Provkörning av Porsche Cayenne Turbo

Provkörning av Porsche Cayenne Turbo

jag säger det redan här: Jag behöver en Porsche Cayenne Turbo. Men eftersom jag inte driver ett oljebolag eller ens en liten bensinstation så är det en utopi.

Det är svårt att inte gilla nya Porsche Cayenne Turbo. Släktdragen från Touareg, som i den förra och första genera­tionen av Porsches först så bespottade och sedan helgonförklarade försäljningssuccé var rätt tydliga och drog ner Porsche-känslan, är nu bortskrapade med skulptörspaden i designstudion. Nu ser även Cayenne ut som en Porsche, om än en väldigt stor sådan. De svepande linjerna som lockar Porsche-köpare sedan 1960-talet finns nu även på Cayenne. Inuti är det ren lyx. Och även om hittills värsta modellen Turbo rullar på högljudda 19-tummare så är det lätt att trivas.  Alla knappar och spakar sitter på rätt ställen och förarmiljön är på sportvagnsvis väldigt orienterad mot just föraren. Att man dessutom kan justera bilens markfrigång mellan 27,3 centimeter från marken för besöken i fjällstugan och 18,3 centimeter från asfalten när man har bråttom till dagis är ingen nackdel. I stillastående och lastläge är markfrigången 16,3 centimeter.

Cayenne är ingen storlastare,  670 liter med baksätet intakt är bara marginellt bättre än en Volvo V70. Men har man behov av både sportbilsprestanda och familjeprestanda så är Cayenne i det närmaste oslagbar. Det är få familjevagnar eller ens sportvagnar som obehindrat marschar 230–250 km/h. Påståendet att det inte skulle gå att få till körglädje i en så stor och tung bil tystas med 0–100 på 4,7 sekunder och en toppfart av 278 km/h.

Det finns egentligen bara ett minus med bilen: BP:s oljeläcka i mexikanska gulfen har en tvillingbror under motor­huven på den. Porsches uppgivna förbrukningssiffror är inte bara friserade. De är rena ljuget. Multiplicera alla siffror med tre så är vi närmare sanningen. Det går liksom inte ens att motivera ägande av en sån här. Köp en hybrid eller en diesel i stället. Inte lika kul förstås, men klart vettigare.

Porsche Cayenne Turbo

Pris

1 330 000 kronor.

Motor

Bensin. 8-cyl V längsmonterad, 2 överliggande kamaxlar per cylinderrad, 4 ventiler per cylinder. Kompression 10,5:1. Borrning/slag 84,5/89,0 mm, cylindervolym 4 806 cm3. Max effekt 500 hk (368 kW) vid 6 000 r/min, max vridmoment 700 Nm mellan 2 250 och 4 500 r/min.

Kraftöverföring

Motorn fram, fyrhjulsdrift. 8-växlad automat (Tiptronic S).

Fjädring/hjulställ

Skruvfjädring. Fram dubbla triangellänkar. Bak multilänkaxel.

Styrning

Kuggstångstyrning med servo. Vändcirkel 10,9 meter.

Bromsar

Ventilerade skivor fram och bak. Låsningsfritt system.

Hjul

Fälg 8,5 tum, däck 265/50 R 19.

Mått/vikt (cm/kg)

Axelavstånd 290, längd 485, bredd 194, höjd 171, spårvidd f/b 166/167. Tjänstevikt ca 2 245, maxlast ca 710, max släpvikt -. Tank 100 liter. Bagagevolym (VDA-liter) 670 – 1 705 liter.

Fartresurser*

Toppfart 278 km/h. Acceleration 0-100 km/h 4,7 s.

Bränsleförbrukning*

Stad 1,62, landsväg 0,88, blandad körning 1,15 l/mil. CO2 270 g/km.

Garantier

3 år nybilsgaranti, 3 år vagnskada, 12 år rost, 3 år lack, 3 år assistans.

Skatt

2 910 kronor.

* Enligt tillverkaren.

Redan prenumerant?

Papperstidning eller digital

Digital prenumeration

Allt du vill veta om alla bilar

Gratis första månaden - därefter 99 kr/månad

  • Flest och mest omfattande tester av nya bilar
  • Alla nummer av e-tidningen
  • Nyheter, provkörningar och fakta inför ditt bilköp
  • Avsluta prenumerationen online när du vill

Genom att klicka på "Fortsätt" godkänner jag prenumerationsvillkoren och bekräftar att jag tagit del av Bonnier News personuppgiftspolicy.

Skapar ditt konto

Vänligen vänta medan vi skapar ditt konto

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer

2 månader Premium för bara 19 kr - när du gör vårt quiz!