Porsche Cayman S Foto: Mikael Stjerna

Provkörning av Porsche Cayman S

Perfektion i form av en bil. Nya Porsche Cayman S är så bra att den faktiskt utmanar ikonen 911 när det kommer till körglädje.

Vill du läsa mer av vårt Premium-material?

Jag och Cayman dundrar fram på motorvägen i drygt 200 km/h längst ner i södra Portugal. Precis som framvagnen svävar tanken fritt. Perfektion, tänker jag. Hade jag varit italienare hade jag tänkt ”perfetto”. Ordet kommer nämligen från latinet, ”perficio”, vilket betyder ”att slutföra”. Ursprungligen var alltså en sak perfekt när den var färdig. 

Men när är en pjäs, ett musikstycke eller till exempel en sportvagn färdig? Det hade italienarna inget svar på. Man får gå tillbaka till de gamla grekerna och Aristoteles för att bena ut den knuten. I sina metafysiska teorier definierar Aristoteles perfekt på tre olika sätt. 

Perfekt är något när det... 1. Är färdigbyggt och alla delar är på plats. 2. Fyller sin funktion. 3. Är så bra att det inte kan bli bättre.

Jag menar att Cayman motsvarar alla tre definitioner. 

Alla delarna är på sin plats. Skulle Aristoteles sakna något kan han beställa i princip allt till sin Cayman. Priserna är absurda, men det hindrar inte kunderna från att bekymmerslöst kryssa i tillvalslistan som om det inte fanns någon morgondag. I genomsnitt köper Porsche-kunden tillval för 100 000 kronor. 

Behagas det navkapselvapen i färg? 1 600 kronor, varsågod. Mattor på golvet kostar 1 100 kronor. Lackerat lock för strålkastarrengörarna kostar 2 000 kronor.

Fyller Cayman sin funktion? Japp. Helt enkelt för att den saknar funktion. Ska jag bara transportera mig själv från A till B är Cayman ett uselt val. Kostnaden är skyhög och en stor del av bagaget blir förmodligen kvar hos A. Men den erbjuder körglädje, och det är det som är syftet med Cayman.

Till sist – kan den bli bättre?

Porsche låter mig och kollegor från all världens motorpress gå till botten med frågan genom att hyra banan i Portimao, några mil från Faro i södra Portugal. Det är en nybyggd racerbana, godkänd för F1. Banan karaktäriseras av stora höjdskillnader och luriga kurvor. 

Vi journalister får köra bakom en ledarbil som rattas av ingen mindre än Walter Röhrl, tvåfaldig rallyvärldsmästare på 1980-talet. Efter ett inledningsvarv höjs tempot avsevärt. För mig gäller det att ligga tätt inpå Röhrl så att jag kan kopiera hans spårval, annars gör jag bort mig direkt. 

Jag kör i läget ”Sport Plus” vilket känns som att antisladdsystemet bara griper in strax innan jag dör. Cayman går villigt in i kurvorna och släpper också generöst ut bakvagnen.

Efter några varv känner jag mig ganska hemtam med Cayman. Den är offensiv, tar styrning lätt men är allt annat än oberäknelig. Hastigheten höjs när däcken blir varma. Hårnålarna är inget problem, bilen slukar dem som snacks på en förfest. Jag kör en bil med PDK-låda och den växlar blixtsnabbt upp och ned. Dynamisk var ordet, ibland säger en plattityd allt.

Jämfört med gamla Cayman har den nya bilen bredare spårvidd både fram och bak, och är dessutom lättare och mer rigid. Den nya karossen är en lättviktskonstruktion som till hälften består av aluminium. Det ger en viktfördel samtidigt som karossen är 40 procent styvare.

Höjdskillnaderna på banan är inget problem för bilen, men känns extremt obehagliga första varven när man inte riktigt minns vad som kommer efter krönet. Trots fyra varv i högt tempo misslyckas jag totalt alla varven med att sätta sista kurvan innan målrakan. Det är en lång, svag uppförsbacke som avslutas med en lång högerkurva och nedförsbacke mot den långa målrakan. Precis när bilen lättar över krönet ska jag svänga höger och då känns det som kurvan lutar utåt. Men det fina med Cayman är att den sällan – nästan aldrig – straffar föraren. 

Alla förare klarar av banan helskinnade och alla bilar som kom till racerbanan kan köras därifrån för egen maskin. 

Vilket sätter fingret på tjusningen med Cayman. Man har minst 150 i puls på racerbanan och bilen träffar apex trots att föraren – undertecknad – ibland beter sig som en åsna. 

Sedan är det bara att vinka till funktionärerna, köra ut från depån, ner i tunneln under banan och lämna Autódromo Internacional do Algarve. 

Bilen är ju lika kul att köra på en kurvig landsväg! Motorn sitter mellan ryggstöden och bakaxeln, men är precis lagom ljudisolerad. Den kunde ha varit tystare, men jag inbillar mig att kundkretsen, de som betalar över en halv miljon kronor för en mittmotorsportbil, gärna vill höra vad Cayman har att säga.

