Som i tidigare tester går Panamera riktigt bra på vägen. Extravikten med batteripaketet stör inte. Foto: Patrik Lindgren

Provkörning av Porsche Panamera 4 E-Hybrid Sport Turismo

Porsche chockade världen när man lanserade Panamera 2009. Tio år har gått (modellen kom till Sverige i slutet av 2019) och nu firar man succémodellen och ger Panamera tillägget 10 Years Edition med dekaler, unika fälgar och mer standardutrustning.

Redan under slutet av 80-talet var Porsche inne och nosade på lyxbilssegmentet – med en prototypbil som mycket väl kunde blivit den första Panameran. Då tog man en Porsche 968, sträckte ut den rejält för att ge plats åt ett rymligare baksäte och proportionerna blev snarlika de för dagens Panamera. Resultatet kom att kallas Porsche 989 men kom aldrig så långt att den började tillverkas och idén begravdes 1992.

1 av 2: Varvräknare med gröna nålar i fokus. Med fulla batterier kommer vi 39 km på el. Foto: Patrik Lindgren
2 av 2 Foto: Patrik Lindgren

Ungefär 15 år senare påbörjades nästa försök och Panamera kom till världen 2009. Personligen har jag inte någon erfarenhet av första generationen eftersom jag var 14 år när modellen kom. Men låt mig citera ett utdrag från vårt första test av Panamera: ”Stor och rymlig, ändå presterar Panamera sportvagnslikt på småvägar, bana och i vårt älgtest. Styrningen och PDK-lådan retar körsinnena positivt, tillsammans med fina stolar både fram och bak växer habegäret för varje körd mil. Till den milda grad att vår mestårige medarbetare Ruben Börjesson utnämnde Panamera Turbo ”till den bästa bil jag kört”. I testet, som skrevs av Hans Hedberg, vann Panamera sin debut där den ställdes mot Mercedes E 63 AMG.

2016 kom Panamera i sin andra generation och fortsatt haglar lovorden tätt. ”Det här är inte bara testets bästa bil, det kan mycket väl vara en av världens bästa bilar. Bortsett från de rent ekonomiska aspekterna då...” Så sammanfattade Linus Pröjtz i vintertestet där Panamera GTS vann mot BMW 840d Coupé och Mercedes-AMG GT 63 S 4-door.

Trots en karosslängd på 505 cm och den rymligare Sport Turismo-karossen rymms endast 1 295 liter med fällda säten. Foto: Patrik Lindgren

I dag står Porsche Panamera 4 E-Hybrid Sport Turismo 10 Years Edition till vårt förfogande. Ohyggligt långt namn men nedbrutet innebär det laddhybrid, kombikaross och det extra jubileumspaketet. Att det är en jubileumsmodell är tyvärr inte lika roligt som det låter, det man får är 21-tumsfälgar i vitt guld och lite dekaler med ”Panamera 10”. I övrigt är det ett hopplock av standardutrustning som Porsche bakar in i de 135 000 kronor extra som 10 Years Edition kostar. Det som är intressant med den här Panameran är att den kombinerar den rymliga Sport Turismo-karossen med den svagare och vettigare laddhybridlösningen. Två saker som dock tar ut varandra. Extrautrymmet i den rymligare karossen äts till stor del upp av batterierna och totalt ryms endast 1 295 liter med fällda säten.

Med en prislapp från 1 120 000 kronor (utan tillägget för 10 Years Edition) spelar det mindre roll för plånboken att Panamera är en laddhybrid som kommer 39 kilometer på el enligt vår mätning. Det är mest en trevlighetsfaktor och att kalla den miljöbil är fel, något som dock Transportstyrelsen gör, vilket leder till ett lägre förmånsvärde.

Kåpan över 2,9 liters V6:an är varm och skön en kall morgon. Foto: Patrik Lindgren

Elmotorns 116 hästkrafter ger tillsammans med en V6:a på 2,9 liter en systemeffekt på 462 hästkrafter. 0-100 km/h avverkas på 4,6 sekunder. Tillräckligt snabb rakt fram, men hur klarar bilen den extra vikten när det svänger? Solen skiner, asfalten är torr och vi har letat oss ut på sköna landsvägar som slingrar fram genom lummiga skogar strax utanför Stockholm. Körprogramsväljaren på ratten vrids till Sport Plus, luftfjädringen sänks, drivlinan blir rappare och avgasmullret tilltar. Accelerationen får det att pirra i magen, trots att elen tagit slut. Rättare sagt är batterinivån så låg att bilen inte längre helt vill köra på el, men batteriet töms aldrig helt.

Styrningen är skönt avvägd och kommunikativ – hela tiden vet jag exakt var hjulen befinner sig och bilen svarar direkt på minsta rattrörelse utan tillstymmelse till understyrning. Det känns som att det går att köra hur fort som helst och någon krängning märks aldrig av.

Vid gaspådrag drar kraften bilen ur sväng effektivt och inte heller här märks någon understyrning. Bilens vikt och storlek känns som borttrollad. Det är kul att köra och att köpa en värre motor känns omotiverat. Inte ens motorljudet lämnar mer att önska. Här spelar förvisso sportavgassystemet för 32 000 kronor extra en avgörande roll.

