Provkörning av Porsche Cayman

Provkörning av Porsche Cayman

Basfakta

Motor

 6-cyl längsmonterad boxermotor, 2 överliggande kamaxlar per cylinderrad, 4 ventiler per cylinder, Borrning/slag 85,5/78 cylindervolym 2 687 cm3. Max effekt 245 hk (180 kW) vid 6 500 r/min, max vridmoment 273 Nm från 4 600 till 6 000 r/min.

Kraftöverföring

 Bakhjulsdrift, 5-växlad manuell.

Fjädring/hjulställ

 Gasdämpare runt om. Fjäderben med triangellänkar fram, multilänkaxel bak.

Bromsar

 Ventilerade skivor fram och bak. Låsningsfritt system.

Hjul 

 Fälgbredd 6 1/2 tum, däck 205/55 ZR 17 fram, bak 8 tum, däck 235/50 ZR17

Mått & vikt (cm/kg)

 Axelavstånd 242, längd 434, bredd 180, höjd 131, spårvidd fram/bak 149/153. Tjänstevikt 1 300 kg, maxlast 320 kg, tank 64 liter.

Bränsleförbrukning* (EU-norm)

 Stad 1,38, landsväg 0,68, blandad körning 0,93 l/mil.

Fartresurser*

 0-100 km/tim 6,1 s, toppfart 258 km/h.

*Enligt tillverkaren

 

Cayman utan S

Cayman utan S är den billigaste och enklaste modellen från Porsche på väldigt länge. En liten snygg coupé med fina långfärdsegenskaper och underbar körglädje trots att motorn bara lämnar blygsamma 245 hästkrafter.

Porsche Cayman är en Boxster med tak och precis som Boxster finns i två versioner finns nu Cayman i en snällare (och billigare) version.

Porsches S-modeller har alltid haft lite starkare motorer och lite mera utrustning.

Instegsmodellen Cayman saknar 50 hästkrafter, saknar en sjätte växel och saknar de där hisnande fartresurserna som brukar känneteckna Porsche. 

Första turen i en extrautrustad Porsche Cayman med feta lågprofildäck och sexväxlad låda förbryllar.

Varför i all världen ska man köpa en sån Cayman? Visst den ser ut och beter sig som en Porsche men 245 hästar är för lite för att det ska kännas rätt.

245 hästar är så lite effekt i Cayman att det knappt känns som att det går fort och så lite effekt att hur man än beter sig så går det aldrig överstyr.

BMW 130:n som hakar på ute på autobahn känner sig rätt nöjd med att inte bli frånåkt och hur vi än kämpar på vägen in mot Frankfurt når hastighetsmätaren aldrig över 245 kilometer i timmen.

Nej, de där 100 000 kronorna upp till S-versionen verkar inte vara helt värdelösa.

Kanske är det därför som svenska Porsche förväntas sälja dubbelt så många Cayman S som vanliga Cayman, vilket betyder cirka 35 bilar av instegsversionen.

Tillbaka på hotellparkeringen runt kullarna norr om Frankfurt väljer vi en standard Cayman.

Standard betyder femväxlad låda, vanlig fjädring och extremt snygga ballongdäck – och plötsligt stämmer allt.

I sitt grundutförande är Porsche Cayman precis som man vill att den ska vara.

De 245 hästarna känns inte starkare men det känns ändå som att det går fortare. Ballongdäcken håller i lite mindre än lågprofildäcken och ger bättre fartkänsla.

Dessutom ger ballongdäcken en betydligt trevligare komfort där man slipper känna varje gruskorn man passerar.

I tvära hårnålar hade man gärna haft lite mer effekt men i de svepande böjarna går det lika fort i Cayman som i Cayman S. Den perfekta viktfördelningen som mittmotorn ger gör att det går att ligga på hårdare än med 911:ns svansmotor. Men när rumpan väl kommer så kommer den fort och då känns det tryggt med antisladdsystemet.

Cayman är inte bilen som man kör på racerbanan varje helg men få bilar är så trevliga att ta en extrasväng ut på landet i. Känslan är som i en gammal GT-vagn där effekten inte är det huvudsakliga utan körglädjen. Och roligt är det att köra Porsche Cayman och man åker länge och gärna, för det går faktiskt att åka långt i Cayman. Men för att bli en fullfjädrad långfärdsvagn behövs ett tillbehör – ett ganska dyrt sådant – PASM, Porsches aktiva fjädring som kostar 17 500 kronor. (för 24 300 får du PASM och den sexväxlade lådan). PASM har två lägen, sport och automatisk, sportläget är bara att glömma eftersom den gör fjädringen så hård att den bara lämpar sig på salsgolv. I vanliga läget styvar fjädringen upp sig när det behövs men är annars mjukare än Porsches originalfjädring.

Caymans tysta och mysiga kupé tillsammans med de förvånansvärt stora bagageutrymmena fram och bak gör att bilen även klarar längre resor.

Men frågan återstår, är det värt att betala mer för Cayman än för Boxster?

Cayman kostar 499 000 kronor och den taklösa och minst lika roliga Boxster 34 000 kronor mindre. Men, en coupé är en coupé och den känslan som Cayman ger när man sätter sig bakom ratten kan inte tygtaket i Boxster slå.

Redan prenumerant?

Papperstidning eller digital

Digital prenumeration

Allt du vill veta om alla bilar

Gratis första månaden - därefter 99 kr/månad

  • Flest och mest omfattande tester av nya bilar
  • Alla nummer av e-tidningen
  • Nyheter, provkörningar och fakta inför ditt bilköp
  • Avsluta prenumerationen online när du vill

Genom att klicka på "Fortsätt" godkänner jag prenumerationsvillkoren och bekräftar att jag tagit del av Bonnier News personuppgiftspolicy.

Skapar ditt konto

Vänligen vänta medan vi skapar ditt konto

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer

2 månader Premium för bara 19 kr - när du gör vårt quiz!