Endast de snorgröna bromsoken och modellbeteckningarna avslöjar hybridporschen utvändigt.

Provkörning av Porsche Cayenne S E-Hybrid

Vem kunde för ett par år sedan tro att Porsche skulle vara biltillverkaren med flest laddhybridmodeller i sitt utbud? Med tre laddhybrider är Porsche flitigaste sladdbilstillverkaren just nu och här provkör vi den senaste – Cayenne S E-Hybrid.

Vill du läsa mer av vårt Premium-material?

Det är lätt att tro att Porsche har gjort det enkelt för sig och flyttat över drivlinan från Panamera S E-Hybrid till Cayenne, men så är det inte. Bensinmotorn som är en V6-maskin på 3,0 liter med kompressormatning är densamma i båda bilarna, elmotorn på 95 hästkrafter likaså, men Cayenne S E-Hybrid har lite mer kräm i batterierna. Lådan som rymmer litiumjonbatterierna ser likadan ut som i Panamera, men batterierna i Cayenne har högre energidensitet och en kapacitet på 10,8 kWh i stället för 9,4 i Panamera.

­­Den extra krämen behövs för att ­kompensera för Cayennes tungfotade sätt. Laddhybridmodellen väger hiskeliga 2 350 kilo, 270 kilo mer än bensindrivna Cayenne S. Det gör att hybridversionen av Cayenne, trots större batteri, inte kommer lika långt på el som Panamera S E-Hybrid. Vid provkörningstillfället då stadskörning blandas med lugna landsvägs­etapper, tar elen slut efter cirka två mil. Porsche anger en elektrisk räckvidd på 18-36 kilometer. Senare under samma dag får jag tillfälle att köra Panamera S E-Hybrid längs samma sträcka och då räcker elen till cirka 26 kilometers körning.

Erik Wedbergs högerfot har aldrig varit så lätt som här.

Första delen av provkörningen är 57 kilometer lång och körs med en snitthastighet på 53 km/h. Färddatorn visar då en blandad förbrukning på 0,71. Som jämförelse kan man köpa en Cayenne S Diesel (med mustig V8 för exakt samma pengar som hybriden och ändå komma undan med drygt 0,80 l/mil.

Porsches V8-diesel är ett njutningsmedel som ingen kan klaga på, men detsamma kan inte sägas om hybridmodellen som kräver mer av föraren. Det är nämligen inte bara att hoppa in och stampa fullt med högerfoten och tro att bilen ändå ska gå bränslesnålt. Till att börja med finns fyra olika körlägen att välja mellan. Cayennehybriden startas alltid i det elektriska E-Power-läget och slår över till Hybrid-läget när kraften i batterierna börjar sina. Därutöver finns ett Sport-läge som utnyttjar båda motorernas kraft till max samt ett läge som heter E-Charge i vilket drivlinan arbetar för att i mesta möjliga mån ladda batterierna genom bromskraftåtervinning, bra att använda framför allt i långa nedförsbackar.

Man måste också vara lite känslig med högerfoten. Porsche har nämligen byggt in en spärr i gaspedalen som gör att det är möjligt att känna när bensinmotorn kommer att startas. Trycker man förbi spärren när bilen körs på el startas bensinmotorn för att ge den acceleration som efterfrågas av föraren. Spärren fungerar precis som en vanlig kickdown men finns bara när bilen är ställd i E-Power-läget.

Litiumjonbatteriet laddas fullt på 3-4 timmar och ger en elektrisk räckvidd på drygt 2 mil.

Som många andra hybrider är Cayenne S E-Hybrid inledningsvis svår att köra ryckfritt. Passagerarna kommer att tro att du är inkompetent innan du har lärt dig hur försiktigt man måste behandla bromspedalen och exakt hur hårt man ska trampa på gaspedalen för att bensinmotorn inte ska gå i gång i onödan. När man väl har lärt sig hybridkörningskonsten är Cayenne S E-Hybrid ett tekniskt underverk att hänföras av.

Porsche Cayenne S E-Hybrid

Pris

825 000 kronor, säljs nu.

 

Motor

Bensin-el. Längsmonterad 6-cyl V-motor med 2 överliggande kamaxlar per cylinderbank. Kamkedja. 4 ventiler per cylinder. Kompressor. Kompression 10,5:1. Borrning/slag 84,5/89,0 mm, cylindervolym 2 995 cm3. Max effekt 333 hk (245 kW) mellan 5 500–6 500 r/­min, max vridmoment 440 Nm mellan 3 000–5 250 r/­min. Elmotor 95 hk (70 kW), total effekt 416 hk, batterityp litiumjon, 10,8 kWh.

 

Kraftöverföring

Motor fram, fyrhjulsdrift. 8-växlad automatlåda.

 

Fjädring/hjulställ

Luftfjädring, krängningshämmare fram och bak. Fram fjäderben med dubbla triangellänkar. Bak multilänkaxel med 2 längsgående länkarmar och tvärställda länkarmar.

 

Styrning

Hydraulisk servo. Vändcirkel 10,9 m.

 

Bromsar

Ventilerade skivor fram och bak. Antisladdsystem.

 

Hjul

Lättmetallfälg. Fälgbredd 8 tum, däck 255/55 R18.

 

Mått/vikt (cm/kg)

Axelavstånd 290, längd 489, bredd 194, höjd 171, spårvidd f/b 166/167. Markfrigång 21. Tjänstevikt 2 350, maxlast 700, max släpvagnsvikt 3 500. Tank 80 liter. Bagagevolym (VDA-liter) 580–1 690 liter.

 

Fartresurser

Acceleration 0-100 km/h 5,9 s, toppfart 243 km/h.

 

Bränsleförbrukning

Blandad körning 0,34. CO2 79 g/km. Elförbrukning 2,1 kWh/mil. Elektrisk räckvidd 1,8–3,6 mil.

 

Garantier

Nybil 2 år, vagnskada 3 år, rostskydd 12 år, lack 3 år, assistans 3 år.

 

Skatt

Skattefri första fem åren.

Rivaler

Mitsubishi Outlander PHEV

Enda suven på marknaden som är supermiljöbil. Säljs i drivor i Sverige tack vare den smarta drivlinan men i grunden är Outlander en riktigt trist bil.

Pris: 409 900 kronor.

 

Foto: Klicka för större bild.

Volvo XC90 T8 TwinEngine

Nya Volvo-suven kommer som laddhybrid med bensinmotor på framhjulen och elmotor på bakhjulen, totalt 400 hk. 59 gram CO2/km.

Pris: 726 000 kronor.

Redan prenumerant?

Papperstidning eller digital

Digital prenumeration

Allt du vill veta om alla bilar

Gratis första månaden - därefter 99 kr/månad

  • Flest och mest omfattande tester av nya bilar
  • Alla nummer av e-tidningen
  • Nyheter, provkörningar och fakta inför ditt bilköp
  • Avsluta prenumerationen online när du vill

Genom att klicka på "Fortsätt" godkänner jag prenumerationsvillkoren och bekräftar att jag tagit del av Bonnier News personuppgiftspolicy.

Skapar ditt konto

Vänligen vänta medan vi skapar ditt konto

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer

2 månader Premium för bara 19 kr - när du gör vårt quiz!