Porsche keramikbromsar

Provkörning av Porsche keramikbromsar

Keramik till guldpris

Porsche 911 Turbo har bilhistoriens kanske bästa standardbromsar. Men det räcker inte, tycker ingenjörerna i Zuffenhausen och introducerar svindyra keramiska bromsar.

Porsches bromsar har länge varit kända för att ge kort bromssträcka och god uthållighet. Det tyska märket har alltid varit snabba med att omsätta tekniken från racerbilarna till sina gatversioner, därav framgångarna. 

Nu kommer nästa steg. Porsche presenterade PCCB (Porsche Ceramic Composit Brake) samtidigt som nya 911 Turbo på Frankfurtsalongen 1999. Nu, ett drygt år senare, anses tekniken redo att möta marknaden. 

Bromsar i kompositmaterial är inget nytt, inom Formel 1 och sportvagnsracingen har de använts under en längre tid. Utmaningen för Porsche var att anpassa tekniken för gatbruk. Skivornas stommar är fortfarande i kevlar, men ett antal olika tillverkningsprocesser, nya material och nytt utseende på kylkanalerna har lagts till

De första stegen

av tillverkningen är de samma som för konventionella kevlarskivor. Kevlar och ett bindemedel blandas till en smet för att sedan gjutas och brännas till skivor. Så långt handlar det om en "vanlig" kevlarprodukt. Men eftersom PCCB-skivan ska kunna hålla bilens livslängd ut (enligt fabriken) och brukas i vanlig trafik, måste den bli hårdare och tätare i materialet. Detta uppnås genom att skivan upphettas tillsammans med ett silikonmaterial, så mycket att silikonet smälter och absorberas av kevlarmaterialet. Resultatet blir en stenhård och väldigt tät produkt - i klartext en keramisk bromsskiva.

Vi får prova bromsarna i en Porsche 911 Turbo men eftersom provsträckan är kort och tiden knapp är det svårt att fälla några tvärsäkra omdömen. Klart är i alla fall att pedalkänslan blir lite stummare och vid vissa inbromsningar från lägre hastigheter känns bettet och stoppsträckan aningen bättre.

Den stora fördelen med de keramiska skivorna är viktminskningen. Trots att PCCB-paketet omfattar större sexkolvsok och 20 millimeter större skivor så sparas totalt 16,5 kilo på den så betydelsefulla ofjädrade vikten. Än så länge har Porsche inte gjort några modifieringar på hjulupphängningar, fjädring eller dämpning. Men de skulle kunna göras. Nu är det däckens friktion och ABS-systemet som sätter gränserna. Med bättre däck skulle det låsningsfria systemet kunna "trimmas ner" för att ytterligare stärka kompositbromsarnas fördelar. 

Det nya materialet är inte lika känsligt för värme som de konve

ntionella bromsarna. I tillverkningsproces

sen upphettas skivorna till över 1700 grader, en temperatur nivå som aldrig uppnås under normal körning eller ens vid racing. Problemet med stålbromsarna, att de kan svälla vid hög hetta och skapa vibrationer, är alltså eliminerat. 

Till det facila priset av 79600 kronor monterar Porsche de ventilerade keramiska bromsskivorna med specialok på fabriken. Dessutom kommer det att säljas en konverteringssats till de bilar som redan är sålda, priset är ännu oklart.

Häftigt, men till vilken nytta? Kanske kan det tyckas som småaktigt att klaga över 80000 extra när bilen i standardutförande kostar ungefär 1,1 miljon kronor. Men, trots 420 hästkrafter, sexväxlad låda och fyrhjulsdrift ? Porsche 911 Turbo är ingen tävlingsbil. Och stålbromsarna räcker långt.

Redan prenumerant?

Papperstidning eller digital

Digital prenumeration

Allt du vill veta om alla bilar

Gratis första månaden - därefter 99 kr/månad

  • Flest och mest omfattande tester av nya bilar
  • Alla nummer av e-tidningen
  • Nyheter, provkörningar och fakta inför ditt bilköp
  • Avsluta prenumerationen online när du vill

Genom att klicka på "Fortsätt" godkänner jag prenumerationsvillkoren och bekräftar att jag tagit del av Bonnier News personuppgiftspolicy.

Skapar ditt konto

Vänligen vänta medan vi skapar ditt konto

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer

2 månader Premium för bara 19 kr - när du gör vårt quiz!