Den grova elefanthudspatineringen på instrumentpanelen är kvar och stör en del betraktares ögon. Anledningen är väl att man ska associera till exotisk vildmark. Sminket sitter mest på utsidan när Cayenne har stylats om. Fronten har ritats om, nu är det mindre sugfiskmun och mer argsint rovdjur över formerna. Nya baklyktor, bakruta samt stötfångare gör att utseendet definitivt vunnit på omgörningen. Redan tidigare breda höfter har förstärkts.
V6-motorn har ökat med 400 cm3 och de 40 fler hästkrafterna jämfört med tidigare minstamaskin märks tydligt. Samma nya 3,6-liters motor – i olika effekttrim – finns för övrigt hos koncernbilarna Audi Q7 och Volkswagen Touareg. Växellådsalternativen är två, båda sexväxlade. Provbilen är utrustad med Tiptronic-automat vilket passar Porschemotorn utmärkt. I Sportläget växlar den väl raskt eller ”sportigt”, den har brått att skicka i nästa kugg.
Tillsammans med ökat vridmoment (plus 75 Nm) upplevs Cayenne tillräckligt snabb, omkörningspotentialen är stor trots matchvikt på styva 2,6 ton och ljudet är fränt ur de dubbla avgaspiporna. Detta faktum gäller ända tills du satt dig bakom ratten på en Turbo med 500 hästkrafter vill säga…
Cayenne accelererar 0–100 km/ h på 8,5 sekunder, den manuella är tio tiondelar snabbare på distansen. Toppfarten är 227 km/h, behagligaste marschfarten är runt olagliga 130–140 km/h. Då ”sätter sig” Cayenne, chassit visar att det behärskar sin tyngd, kraft och fart på ett välbalanserat vis som är ovanligt bland många andra suvar. Vägegenskaperna är personbilslika, styrningen precis och faktiskt infinner sig ett välbefinnande där man sitter någon meter ovanför asfalten.
Vi prövar även grus i det väldiga stenbrottet som underlag, närmare moder natur kommer sällan Cayenne. Löst underlag och skärpan i chassit som fanns på asfalt finns kvar, klart är att Weissachteknikerna målmedvetet och lyckosamt kalibrerat framförallt styrresponsen. Cayenne är alltjämt en suv för den körglade ägartypen.
Endast fem sittplaster känns tunnt när de flesta konkurrenter erbjuder två extra små uppfällbara sittplatser i bagageutrymmet. Var så säker att nästa generation Cayenne lär komma med optionen inalles sju sittplatser.
Porsche Cayenne V6
Pris
544 000 kronor.
Motor
Bensin. 6-cyl längsmonterad V-motor, 2 överliggande kamaxlar per cylinderrad, 4 ventiler per cylinder. Kompression 12,3:1. Borrning/slag 89,0/96,4 mm, cylindervolym 3 598 cm3. Max effekt 290 hk (213 kW) vid 6 200 r/ min, max vridmoment 385 Nm vid 3 000 r/min.
Kraftöverföring
Motorn fram, fyrhjulsdrift. 6-växlad manuell eller automatlåda.
Fjädring/hjulställ
Fram dubbla triangellänkar, bak multilänk. Antisladd.
Styrning
Kuggstångsstyrning. Vändcirkel 11,7 meter.
Bromsar
Ventilerade skivbromsar fram och bak. Låsningsfritt system.
Hjul
Fälg 8 tum, däck 255/55 R18.
Mått/vikt (cm/kg)
Axelavstånd 286, längd 480, bredd 193, höjd 170, spårvidd f/b 165/165. Tjänstevikt ca 2 610, maxlast ca 340, max släpvikt 3 500. Tank 100 liter.
Fartresurser*
Toppfart 227 km/h. Acceleration 0–100 km/h 8,5 s.
Bränsleförbrukning/miljö*
Stad 1,83, landsväg 0,98, blandad körning 1,29 l/mil. CO2 = 310 g/km.
*Enligt tillverkaren.
Redan prenumerant?
Papperstidning eller digital
Digital prenumeration
Allt du vill veta om alla bilar
Endast 99 kr/månaden. Ingen bindningstid
Genom att klicka på "Fortsätt" godkänner jag prenumerationsvillkoren och bekräftar att jag tagit del av Bonnier News personuppgiftspolicy.
I samarbete med tjänsten Disqus erbjuder Teknikens Värld möjligheten att kommentera artiklar. Vi tar bort inlägg som vi bedömer är olämpliga.