Endast de snorgröna bromsoken och modellbeteckningarna avslöjar hybridporschen utvändigt.

Provkörning av Porsche Cayenne S E-Hybrid

Vem kunde för ett par år sedan tro att Porsche skulle vara biltillverkaren med flest laddhybridmodeller i sitt utbud? Med tre laddhybrider är Porsche flitigaste sladdbilstillverkaren just nu och här provkör vi den senaste – Cayenne S E-Hybrid.

Vill du läsa mer av vårt Premium-material?

Det är lätt att tro att Porsche har gjort det enkelt för sig och flyttat över drivlinan från Panamera S E-Hybrid till Cayenne, men så är det inte. Bensinmotorn som är en V6-maskin på 3,0 liter med kompressormatning är densamma i båda bilarna, elmotorn på 95 hästkrafter likaså, men Cayenne S E-Hybrid har lite mer kräm i batterierna. Lådan som rymmer litiumjonbatterierna ser likadan ut som i Panamera, men batterierna i Cayenne har högre energidensitet och en kapacitet på 10,8 kWh i stället för 9,4 i Panamera.

Redan prenumerant?

Papperstidning eller digital

Digital Prenumeration

ALLT DU VILL VETA OM ALLA BILAR

Gratis första månaden - därefter 99/mån.

Ingen bindningstid.

  • Vi kör och bedömer alla bilar på svenska vägar
  • De bästa och mest detaljerade testerna av nya bilar
  • Alla nummer av e-tidningen fem år bakåt i tiden
  • Vi står på din sida – här får du hjälp inför ditt bilköp
  • Avsluta prenumerationen online när du vill

Genom att klicka på "Fortsätt" godkänner du Bonnier News AB:s (org.nr. 559080-0917) prenumerationsvillkor för Teknikens Värld Premium och bekräftar att du tagit del av personuppgiftspolicy.

Skapar ditt konto

Vänligen vänta medan vi skapar ditt konto

Aktuellt just nu

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer

4 nr av Teknikens Värld + Premium för endast 129 kr. Köp nu!