Porsche Cayenne S Hybrid

Provkörning av Porsche Cayenne S Hybrid

När tyska Bosch bjuder in till teknikdagar visar man sin hybriddrivlina i en tillsynes produktionsklar Porsche Cayenne S Hybrid. Självklart tjatar vi till oss en provkörning.

Vill du läsa mer av vårt Premium-material?

Prototyper brukar ha slarviga karosspassningar, tveksam detaljkvalité och vara allmänt sunkiga, men den silverfärgade Cayenne som står framför mig känns allt annat än sliten.

Karosspassningen är klanderfri, dörrklangen är övertygande dov och kupén doftar nybil. Om det inte vore för nödavstängningsknappen mellan sätena skulle jag kunna svära på att bilen kommer direkt från produktionsbandet. När jag sätter mig i bilen meddelar röda energipilar på informationsdisplayen att den kompressormatade sexcylindriga motorn från Audi laddar nickelmetallhybridbatteriet. Märkligt eftersom 35 procent av batterikapaciteten återstår.

 – Troligen är det en programmeringsbrist, konstaterar en tekniker. Normalt sett ska batteriet laddas ur till runt fem procent energi kvar innan motorn börjar ”tvångsladda”. 

 Det är en solig dag i Boxberg och testslingan vi kör på påminner om en mindre landsväg. Jag bromsar för stopplikt, energipilarna blir gröna när bromsregenereringen laddar batteriet, men trots att bilen står still fortsätter motorn att gå. Troligen beror det på AC:n jobbar hårt för att kyla kupén. Med klimatanläggningen i eco-läge fortsätter jag runt banan, vid nästa stopskylt aktiveras start/stopp funktionen och motorn dör. Ett försiktigt gaspådrag, varvräknaren ligger kvar på noll och ur batterisymbolen strömmar gula energipilar till de fyra drivande hjulen – bilen går på el. 

 Elmotorn är en integrerad del av växellådan och ger 39 kW. Enligt Porsche ska den kunna driva bilen i farter upp till 138 km/h om förhållandena är de rätta. Testbanans utformning hindrar ett seriöst försök, men jag kan konstatera att batteriet laddas ur fort redan i 70 km/h. Någon knapp för att tvinga bilen till eldrift så som i exempelvis Prius finns inte. 

 Att köra Porsche Cayenne S Hybrid innebär inga konstigheter. Instrumenteringen är identisk med övriga Cayenne, en bra och välfungerande layout även om knappfloran i mittkonsolen kan vara förvirrande innan man har vant sig. 

 Själva hybriddrivlinan verkar i grunden sund, men det finns utrymme för förbättringar. Vid kraftigare gaspådrag regerar bilen segt och när bensinmotorn kopplas in sker det abrupt och betydligt klumpigare än i konkurrenten Lexus RX 450h. En del av förklaringen ligger troligen i att Porsche använder en 8-växlad konventionell automatlåda. Visserligen är lådan ”sportigare” än CVT lösningarna från Lexus/Toyota och Honda, men ett kraftigt gaspådrag och nedväxling kombinerat med förbränningsmotorns vridmomentspåslag verkar vara för mycket för drivlinan och bilen rycker till. Är man mjuk på gasen behöver lådan inte växla och då passerar inkopplingen betydligt mjukare, själva starten av motorn ska enligt uppgift ta 0,3 sekunder. Vid blandad körning ska förbrukningen ligga på cirka 0,89 l/mil, med tanke på att RX450h enligt EU-cykeln klarar sig på 0,63 l/mil ligger Porsche en bra bit efter.

 Det återstår några månader innan Cayenne S Hybrid går i produktion och finjusteringen av hybriddriften lär fortsätta in i det sista. Om Porsche kommer ikapp Lexus är tveksamt, men oavsett lär många miljö- och prestigemedvetna köpare uppskatta att det finns ett alternativ till Lexus RX 450h.

Porsche Cayenne S Hybrid

Pris

Cirka 995 000 kronor.

Motor

Bensin. 6-cyl längsmonterad V-motor, 2 överliggande kamaxlar, 4 ventiler per cylinder. kompression 10,3:1. Borrning/slag 84,5/89,0 mm, cylindervolym 2 995 cm3. Max effekt 333 hk (245 kW) vid 5 500 r/min. Max vridmoment 440 Nm vid 5 300 r/min. Elmotor 53 hk (39kW). Max vridmoment 300 Nm. Sammanlagd effekt (bensin+el) 374 hk (275kW).

Kraftöverföring

Motor fram, fyrhjulsdrift, 8-växlad automatlåda.

Fjädring/hjulställ

Skruvfjädring och krängingshämmare fram och bak. Fram dubbla triangelänkar, bak multilänkaxel.

Styrning

Kuggstång med elservo. Vändcirkel 11,7 meter.

Bromsar

Ventilerade skivor fram och bak. ABS, antisladdsystem.

Hjul

Fälg 8 tum, däck 255/55 R18.

Mått/vikt(cm/kg)

Axelavstånd 286, längd 480, bredd 196, höjd 168, spårvidd f/b 165/166. Tjänstevikt ca 2 370, maxlast ca 650 max släpvagnsvikt i.u. Tank i.u. (100 liter i Cayenne V6).

Fartresurser*

Toppfart i.u. Acceleration 0–100 km/h 6,8 s.

Bränsleförbrukning/miljö*

Blandad körning 0,89 l/mil. CO2 211 g/km.

Skatt

Ej fastställt.

* Enligt biltillverkaren

Redan prenumerant?

Papperstidning eller digital

Digital Prenumeration

ALLT DU VILL VETA OM ALLA BILAR

Gratis första månaden - därefter 99/mån.

Ingen bindningstid.

  • Vi kör och bedömer alla bilar på svenska vägar
  • De bästa och mest detaljerade testerna av nya bilar
  • Alla nummer av e-tidningen fem år bakåt i tiden
  • Vi står på din sida – här får du hjälp inför ditt bilköp
  • Avsluta prenumerationen online när du vill

Genom att klicka på "Fortsätt" godkänner jag prenumerationsvillkoren och bekräftar att jag tagit del av Bonnier News personuppgiftspolicy.

Skapar ditt konto

Vänligen vänta medan vi skapar ditt konto

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer

2 månader Premium för bara 19 kr - när du gör vårt quiz!