Provkörning av Porsche Cayman S

Provkörning av Porsche Cayman S

Vill du läsa mer av vårt Premium-material?

Basfakta

Pris

 595 000 kr

Motor

 6-cyl boxer, längsmonterad mittmotor. 2 överliggande kamaxlar och 4 ventiler per cylinder. Borrning/slag ???/??? mm, volym 3386 cm3. Max effekt 295 hk (217 kW) vid 6 200 r/min. Max vridmoment 340 Nm vid 4 400- 6 000 r/min.

Kraftöverföring

 Mittmotor, bakhjulsdrift. Sexväxlad manuell låda alt. 5-växlad Tiptronic.

Fjädring och hjulställ

 Skruvfjädring. Fjäderben fram och bak med längs- och tvärgående länkar. Elektronisk chassikontroll (PSM).

Styrning

 Kuggstång med servo. 2,7 rattvarv.

Bromsar

 Ventilerade skivbromsar. Som tillval keramiska bromsar.

Hjul och däck

 Fram 235/40 ZR18, bak 265/40 ZR18.

Fartresurser

 Toppfart 275 km/h. Acceleration 0-100 km/h 5,5 s.

Förbrukning

 Blandad körning 1,06 l/mil.

 

Dags att skrota 911 Carrera

Porsche Cayman S får 911:an att rulla snabbare mot ättestupan. Det både syns och hörs.

Bland mina närmaste finns en utbredd uppfattning att jag hör dåligt.  Om det finns något korn av sanning i ett sådant påstående beror det säkert på att jag kört så mycket Porsche. Det har varit ett himla liv runt öronen ända sedan jag långt före målbrottet första gången greppade ratten i en  Porsche, en ljusblå Porsche 1500 ”Dame” som komikern George Adelly hade bytt in mot en Borgward Isabella.

Vad man än kan säga om Porsche så har tyst gång aldrig varit märkets starka sida. Visserligen har det blivit något lugnare i sittbrunnen sedan Porsches boxermotorer fick vattenkylning. Men redan motorns placering antingen längst bak (Carrera) eller framför bakaxeln (Boxster, Cayman) innebär oundvikligen ljudsensationer.

Den öppna Boxster kan knappast beskrivas som en tyst bil så förväntningarna på kupéversionen av samma bil, Cayman, var inte så stora när jag tog plats i läderstolen, justerade in en passande körställning, hittade tändningsnyckelns udda position till vänster på panelen, vred om och drog i väg.

Accelerationen sker gud ske lov inte under tystnad. Visst låter det. Men det är skillnad på vad tyskarna kallar Schrammelmusik och klassiska toner. De senare är ljuvare. Över 5 000 varv ändras klangfärgen, ljudet blir vassare och vid 7000, strax innan varvtalsregulatorn säger ifrån, ylar Cayman S i falsett.

Sedan är det dags att gå upp på en annan växel och fortsätta att njuta av konserten.

Det finns en och annan bil som man efter avslutad acceleration inte kan låta bli att bromsa ned för att uppleva ljudsensationerna ännu en gång.

Fast det här skulle egentligen handla om tystnad eller i alla fall om relativ frihet från störande buller. Det är där Cayman S överraskar med en ljudnivå så diskret att jag inte upplevt något liknande ens i den ganska komfortbetonade och numera avsomnade frontmotorbilen Porsche 928.

Här åker man i 150-160 och samtalar med sin passagerare utan att bli nämnvärt störd av däckbuller eller motorljud. Helt otänkbart i en Boxster vare sig den har tygtak eller hardtop eller körs som den gode guden har tänkt sig, nämligen öppen. Porsche 911 Carrera är ännu värre. ”Nielvan” utvecklar inte bara högre decibelvärden utan även flera hästkrafter.  Och så har den ett litet extrasäte bak, i stort sett otjänligt för personbefordran. 

Cayman, som lika gärna kunde ha döpts till Boxster Coupé, har inget baksäte alls men i stället två bagagerum – ett längst fram i nosen och ett bakom motorn.  Och i passagerarutrymmet har det blivit mer plats eftersom det inte behövs någon parkeringsplats för suffletten när den fällts. Bilen är något längre och högre än Boxster och känns inte riktigt lika trång.

