Provkörning av Porsche Panamera 4S

Provkörning av Porsche Panamera 4S

Basfakta

S/4S/Turbo

Pris (Sek)

 1 124 000/1 213 000/1 595 000

 Motor V8/V8/V8 dubbelturbo

 Drivning 400 hk/400 hk/500 hk

 Max vridmoment 500 Nm/500Nm/700 Nm

 Acc 0–100 km/h* 5,2s/4,8s/4,0s

 Toppfart (km/h) 283/282/303

 Förbrukn l/mil* 1,08/1,11/12,2

 CO2 g/km 253/260/286

 

Religiöst

Jag befinner mig i Weissach hos Porsche Motorsport. Till sina lokaler har de kallat några av världens motorjournalister. Däribland mig.

Wolfgang Dürheimer hälsar välkommen från predikstolen ... nåja, från sin plats vid podiet. Han är Executive Vice-President Research and Developement of Dr.Ing.h.c.F.Porsche AG. Räcker platsen på visitkortet till allt det där?

 Ett fullkomligt ohämmat hyllningstal till Porsche Panamera lockar mer till skratt än beundran.

 … unique … no one else … outstanding … new standards … supreme …

 Wolfgang Dürheimer lyckas pressa in ”outstandning” fem gånger i sitt tal.

 Det måste vara en sjuhelsickes bil, den där Porsche Panamera!

 Tyvärr får jag inte tillfälle att utforska det den här gången. Provkörningen får vänta till i sommar. Ingen journalist tillåts köra även om vissa helt lögnaktigt påstår sig ha gjort det.

 Tar plats i baksätet, en plats jag hatar, men är nu till detta nödd och tvungen.

 Panamera är fyrsitsig, sin storlek till trots. Vi har här en bil som mäter nästan fem meter i längd och två meter i bredd. Det är därför inte underligt att jag sitter som en kung där bak i mitt läderhav.

 Men jag kan meddela att det är trångt för fötterna under framstolen när jag sticker fram mina små 39:or för att prova!

 Porsche har monterat stolarna lågt. Sitthöjden ovan backen är bara tre centimeter högre än i Porsche 911. 

 Kai Bremsat är min guide runt testbanan i Weissach. Han verkar hitta. Det kan ha att göra med att han har gjort cirka 3 000 varv runt banan bara med Panamera.

 Vi sitter i 4S, den snälla versionen. V8 på 4,8 liter, 400 hästkrafter och 500 newtonmeter i vrid, baserad på motorn från Cayenne GTS.

 0–100 km/h tar 4,8 sekunder med Sport Chrono Plus som tillval. När hastighetsmätarnålen visar 282 km/h tar det stopp. Nästan identiskt med en av konkurrenterna, Maserati Quattroporte GT S. Italienarna uppger 5,1 sekunder till 100 km/h och toppfarten 285 km/h. Men GT S har en motor på 440 hk. Borde den inte vara snabbare?

 Nej, eftersom Porsche har använt så mycket lättviktsmaterial för att få ner vikten på Panamera. Av bilens vikt på 1 770 kilo är 22 procent aluminium, 2 procent magnesium och 1 procent plast. Resten är stål av olika kvaliteter. Turbo (dubbla)-versionen blir förstås tyngre men ingen av bensinarna blir någon tvåtonsklump. Osäkert dock om diesel- och hybrid-varianterna som är på gång klarar viktgränsen.

 Låg vikt är bra även för bränslekonsumtionen. I kombination med andra hjälpmedel såsom start/stoppteknik (första gången med en automatlåda, som PDK trots allt är), lättrullande däck, helt plant underrede och satsning på att få motor och växellåda att rulla med så låg friktion som möjligt har Porsche lyckats bra. 

 Instegsmodellen Panamera S kräver 1,08 liter per mil vid blandad körning men då ska du förstås inte vara det minsta sportig bakom ratt och pedaler.

 För att vara en så stor, även om den är lätt i segmentet, och ganska tung bil, rör sig Panamera förvånansvärt vigt i kurvorna. 

 Panamera kan förses med alla aktiva hjälpmedel en förare kan tänka sig. Det mesta går att justera som man vill ha det och då pratar jag inte så mycket om stolsjustering som om styrning, gasrespons och markfrigång. 

 På tal om justering. Vi ligger bakom en annan Panamera och på denna dyker plötsligt bakvingen upp. Ingen världssensation. Men det faktum att bakvingen ändrar position efter fartvinden är lite av en sensation på en personbil avsedd för gatan. Den kan justera sig i 3, 5 eller 14 graders vinkel. På turboversionen kan vingen till och med bli bredare!

 Jag får bara tre varv runt banan i mitt baksäte. Jag konstaterar att varje säte har egen luftkonditionering och att bilens sound, som Porsche säger sig ha lagt ned så mycket tid på, låter ganska likt Cayenne GTS. Inget fel med det.

 Plötsligt stannar Kai Bremsat på testbanan. Showtime! Han trycker i Sport-knappen och sätter foten på bromspedalen. Sedan trycker han gaspedalen i botten och varvräknarnålen fladdrar runt 6 000 r/min.

 Swosch! Vi flyger iväg och har efter knappt fem sekunder 100 km/h på mätaren. Launch-control. 

 Interiört känner alla Porscheägare igen sig. Den breda mittkonsolen är det dock få som har sett, den har drag av Carrera GT. Snyggt!

 Baksätesryggen går att fälla i två delar med ett enkelt handgrepp och lastutrymmet blir då om inte hundra procent plant så i alla fall nästan. Med baksätet fällt ryms 1 263 liter bagage.

 Audiensen är över.

 Amen.

Redan prenumerant?

Papperstidning eller digital

Digital prenumeration

Allt du vill veta om alla bilar

Gratis första månaden - därefter 99 kr/månad

  • Flest och mest omfattande tester av nya bilar
  • Alla nummer av e-tidningen
  • Nyheter, provkörningar och fakta inför ditt bilköp
  • Avsluta prenumerationen online när du vill

Genom att klicka på "Fortsätt" godkänner jag prenumerationsvillkoren och bekräftar att jag tagit del av Bonnier News personuppgiftspolicy.

Skapar ditt konto

Vänligen vänta medan vi skapar ditt konto

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer

2 månader Premium för bara 19 kr - när du gör vårt quiz!