Provkörning av Porsche Cayenne Turbo och Lada Niva

Provkörning av Porsche Cayenne Turbo och Lada Niva

Vill du läsa mer av vårt Premium-material?

Lada Niva

Terrängegenskaper, slitstyrka, kultvärde.

Långfärdsegenskaper, den ryska ”kvaliteten”.

Basfakta

Pris

 99 000 kronor.

 Motor

 Bensin, frontmotor längs, 4-cyl rak, 1 överliggande kamaxlar, 2 ventiler per cylinder, kompression 9,3:1, borrning/slag 82/80 mm, volym 1 690 cm3. Max effekt 80 hk (59 kW) vid 5 200 r/min, max vridmoment 130 Nm vid 3 200 r/min.

 Kraftöverföring

 Fyrhjulsdrift, 5-växlad manuell låda, hög- och lågväxel.

 Fjädring/hjulställ

 Skruvfjädrar fram och bak. Fram fjäderben och dubbla triangellänkar, bak stel axel med bakåtriktade bärarmar.

 Styrning

 Snäckstyrning (servo tillval), vändcirkel 11,6 meter.

 Bromsar

 Skivbroms fram, trumbroms bak.

 Hjul

 Fälg 5 tum. Däck 185/75 R16.

 Mått/vikt (cm/kg)

 Axelavstånd 220, längd 374, bredd 168, höjd 164, spårvidd fram/bak 143/140. Markfrigång 21 cm. Tjänstevikt 1 280, maxlast 310, släpvikt 1 490. 

 Förbrukning enligt EU-normen (l/mil)

 Stad 10,6, land 0,86, blandad körning 1,05. 

 Fartresurser

 Toppfart 137 km/h. 0-100 km/h ca 22 sek.

Porsche Cayenne

Snabb, teknikspäckad, macho.

Ekonomi, medtrafikanternas arga/avundsjuka blickar.

Basfakta

Pris

 1 049 000 kronor (vår bil 1 412 000 kr).

 Motor

 Bensin, frontmotor längs, V8, 

 4 överliggande kamaxlar, 4 ventiler per cylinder, dubbelturbo och dubbla laddluftkylare, kompression 9,5:1, borrning/slag 93/83 mm, volym 4 511 cm3. Max effekt 450 hk (331 kW) vid 6 000 r/min, max vridmoment 620 Nm vid 2 250 r/min.

 Kraftöverföring

 Fyrhjulsdrift, 6-stegad automatisk låda, hög- och lågväxel.

 Fjädring/hjulställ

 Elektroniskt styrd luftfjädring fram och bak. Fram fjäderben och dubbla triangellänkar, bak multilänkaxel.

 Styrning

 Kuggstångsstyrning, vändcirkel 11,9 meter.

 Bromsar

 Skivbroms (ventilerad fram) och bak. Låsningsfritt system.

 Hjul

 Fälg 8 tum. Däck 255/55 R18.

 Mått/vikt (cm/kg)

 Axelavstånd 286, längd 478, bredd 193, höjd 170, spårvidd fram/bak 165/166. Markfrigång 15,5 – 27,5 cm. Tjänstevikt 2 430, maxlast 725, max släpvikt 3 500. 

 Förbrukning enligt EU-normen (l/mil)

 Stad 2,17, land 1,19, blandad körning 1,57. 

 Fartresurser

 Toppfart 266 km/h. 0-100 km/h 5,6 sek.

 

Rysk mot tysk stolthet

Öst mot väst i extrem terrängduell. Sovjetreliken Lada Niva och teknikmonstret Porsche Cayenne Turbo gör upp om vem som är skogens konung.

En doft av rågummi slår emot mig när jag kliver in. Mätaren visar bara hundratalet mil, men trots den äckligt fräna nybilslukten förflyttas jag bakåt i tiden. 

