Provkörning av Porsche Panamera 4S

Provkörning av Porsche Panamera 4S

Har du någonsin tappat fästet helt – och njutit varje sekund av det? Jag fick spendera en dag på glid med Porsche Panamera 4S.

”Push, push – more throttle!!!”

Instruktören från Porsche vrålar så det distar i kommunikationsradion. Menar han att jag ska gasa fullt nu?

 Att jag är på väg mot en upptornande snövall i alldeles för hög fart i ett monster till bil med vrålande V8:a på 400 hästkrafter, säger mig snarare att stå på bromsen. Även med tanke på priset för denna dunderklump, drygt 1,2 miljoner kronor, ter sig en ordervägran vara en bagatell i jämförelse med livslång avbetalningsplan till Porsche AG.

 Jag ignorerar mina instinkter och lyder instruktören i alla fall. Sträcker ut högerbenet, parerar lätt med ratten till önskad driftvinkel. Iväg skickas jag sidledes i en vid båge ur en sky av snö. Barnsligt roligt.

 Porsche erbjuder precis som flera konkurrenter sina kunder att köpa olika kurser för att öka skickligheten och utnyttja resurserna i sin bil fullt ut. Just denna Sport Driving School, förlagd på en sjöis i nordöstra Finland nära ryska gränsen, vill dessutom understryka att Porsche är en bil som kan/ska användas varje dag, året runt.

 Att du köpt just superbilen Panamera är definitivt ingen orsak att lägga av med ditt vintersportande. Trots att bilen först och främst är en motorvägsätande lyxlimousin, är den samtidigt förvånansvärt lätthanterlig på en plogad isbana med knixiga partier. 

 Faktum är att fyrhjulsdrivna 4S tar kurvorna likt en isjakt på det perfekta skäret. För om man låter bli att bryta ut bakvagnen på det där barnsliga viset, går bilen smidigt dit den ska i kurvorna.

 Skulle farten vara för hög anas plogningstendenserna. En lätt vänsterbromsdutt flyttar över vikten och därmed styrgreppet på framhjulen. Inbromsningen kopplar också in anti­sladdsystemet som blixtsnabbt korrigerar färden, men högst tillfälligt. Så fort föraren ger gas kopplas det omedelbart ur igen.

 Drivningstekniken är den samma som i 911 och kallas för PTM, Porsche Traction Management. En elektroniskt styrd våtlamellkoppling direkt efter växellådan kan variabelt skicka önskad kraft dit den bäst behövs. Individuell hjulreglering sker också via ”diffbromsning” via de låsningsfria bromsarna.

 För oss nordbor passar 4S kanonbra och jag tycker inte den känns varken tyngre eller mindre rörlig än 2S. Att den senare är lättare att kasta omkring i hejdlösa uppställ är en sak, men aldrig med samma kontroll eftersom det krävs mer förarskicklighet i form av styrparering. Panamera 4S styr man lätt som en plätt med gasen. 

 Vad jag däremot saknar – hur i-världsaktigt det må låta – är den besinningslösa kraft som Panamera Turbo erbjuder. På det snudd på friktionslösa underlaget behövs explosivitet.

 Lite synd att de båda fyrhjulsdrivna versionerna bara erbjuds med den sjuväxlade PDK-lådan med start/stopp som standard. Växelknapparna på ratten är ett gissel. Den manuella hade suttit fint för ökad känsla. 

 Mellanmodellen är närmare 400 000 kronor billigare än Turbo i ­inköp, men har skralare utrustning varför nästan varannan svensk köpare valt toppmodellen. Fördelningen blir säkert en annan i och med den kommande lanseringen av en prispressad Panamera med V6-motor.

 Och om det är som vissa forskare hävdar, att vi ska förbereda oss på en ny istid i stället för global uppvärmning, vill jag ju veta att jag valt helt rätt bil för ändamålet nämligen fyrhjulsdrivna Porsche Panamera 4S.

Porsche Panamera 4S

Pris

1 213 000 kronor.

Motor

Bensin. 6-cyl länsmonterad radmotor, 2 överliggande kamaxlar, 4 ventiler per cylinder. Kompression 12,5:1. Borrning/slag 96/83 mm, cylindervolym 4 806 cm3. Max effekt 400 hk (294 kW) vid 6 500 r/min, max vridmoment 500 Nm vid 3 500 r/min.

Kraftöverföring

Motorn fram, fyrhjulsdrift. 7-växlad dubbelkopplingslåda, PDK.

Fjädring/hjulställ

Fram dubbla triangellänkar, bak multilänk. Skruvfjädrar fram och bak. Elektroniskt justerbara dämpare.

Styrning

Kuggstång, servo. Vändcirkel 12,0 meter.

Bromsar

Ventilerade skivor fram och bak. ABS. ESP.

Hjul

Fälg fram 8 bak 9 tum, däck fram 245/50 R18, bak 275/45 R18.

Mått/vikt (cm/kg)

Axelavstånd 292, längd 497, bredd 193, höjd 142, spårvidd f/b 166/166. Tjänstevikt 1 960, maxlast cirka 480, max släpvikt i.u. Tank 100 liter.

Fartresurser*

Toppfart 282 km/h. Acceleration 0-100 km/h 5,0 s.

Bränsleförbrukning/miljö*

Stad 1,64, landsväg 0,81, blandad körning 1,11 l/mil. CO2 260 g/km.

Skatt

2 760 kronor per år.

* Enligt tillverkaren

Redan prenumerant?

Papperstidning eller digital

Digital prenumeration

Allt du vill veta om alla bilar

Gratis första månaden - därefter 99 kr/månad

  • Flest och mest omfattande tester av nya bilar
  • Alla nummer av e-tidningen
  • Nyheter, provkörningar och fakta inför ditt bilköp
  • Avsluta prenumerationen online när du vill

Genom att klicka på "Fortsätt" godkänner jag prenumerationsvillkoren och bekräftar att jag tagit del av Bonnier News personuppgiftspolicy.

Skapar ditt konto

Vänligen vänta medan vi skapar ditt konto

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer

2 månader Premium för bara 19 kr - när du gör vårt quiz!