Foto: Glenn Lindberg

Provkörning av Porsche Cayenne Turbo S E-Hybrid

0-100 km/h på 3, 8 sekunder och toppfart på 295 km/h. I en miljöbil som drar under en halvliter bensin per mil. Låter det för bra för att vara sant? Jajemen, det är det också. Laddhybriden på bilden här är inget annat än en skattesmitare av värsta sort.

Uppgiven förbrukning i Porsche Cayenne Turbo S E-hybrid är 0,39 liter per mil. Det är ren lögn förstås, men det visste du redan. Bilen har en elmotor på 136 hästkrafter som jobbar tillsammans med bensin-V8:an på fyra liter och 550 hästar för att skapa en ”gemensam systemeffekt” på hela 680 hästkrafter.

Precis när du rycker ur sladden ur vägguttaget eller laddboxen hemmavid så ska det 14,1 kWh stora batteriet räcka i fyra mil, enligt Porsche. Det gör det inte, men med solen i ryggen kan man komma knappt tre mil på ren el – vilket är det som ger oss den uträknade väldigt låga förbrukningssiffran.

Motorljudet från V8:an är nästan racerbilslikt. Foto: Glenn Lindberg

När elen är slut så kompenseras dock den lilla miljövänligheten med råge, eftersom det är rätt svårt att köra en bil som väger 2,7 ton och har 550 hk ur en bensin-V8 på under två liter bensin per mil. Men har man två mil till det välbetalda jobbet som man måste ha för att lägga två miljoner kronor på en Cayenne, då rullar man tyst och oerhört bekvämt mellan eluttagen/laddboxarna och betalar endast 2 574 kronor per i skatt de tre första åren i stället för drygt 20 000 kr per år (minst… reds anm) som det skulle ha varit utan elmotorn.

Och visst är det så att det kan sticka i ögat att normaltörstiga bilar utan elmotor straffas hårt på skattsedeln medan det här tvåmiljonerkronorsmonstret slipper undan lätt, men faktum är att korta körningar i miljöer som klarar sig bättre utan koldioxid kan avverkas helt utan bensinmotorns inblandning.

550 hästkrafter tas med hjälp av dubbelturbo ur V8:an på fyra liter som gömmer sig under plasten. Foto: Glenn Lindberg

Cayenne Turbo S E-hybrid kan köras i upp till 135 km/h på el, men det får man ju inte… Å andra sidan får man heller inte fälla ner högerfoten mot durken och bara njuta av 2,7 ton bil som passerar 100 km/h redan efter 3,8 sekunder och aldrig slutar accelerera.

Motorljudet från V8:an är nästan racerbilslikt. En familjebil i min smak, om det inte vore för bagageutrymmet på ynka 645 svårpackade liter. Batteriet tar ganska mycket plats och är placerat under bagagerumsgolvet som därmed är högt, men det är placerat rätt, för bilen upplevs som oerhört välbalanserad när den körs hårt.

Nej, man kan inte ladda sin telefon genom att lägga den ovanpå batteriet på 14,1 kWh, som är placerat under bagagerumsgolvet. Foto: Glenn Lindberg

Tillvalet bakaxelstyrning kostar 21 000 kronor och gör bilen smidigare i låga farter och stabilare i höga, eftersom bakhjulen styr med framhjulen när man kör fort och mot framhjulen för att skapa snävare vändradie när man till exempel parkerar. Enda körkänslomässiga nackdelen är att tyngden visar sig genom att bilen går hårt över skarvar och vägbulor, trots luftfjädringen.

En annan nackdel är förstås V8:ans bränsletörst när elen tagit slut. Kan man bortse från det – vilket man förmodligen kan om man betalat drygt två miljoner kronor som bilen kostar i det provkörda utförandet (Burmester-stereon kostar 47 900 kronor) – så får man en sportbil i suvutförande, med plats för fem personer och packning.

