Provkörning av Porsche Cayenne GTS

Provkörning av Porsche Cayenne GTS

Vissa dagar är helt enkelt djävligare än andra. Som denna. En Porsche Cayenne GTS till förfogande. Läckra portugiska bergsvägar utanför Faro i Algarve. Och regnet inte bara öser ner. Det häller ner.

Vill du läsa mer av vårt Premium-material?

Det kunde ha varit värre. Säg att det vore en Ferrari 430 som skulle provköras. Det hade helt enkelt inte fungerat, så av den anledningen är det ju bra att sitta i en fyrhjulsdriven suv. Men när jag hör att en journalistkollega begravt ”sin” Cayenne GTS i en flodbädd, ser en kvaddad Renault Clio och en rullad Mégane på en spikrak motorväg inser jag att detta inte är någon bra dag för bilkörning. I nästa sekund drabbas jag av en herrejösses-vattenplaning, ser bara vattensprut i vindrutan, och hoppas vid gud att lastbilen som jag vet ligger framför mig inte också panikbromsar.

Det gjorde den inte. Därför kan jag skriva även dessa rader.

 Makterna fortsätter vara taskiga mot mig. När provkörningen är över och det är dags att lämna tillbaka Cayenne GTS spricker molnen upp. Vid tiden för att lätta från flygplatsen i Faro skiner solen. Vad har jag gjort för ont? Jaja, någon gång kanske, men så här hårt behöver jag inte straffas.

 Jag får väl berätta så gott det går.

Porsche Cayenne GTS är lite mellanbrorsan i familjen, positionerad mellan Cayenne S och hiskeliga Turbo. V8-motorn på 4,8 liter har lånats från S-versionen men trimmats med 20 hästkrafter till 405 hk. Varvtalet har ökat med måttliga 300 r/min men vridmomentet är oförändrade 500 Nm. Effektökningen kommer sig främst av att Porsche bättrat på luftflödet i insugningsröret, mappat om datorn och förändrat doseringen av bränslet i insugningsfasen. Det märks om inte annat på bränsleåtgången. Vår ganska makliga framfart med ett snitt på 55 km/h resulterade ändå i 1,8 liter bensin per mil! Vi lyckades efter omstart av mätningen komma ned i 1,5 liter per mil vilket ändå är hårresande siffror.

 En annan effekt av modifieringen är att Cayenne GTS klarar accelerationen från 0-100 km/h på 6,1 sekunder, toppfarten är 245 km/h. Det är hyfsat för en 2,3-tons klump. Till viss del orsakas den snabba accelerationen också av att slutväxeln har blivit kortare, från 3,55:1 till 4,10:1. Samtidigt, och nu ber jag miljövännerna hoppa till nästa stycke, är utsläppet av CO2 

 361 g/km.

 Cayenne GTS är 14 milimeter bredare än S (på varje sida av bilen) det beror på de smutta skärmbreddarna som är av nöden tvungna för att härbärga de 

 295 mm breda däcken som rullar på 21 tum höga fälgar.

 Som ni säkert förstår är det här inte avsett för offroad överhuvudtaget. Den enda gång bilen lär se terräng är väl när föraren kör av som tidigare i dag.

 Egentligen är det ju helt sjukt att bygga en i grunden kompetent fyrhjulsdriven suv och sedan förse den med höga och låga (35-profil!) däck. S-a-m-t-i-d-i-g-t som Porsche sänker fjädringen med 24 millimeter.

 Men, det marknaden vill ha, det får den.

 GTS är heller inget annat än en sportbil med lite högre sittposition och aningen högre kaross. Det är också så jag uppfattar den i de kurvor vi kan ta med rimligt hög fart. För det mesta är jag annars bara glad över fyrhjulsdriften på de dränkta, dieselinsmetade, bergsvägarna. Man får glädjas över det lilla här i livet och på de korta raksträckorna kan jag i alla fall njuta av vinkelåttans härliga orr, även om den gärna fått varva lite mer än 6 700 innan den bryskt klipper av. Man kan inte få allt, som så tydligt märks denna dag.

 Porsche Cayenne GTS vill heller inte vara annat än sportbil. Förklara annars varför det bara är två sittplatser bak i en bjässe som denna.