 Lada Niva är en 30 år gammal konstruktion men många komponenter är ännu äldre. De kommer från Fiat 124. Sedan 1976 har den lilla terrängbilen tillverkats i outtröttlig takt (?), i början på order direkt från Centralkommittén. Utöver ett femte hjul i växellådan 1985 är modellen i stort sett oförändrad. 

 Exemplaret jag sitter i är tillverkat i Togliattigrad, skeppat hit via Estland och står nu utanför det svenska bilföretaget Ubbo:s lokaler i fashionabla Danderyd. Snacka om att vara malplacerad.

 Totalt oglamourös och öststatlig i sin utformning blir bilen lika mycket en påminnelse om Leonid Brezjnev och kalla kriget som om hur bilar var förr. Hederliga, bruksvänliga och stryktåliga.

 Men den är ganska söt. Långt ifrån brutal som många aggressivt designade terrängbilar av i dag är uppsynen snarare lite gulligt häpen. 

 Om Lada Niva är det charmiga skogstrollet så är Porsche Cayenne Turbo det elaka bergstrollet – en kraftfull och hårdhudad gladiator.

 Drygt en miljon i pris och mer än ett kvarts sekel i teknisk utveckling skiljer bilarna åt. En bisarr jämförelse naturligtvis, men ändå inte helt irrelevant. Valet är kanske inte helt givet.

 Främsta och mest uppenbara skälet är att man får fjorton stycken Lada Niva för priset av en extrautrustad Porsche Cayenne Turbo, likt den du ser på bilderna. Med Tequipment-tillbehör (”för att sätta din egen prägel”) och annat smått och gott har bilen bland annat hastighetsavkännande styrservo, 20-tumsfälgar, sportstolar, inredning i aluminium, däcktryckssensor, röststyrning, tv-modul… och notan slutar på 1 412 000 kronor.

 Priset för Lada Niva är i paritet med marknadens billigaste småbilar, 99 000 kronor i grundutförande. Visserligen får du inte mycket till utrustning. Elektronisk startspärr, dimljus bak och nackstöd fram är i stort sett allt. Å andra sidan är plåten rejält tjock och det finns både lågväxel och differentialspärr. 

 Kort axelavstånd och minimala överhäng fram och bak, kombinerat med hög markfrigång gör den ytterst väl lämpad där vägen tar slut.

 Mycket riktigt sopar den fullkomligen (terräng)banan med Porsche Cayenne, som i jämförelse är klumpig som en elefant med ryggsäck i närbutiken.

 Lada Niva klättrar, knotar och studsar fram över stenbumlingar och djupa vattendiken och ger en känsla av osårbarhet. Cayenne manar snarare till försiktighet. Visserligen höjer luftfjädringen karossen med upp till 27 centimeter över marken och fyrhjulsdriften jobbar som den ska. Vill man kan man även låsa drivkraften på mellan- och bakdifferentialen. Suveränt över de blöta klippblocken.

 Porschen bjuder visserligen på en oantastlig komfort även i detta element, men problemet är att man saknar kontroll över var hjulen befinner sig. 

 Cayenne känns enormt stor och de tokbreda däcken (bak 275/40 R20) är inte någon fördel när man ska förflytta 2,5 ton i svårforcerad skogsmark. Den hyperkänsliga gasen gör att varje liten dutt på pedalen riskerar att sätta bilen i närmsta träd. Och det vill man absolut inte när reparationskostnaden med råge lär överstiga nypriset för en rysk jeep. 

 Vetskapen om bilens värde gör att man aktar sig för de värsta hindren. ”Ähum, går det inte att köra runt i stället?” yppade någon särskilt försiktig själ i testlaget. 

 Porschen får stå vid sidan och titta på allt mer avancerade terrängövningar med Nivan. Men allt eftersom visar sig även det ryska skogstrollets begränsningar. Den smala spårvidden ställer till det över större hinder och kraftig sidolutning. Ibland låter det illavarlsande ansträngt från motorrummet.