Något plottrig interiör med ett överflöd av knappar och reglage. Foto: Patrik Lindgren

Växelväljaren tippas tillbaka åt höger för att låta bilen sköta växlarna och körprogramsväljarens vrids till standardläget Hybrid Auto. V6:an tystnar när elmotorn använder energin som batteriet har lagrat efter den aktiva körningen. I det nämnda läget är användningen av enbart elmotorn sparsam, till skillnad från många laddhybrider som bränner all el direkt. Det kan Panamera också göra men bara i sitt helt elektriska läge. I och med bytet av körläge återgår stötdämparnas hårdhet och bilens höjd till normalläge. Skillnaden i komforten blir också tydlig, där den mjukare sättningen är mest utmärkande. Bäst gör sig bilen i Sportläget där chassit är något stummare men ändå behåller en hög grad av komfort.

Foto: Patrik Lindgren

Stolarna lyckas lika bra som resten av bilen med att kombinera sport och komfort, körställningen är låg med perfekt stöd för kroppen. Baksätet har samma sportiga ambition som framsätet, men här visar Panamera brister. Utrymmet är bra, dock får inte fötterna plats under förarsätet i sitt lägsta läge. Något vi kan acceptera eftersom man som förare kan sitta riktigt lågt. Det som skaver är skålningen för axlarna som verkar vara gjutet för barn. För mig (166 cm lång) hamnar det och trycker oskönt på skulderbladen. Vidare är inte bagageutrymmet vad man kan vänta sig av en kombi med en karosslängd på 505 centimeter. 425-1 295 VDA-liter är bra för en sportbil, men klart mycket mindre än exempelvis Kia Ceed Kombi laddhybrid som rymmer 1 506 VDA-liter med fällda säten.

Fälgar i vitt guld och unika dekaler utmärker jubileumsmodellen. Foto: Patrik Lindgren

Porsche Panamera 4 E-Hybrid Sport Turismo lyckas leverera på en lika hög nivå som Panamera alltid gör. När det kommer till förmågan att kombinera sport och komfort är det ingen som slår Porsche. Samtidigt som man nu även kan köra miljövänligt och ha ett lite större bagageutrymme, men det är fortfarande gällande utrymmet som Porschen lämnar mer att önska för att vara den optimala allt-i-allo-bilen.

Porsche Panamera 4 E-Hybrid Sport Turismo 10 Years Edition

Pris: 1 255 000 kronor, säljs nu.

Motor: Bensin-el. Längsmonterad 6-cyl V-motor med 2 överliggande kamaxlar per cylinderbank. 4 ventiler per cylinder. Kamkedja. Dubbelturbo. Kompression 10,5:1. Borrning/slag 84,5/86,0 mm, cylindervolym 2 894 cm3. Max effekt 330 hk (243 kW) mellan 5 250-6 500 r/min, max vridmoment 450 Nm mellan 1 750-5 000 r/min. Elmotor 136 hk (100 kW), total effekt 462 hk, totalt vridmoment 700 Nm, batterityp litiumjon, 14,1 kWh.

Kraftöverföring: Motor fram, fyrhjulsdrift. 8-växlad dubbelkopplingslåda.

Fjädring/hjulställ: Luftfjädring, krängningshämmare fram och bak. Fram fjäderben med dubbla triangellänkar. Bak multilänkaxel med 4 tvärställda länkarmar per sida.

Styrning: Elmotordriven servo. Vändcirkel 11,9 m.

Bromsar: Ventilerade skivor fram och bak. Antisladdsystem.

Hjul: Lättmetallfälg. Fram fälgbredd 9,5 tum, däck 275/35 ZR21. Bak fälgbredd 11,5 tum, däck 315/30 ZR21.

Mått/vikt (cm/kg): Axelavstånd 295, längd 505, bredd 194, höjd 143, spårvidd f/b 167/165. Markfrigång 13,3. Tjänstevikt 2 407, maxlast 403, max släpvagnsvikt 0. Tank 80 liter. Bagagevolym (VDA-liter) 425-1 295 liter.

Fartresurser: Acceleration 0-100 km/h 4,6 s, toppfart 275 km/h.

Bränsleförbrukning (WLTP): Blandad körning 0,35 l/mil. CO2 80 g/km. Elförbrukning 2,14 kWh/mil. Räckvidd 3,9 mil.

Garantier: Nybil 2 år, vagnskada 3 år, rostskydd 12 år, lack 3 år, assistansgarantin förnyas vid varje intervallservice utförd av auktoriserad märkesverkstad.

Skatt: 360 kronor per år de första tre åren.

Rivaler

Audi A7 Sportback 55 TFSI e

Systerbil till Panamera som delar batteripaket på 14,1 kWh. Tvålitersmotor i stället för V6:a och en systemeffekt på 367 hästkrafter.

Pris: 765 000 kronor.

BMW 745e Sedan

Foto: BMW

En annan typ av bil, men det är bara här laddbar konkurrens återfinns. 745e har en rak sexa som tillsammans med elmotorn ger 394 hästkrafter.

Pris: 1 104 600 kronor.

Redan prenumerant?

Papperstidning eller digital

Digital prenumeration

Allt du vill veta om alla bilar

Gratis första månaden - därefter 99 kr/månad

  • Flest och mest omfattande tester av nya bilar
  • Alla nummer av e-tidningen
  • Nyheter, provkörningar och fakta inför ditt bilköp
  • Avsluta prenumerationen online när du vill

Genom att klicka på "Fortsätt" godkänner jag prenumerationsvillkoren och bekräftar att jag tagit del av Bonnier News personuppgiftspolicy.

Skapar ditt konto

Vänligen vänta medan vi skapar ditt konto

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer

2 månader Premium för bara 19 kr - när du gör vårt quiz!