Skönheten och odjuret. Välj själva vilken som är vilken. Foto: Glenn Lindberg

Batteriet kan laddas på sex timmar i vanligt vägguttag, men det tar bara en dryg timme att fylla på till max med laddbox på elva kilowatt. När det är fullt kan du tvinga bilen att gå på ren el genom att vrida det lilla vredet på ratten till E-power, lägena Hybrid Auto, Sport och Sport Plus finns också. Det är faktiskt tydliga skillnader mellan de fyra, och jag är helt säker på att du kan lista ut själv vilket som är roligast.

Porsche Cayenne Turbo S E-Hybrid

Pris: 1 725 000 kronor, säljs nu.

Motor: Bensin-el. Längsmonterad 8-cyl V-motor med 2 överliggande kamaxlar per cylinderbank. 4 ventiler per cylinder. Kamkedja. Dubbelturbo. Kompression 10,1:1. Borrning/slag 86,0/86,0 mm, cylindervolym 3 996 cm3. Max effekt 550 hk (404 kW) vid 5 750-6 000 r/­min, max vridmoment 900 Nm mellan 2 100-4 500 r/­min. Elmotor 136 hk (100 kW), total effekt 680 hk, batterityp litiumjon, 14,1 kWh.

Kraftöverföring: Motor fram, fyrhjulsdrift. 8-växlad automatlåda.

Fjädring/hjulställ: Luftfjädring, krängningshämmare fram och bak. Fram fjäderben med dubbla triangellänkar. Bak multilänkaxel.

Styrning: Elmotordriven servo. Vändcirkel 12,1 meter.

Bromsar: Ventilerade skivor fram och bak. Antisladdsystem.

Hjul: Lättmetallfälg. Fälgbredd 9,5/11 tum, däck fram 285/40 ZR21, bak 315/35 ZR21.

Mått/vikt (cm/kg): Axelavstånd 290, längd 493, bredd 198, höjd 167, spårvidd f/b 169/167. Markfrigång i. u. Tjänstevikt 2 709, maxlast 366, max släpvagnsvikt 3 000. Tank 75 liter. Bagagevolym (VDA-liter) 645-1 605 liter.

Fartresurser: Acceleration 0-100 km/h 3,8 s, toppfart 295 km/h.

Bränsleförbrukning (WLTP): Blandad körning 0,54 l/mil. CO2 122 g/km. Elförbrukning 1,96 kWh/mil. Räckvidd 40 km på el.

Garantier: Nybil 2 år, vagnskada 3 år, rostskydd 12 år, lack 3 år, assistans 2 år.

Skatt: 2 574 kronor per år de första tre åren, därefter 602 kronor per år.

Rivaler

Bentley Bentayga

Bensin-sexa på 340 hk och 400 Nm tillsammans med en elmotor på 128 hk och 350 Nm ger 0-100 km/h på 5,5 sekunder och toppfarten 254 km/h.

Pris: 1 960 000 kronor.

Foto: Patrik Lindgren

Audi Q7 60 TFSI e quattro

Samma teknik under skalet som Bentley Bentayga, men ett aningen mer lågmält yttre. Räckvidden är 43 km på el.

Pris: 888 200 kronor.

Redan prenumerant?

Papperstidning eller digital

Digital prenumeration

Allt du vill veta om alla bilar

Gratis första månaden - därefter 99 kr/månad

  • Flest och mest omfattande tester av nya bilar
  • Alla nummer av e-tidningen
  • Nyheter, provkörningar och fakta inför ditt bilköp
  • Avsluta prenumerationen online när du vill

Genom att klicka på "Fortsätt" godkänner jag prenumerationsvillkoren och bekräftar att jag tagit del av Bonnier News personuppgiftspolicy.

Skapar ditt konto

Vänligen vänta medan vi skapar ditt konto

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer

2 månader Premium för bara 19 kr - när du gör vårt quiz!