Den täckta karossen har kunnat göras betydligt mer vridstyv än det öppna Boxster-karosseriet. Skillnaden i vikt är bara fem kilo till den täckta bilens fördel. Inte för att någon allvarlig kritik har riktats mot Boxsters köregenskaper, snarare tvärtom, men Cayman känns faktiskt ännu mera ”tajt” på vägen. Det är inte bara motorns sång man gärna upplever om och om igen, man kommer också på sig själv med att vara på ständig jakt efter nya kurvor att krama.

En viktig skillnad mellan Boxster S och Cayman S (någon annan version av Cayman finns för dagen inte, med tiden kommer både snällare och styggare varianter) är motorn. Medan Boxster S får klara sig med 3,2 liters volym och 280 hk är Cayman försedd med en 3,4 liters maskin på 295 hk.

Därmed blir den också en aning snabbare och spöar broderbilen med 0,1 sekund till 100 km/h. Toppfarten uppges till 275 km/h mot 268, men nu råkar jag provköra bilen i Danmark, som visserligen har en väldigt liberal regering men ändå inte känns som rätt ställe för några toppfartsprov.

Men visst kan jag intyga att Cayman S går som ett skott. Maskinen är inte bara glad i höga varvtal utan drar även förbluffande effektivt nästan från tomgångsvarv.

Det mesta fungerar perfekt i den här bilen, åtminstone för oss som fostrats till att begripa Porsches ganska speciella filosofi. Men det finns några skönhetsfäckar när det gäller kraftöverföringen. När motorn belastas på låga varv bryts den akustiska harmonin av ett oskönt malande transmissionsljud, några gånger när jag släpper gasen känns ett litet glapp i transmissionen och slutligen är precisionen i den sexväxlade lådan inte riktigt som jag skulle önska.

Precisionen är inte dålig. Utan riktigt bra. Men ändå – inte som jag skulle önska. Det är ju ändå en drömbil vi pratar om.

Många kommer för övrigt att välja Tiptronic-versionen i stället där man kan välja mellan automatisk växling eller att trycka på knappar. Någon sekventiell växling i stil med vad Ferrari och BMW lockar med erbjuds ännu inte av Porsche.

Redan när den nya generationen Boxster S presenterades förra året kändes det att luften började bli tunn för klassikern Carrera.  Men aldrig trodde jag väl att jag som nu, ännu varm om kinderna och med Caymans karaktäristiska insugsljud ringande i öronen, på allvar skulle ifrågasätta Carreras existens. Det känns lite som ett svek, men ni vet hur ordspråket lyder: Kill your darlings.

En god nyhet är att priset ligger 70 000 kr under den simplaste Carreran.  En sämre nyhet är att Boxster S är 54 000 kr billigare, i vanliga fall brukar det vara billigare att åka täckt än öppet. Och ett riktigt trist faktum är att det på prislappen står 595 000.

Även om det inte finns så mycket i plånboken eller på Ica-kontot går det alltid att trösta sig med att till exempel en ointressant bil som Rolls-Royce kostar 3,7 miljoner. De som lever i Porsches värld ser precis vad han och hon vill se. Och väljer själva vilken musik de vill lyssna till.

Redan prenumerant?

Papperstidning eller digital

Digital prenumeration

Allt du vill veta om alla bilar

Gratis första månaden - därefter 99 kr/månad

  • Flest och mest omfattande tester av nya bilar
  • Alla nummer av e-tidningen
  • Nyheter, provkörningar och fakta inför ditt bilköp
  • Avsluta prenumerationen online när du vill

Genom att klicka på "Fortsätt" godkänner jag prenumerationsvillkoren och bekräftar att jag tagit del av Bonnier News personuppgiftspolicy.

Skapar ditt konto

Vänligen vänta medan vi skapar ditt konto

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer

Black Friday-erbjudande: 3 månader Premium för 0 kr