På samma vis kan jag resonera om chassisättningen. Cayman har fått ett längre axelavstånd och är därigenom mer komfortabel. Men på dåliga stadsgator är den en hoppig, stötig bil. För en sportbil är det rätt prioritering. 

Styrningen är elmekanisk till skillnad från förra generationen, och Porsche har fått till det bra. Men ett undantag, som är svår att återge på ett trafikpolitiskt korrekt vis. Men så här är det: I väldigt hög fart känns det som om man har för lite tryck på framhjulen. Styrningen blir simmig, och speciellt om man kör över en ojämnhet fladdrar det till obehagligt i ratten. Tunga, tyska sedaner är mer stabila i +200 km/h. Jag vet, det finns större problem i världen, men jag vill ha det sagt i alla fall. Annars – Cayman är perfekt. 

Sedan är ju frågan om det är så man vill ha det. Aristoteles tes om det perfekta fick mothugg under renässansen. Då menade Lucilio Vanini – en italienare, kan man tänka sig – att det mest perfekta är det imperfekta. Perfektionens paradox.

Om något är perfekt kan det inte förbättras, och sann perfektion innebär ständig förbättring. Så tänkte Vanini. Det låter som Toyota i mina öron, men det är en helt annan historia.

Rivaler

Toyota GT 86

Mycket sportbil för lite pengar – du får två Toyota GT 86 för samma pengar som en Cayman.

Pris: 309 800 kronor.

Alfa Romeo 4C

Begick debut på bilsalongen i Genève 2013, mittmotor på 270 hästkrafter i toppversionen Stradale och många kolfiberkomponenter.

Pris: cirka 500 000 kronor.

Porsche Cayman S

Pris

 635 000 kronor (Cayman 514000 kr).

 

Motor

 Bensin. 6-cyl boxer, längsmonterad, 4överliggande kamaxlar, 4 ventiler per cylinder. Kompression 12,5. Borrning/slag 97,0/77,5 mm, cylindervolym 3 436 cm3. Max effekt 325hk (239 kW) vid 7 400 r/min, max vridmoment 370 Nm vid 4 500-5 800 r/min.

 

Kraftöverföring

 Mittmonterad motor, bakhjulsdrift. 6-växlad manuell alt. 7-växlad automatlåda (PDK).

 

Fjädring/hjulställ

 Skruvfjädring. Individuell hjulupphängning fram och bak. Krängningshämmare bak.

 

Styrning

 Kuggstångstyrning med elmekanisk servo. Vändcirkel 11,0 meter.

 

Bromsar

 Ventilerade skivor fram  och bak. Låsningsfritt system.

 

Hjul

 Fram: Fälg 8 tum, däck 235/40-19. Bak: Fälg 9,5 tum, däck 65/40-19.

 

Mått/vikt (cm/kg)

 Axelavstånd 247, längd 438, bredd 180, höjd 130, spårvidd f/b 153/154. Markfrigång i.u. Tjänstevikt ca 1 350, maxlast ca 345, max släpvikt 0. Tank 64 liter. Bagagevolym (VDA-liter) Fram 150, bak 162 liter.

 

Fartresurser*

 Toppfart 283 km/h (PDK 281 km/h). Acceleration 0–100 km/h 5,0 s (PDK+Sport Plus 4,7).

 

Bränsleförbrukning*

 Stad 1,22 (1,12), landsväg 0,69 (0,62), blandad körning 0,88 (0,80) l/mil. CO2 206 (188) g/km.

 

Garantier

 Nybil 2 år, rostskydd 10 år.

 

Skatt

 2 140  (PDK: 1 780) kr.

 

* Tillverkarens uppgifter.

3 frågor till...

... Walter Röhrl – tvåfaldig världsmästare i rally. Hans första egna bil var en Porsche 356.

Vad har ni för intryck av nya Cayman?

– Det är stor skillnad mellan gamla och nya Cayman. Den nya är väldigt vridstyv, och styr in bra i kurvor. Den har också blivit bekvämare. Det beror på att de har utvecklat nya stötdämpare, men också på att bilen har längre axelavstånd än gamla Cayman.

Är den bättre än 911?

– På en kurvig väg tycker jag nya Cayman är roligare, men om underlaget är dåligt är 911 bättre, den har mer grepp.

Vilken bil skulle ni rekommendera – 911 eller Cayman?

– Om man köper en Porsche för att man gillar sportig körning på kurviga vägar, då är Cayman absolut det bättre valet.

Redan prenumerant?

Papperstidning eller digital

Digital prenumeration

Allt du vill veta om alla bilar

Gratis första månaden - därefter 99 kr/månad

  • Flest och mest omfattande tester av nya bilar
  • Alla nummer av e-tidningen
  • Nyheter, provkörningar och fakta inför ditt bilköp
  • Avsluta prenumerationen online när du vill

Genom att klicka på "Fortsätt" godkänner jag prenumerationsvillkoren och bekräftar att jag tagit del av Bonnier News personuppgiftspolicy.

Skapar ditt konto

Vänligen vänta medan vi skapar ditt konto

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer

Black Friday-erbjudande: 3 månader Premium för 0 kr