Boxster presenterades för tre år sedan markerade den en vändpunkt för Porsche. Företaget var på väg upp ur svackan efter den molntyngda, första halvan av 1990-talet, då försäljningstalen sjunkit och modellprogrammet tunnats ut.

Hungern efter en Porsche under 400000 kronor visade sig vara stor. Snart var väntetiderna årslånga. Extra produktionskapacitet fick köpas av Valmet i Finland och nu är väntetiden för en Boxster bara sex månader. 

Därmed anser Porsche att det är dags att utöka modellprogrammet med en vassare version, Boxster S. Något man flaggade för redan hösten 1996, för övrigt.

Kalenderbitarna får en utmaning i att skilja en Boxster S med 252 hästkrafter från en alldeles vanlig 204-hästare. Boxster S har två avgaspipor i stället för en, 17-tumshjul som standardutrustning och en något annorlunda frontspoiler. Kommer man riktigt nära kan man urskilja de röda bromsoken och perforerade skivorna, samt S-märket på bakluckan. Det är allt. Tills man hör motorn, vill säga.

Den dova ton som hörs på tomgång går inte att förväxla med ljudet i vanliga Boxster och ännu tydligare blir det när varvtalet stiger. Vid pass tre och ett halvt tusen r/min blir ljudet vassare och att varva upp till rödmarkeringen en bit över 7000 r/min bjuder på en fantastisk ljudupplevelse. Samt ett fantastiskt drag, förstås. Porsche hävdar att Boxster S klarar 0-100 km/h på 5,9 sekunder. Inte omöjligt.

Motorns cylindervolym har ökat från 2480 cm3 till mer biffiga 3179 cm3. Vevaxeln med längre slaglängd kommer från 911 Carrera, även borrningen har ökat. Variabla kamtider ger (Porsche Variocam) ger bra kraft i botten och glada miner vid högre varvtal. Maximalt vridmoment, 305 Nm nås först vid 4500 r/min men Porsche lovar att mellan 3000 - 6000 r/min finns minst 280 Nm tillgängliga.

Sexväxlad låda är standard. Lägena är exakta, ändå är lådan lite svår att komma överens med i alla lägen. Gapet mellan tvåan och trean känns väl stort emellanåt. 

Automatversionen Tiptronic S har utvecklats ytterligare. Som tidigare kan föraren välja om han vill spela själv mellan de fem stegen, med hjälp av knapparna i ratten eller om han vill låta bilen göra jobbet. Nu finns dessutom möjligheten att tillfälligt sköta växlingen med rattknapparna, trots att växelväljaren ligger i automatläge. En snabb nedväxling inför en kurva går bra och gör man inget mer återgår bilen till automatläget efter åtta sekunder. 

TV-spelskänslan med att växla med knappar i ratten är svår att göra sig av med och i automatläget växlar bilen ofta vid fel tillfällen. 

På de kurviga bergsvägarna där provkörningen äger rum är den manuella versionen att föredra och körkänslan är fantastisk. Boxster ska pressas bra hårt i böjarna för att dess neutrala vägegenskaper ska förbytas i understyrning eller ännu mer sällan överstyrning. Antispinnsystem är extrautrustning men att

rekommendera om bilen ska köras på vintern. 

Boxster S är troligen inte sista modellen i modellserien men en Boxster kommer aldrig att bli hårigare än svagaste 911:an, säger man hos Porsche. 

När jag för hundrade gången gasar mig ut ur en tvär böj och för hundrade gången njuter av den underbara motorsången undrar jag om det verkligen kan vara roligare med en 210000 kronor dyrare 911 Carrera. Här finns ju allt: fartresurser, vägkänsla, design samt möjligheten att åka öppet. Samtidigt kan man fråga sig om Boxster S är 61000 kronor roligare än billigaste Boxsterversionen, som går för 409000 kronor. 

Troligen.

Redan prenumerant?

Papperstidning eller digital

Digital prenumeration

Allt du vill veta om alla bilar

Gratis första månaden - därefter 99 kr/månad

  • Flest och mest omfattande tester av nya bilar
  • Alla nummer av e-tidningen
  • Nyheter, provkörningar och fakta inför ditt bilköp
  • Avsluta prenumerationen online när du vill

Genom att klicka på "Fortsätt" godkänner jag prenumerationsvillkoren och bekräftar att jag tagit del av Bonnier News personuppgiftspolicy.

Skapar ditt konto

Vänligen vänta medan vi skapar ditt konto

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer

2 månader Premium för bara 19 kr - när du gör vårt quiz!