 Motorn är på 1,7 liter och 80 hk. Den räcker till för det mesta även om 22 sekunder till 100 km/h inte låter imponerande. Låg utväxling och hyfsad kraft i mellanregistret gör ändå bilen relativt pigg i landsvägsfart. 

 Pigg är dock en definitionsfråga efter att ha låtit Porsche Cayenne kila undan på motorvägen. Plattan i mattan och det känns som om högerfoten vore förbunden med ett atomkraftverk. 0–100 km/h går på 5,6 sekunder, men accelerationen är lika kraftfull oavsett var i fartregistret man befinner sig. Max vridmoment – 620 Nm – nås vid 2 250 r/min.

 De dubbla turboaggregaten, luftfjädringen och de hypereffektiva bromsarna gör bilen både snabb och förtroendeingivande i hög hastighet. Som ett gigantiskt strykjärn upp till toppfarten 270 km/h. 

 Porsche Cayenne är med andra ord en jeep som hellre springer snabbt runt Nürburgring än drösar fram i skogen.

 I Lada Niva är all pendling över fem mil en plåga. Motorbuller och vägbrum ackompanjeras av allmänt skrammel och ett vinande transmissionsljud. Snäckstyrningen kräver passning i svensk motorvägsfart. Fortare bör bilen inte köras. 

 I stan är styrningen trög, såvida man inte extrautrustar sin bil med en dyrbar servo för 10 000 kronor. Kopplingen och spakarna till lågväxeln respektive diffen är också av tungjobbad art. 

 Detaljkvaliteten är klart tveksam och småfelen lär dugga tätt. Men den som avfärdar Niva som en undermålig rysk skitbil har missförstått grejen. Fråga alla som äger eller har ägt en Niva och de lär bekräfta att bilen är i det närmaste outslitlig. Skulle någon del gå sönder reparerar man enkelt och billigt. Inga byten av stora komplexa komponenter. 

 Kvaliteten i Porsche Cayenne känns exemplarisk. Fast varaktigheten vet man mindre om, all avancerad elektronik är en potentiellt dyrbar felkälla på sikt.

 Sådant bekymrar inte nybilsköparen, och så länge det fungerar är Cayenne Turbo ett under av modernitet och lyx. Tyst, komfortabel och kraftfull. 

 Lada Niva är raka motsatsen. Men så är den i första hand inte byggd för att transportera människor i stan eller längre sträckor på landsväg. Niva hör hemma på landet, i skogen, på åkern och extremt tjälskadade grusvägar. Det är en traktor med bättre fartresurser, plats för fyra och bagageutrymme.

 Man kan dessutom dra tunga släp med den utan att det krävs BE-behörighet tack vare den låga tjänstevikten (1 280 kilo). Dubbelt så tunga Cayenne (2 430 kilo) sätter tidiga begränsningar för B-kortsinnehavaren.

 Nu är ju inte suv-köparna i gemen intresserade av varken dragkrokar eller diffspärrar. Viktigare är bilens prestigevärde och trendfaktor.

 Här har modet svängt en aning, storvulna suvar har blivit politiskt inkorrekta i tider av bensinuppror och miljöbilshysteri. Så även om Porsche Cayenne Turbo är världens just nu grymmaste suv, gör den trendmedvetne troligen lika stor succé på Stureplan i en beredskapslager-grön Lada Niva.

Redan prenumerant?

Papperstidning eller digital

Digital prenumeration

Allt du vill veta om alla bilar

Gratis första månaden - därefter 99 kr/månad

  • Flest och mest omfattande tester av nya bilar
  • Alla nummer av e-tidningen
  • Nyheter, provkörningar och fakta inför ditt bilköp
  • Avsluta prenumerationen online när du vill

Genom att klicka på "Fortsätt" godkänner jag prenumerationsvillkoren och bekräftar att jag tagit del av Bonnier News personuppgiftspolicy.

Skapar ditt konto

Vänligen vänta medan vi skapar ditt konto

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer

2 månader Premium för bara 19 kr - när du gör vårt quiz!