 Utrustningen är för att vara Porsche generös. Kupén formligen sväller över av läder och alcantara. Stolarna fram är justerbara i tolv olika lägen och det sker på elektrisk väg. Att sidorutor och backspeglar och annat också sköts med enkla knapptryck är ju snart standard i minsta småbil och förstås så även här.

 Sexväxlad manuell låda är standard men den vill du inte ha. Bökig, ganska långslagig och gör att körningen tappar rytmen. Tiptronic S-alternativet är det enda rätta och ser även till att bränsleåtgången sjunker.

 Här finns, för första gången i Cayenne i samband med stålfjädrar, PASM (Porsche Active Suspension Management) som aktiverar fjädringen som du vill ha den. Du beställer hårdhetsgrad via knappar på mittkonsolen, Cayenne GTS levererar. Cayenne GTS går att få med luftfjädring också och då kan du komplettera med PDCC (Porsche Dynamic Chassis Controll) vilket betyder att krängningshämmarna jobbar aktivt för att minimera krängningen.

 När det nu ändå ska vara så himla sportigt så finns en speciell Sport-knapp som när du trycker in den gör att motorn liksom stramar upp sig och svarar snabbare på gaspådrag. Samtidigt minskar trycket i avgasröret så att avgaserna hinner ut fortare. Skillnaden är markant, med ett enkelt knapptryck.

 Så många knäpp med kameran blev det inte, du hade inte velat se de regnbilderna, så vi lånade det mesta från en annan dag. Allt för att du ändå ska få titta på Porsche Cayenne GTS ordentligt.

 Vi vill också se mera av den. En annan dag, ett annat väder. 

 På återseende.

 PS: Som ni vet kommer aldrig en olycka ensam. Vid hemfärd var planet från München till Köpenhamn inställt och det sista planet för kvällen sedermera försenat. En övernattning i Danmark med andra ord dit jag anlände till ett hotell klockan 01.00. Bokad väckning och taxi till klockan 07.30 men redan 05.00 ringer hoteltelefonen hysteriskt inte bara en gång utan fyra gånger! Det är portiern som talar om att min taxi står och väntar, men det är naturligtvis inte min. Med två timmars sömn i kroppen är jag slutligen på kontoret…DS

Porsche Cayenne GTS

Pris

783 000 kronor.



Motor

Bensin. 8-cyl längsmonterad, 2 överliggande kamaxlar per cylinderrad, 4 ventiler per cylinder. Kompression 12,5:1. Borrning/slag 96/83 mm, cylindervolym 4 806 cm3. Max effekt 405 hk (298 kW) vid 6 500 r/min, max vridmoment 500 Nm vid 3 500 r/min.

Kraftöverföring

Motorn fram, fyrhjulsdrift. 6-växlad manuell låda, alt 6-växlad Tiptronic S.

Fjädring/hjulställ

Skruvfjädring och krängningshämmare. Fram dubbla triangellänkar, bak mulitilänkaxel.

Styrning

Kuggstång med servo. Vändcirkel 11,7 meter.

Bromsar

Ventilerade skivor fram och bak. Låsningsfritt system.

Hjul

Fälg 10 tum, däck 295/35 R 21.

Mått/vikt (cm/kg)

Axelavstånd 286, längd 480, bredd 196, höjd 168, spårvidd f/b 166/168. Tjänstevikt ca 2 300, maxlast ca 780, max släpvikt 3 080. Tank 100 liter.

Fartresurser*

Toppfart 253 km/h. Acceleration 0-100 km/h 6,1 s.

Bränsleförbrukning/miljö*

Stad 2,26, landsväg 1,09, blandad körning 1,51 l/mil. CO2 361 g/km

* Enligt tillverkaren.

Redan prenumerant?

Papperstidning eller digital

Digital prenumeration

Allt du vill veta om alla bilar

Gratis första månaden - därefter 99 kr/månad

  • Flest och mest omfattande tester av nya bilar
  • Alla nummer av e-tidningen
  • Nyheter, provkörningar och fakta inför ditt bilköp
  • Avsluta prenumerationen online när du vill

Genom att klicka på "Fortsätt" godkänner jag prenumerationsvillkoren och bekräftar att jag tagit del av Bonnier News personuppgiftspolicy.

Skapar ditt konto

Vänligen vänta medan vi skapar ditt konto

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer

2 månader Premium för bara 19 kr - när du gör vårt quiz!