Helgerån tycker vissa, men Panamera som kombi är det bästa av två världar. Foto: Marcus Engström / Teknikens Värld

Provkörning av Porsche Panamera 4S E-Hybrid Sport Turismo

Kombibakdel, höj- och sänkbar luftfjädring, komfortstolar, nästan fem mils räckvidd på el och… 560 hästkrafter. ­Dessutom gör den 0-100 km/h på 3,7 sekunder. Det bästa av två världar? Ja. Men smakar det så kostar det.

Vill du läsa mer av vårt Premium-material?

Grundpriset för nya Panamera med det flotta tilläggsnamnet som egentligen betyder ”kombi” är 1 450 000 kronor. Det är väldigt mycket pengar och sållar redan i det läget bort mig och kanske även dig från listan över potentiella köpare.
Men lägger man till helläderklädsel (57 800 kronor), Alcantara-tak (19 800 kronor), sportavgassystem i svart högglanslack (35 300 kronor) och allt det där andra som just vårt provkörnings­exemplar har så springer prislappen iväg till 1 902 000 kronor. Bara så ni vet grundförutsättningarna om ni planerar att använda ­julklappspengarna på att köpa en av världens bästa bilar just nu.

1 av 4: Nej, den är ingen storlastare. 418-1 287 VDA-liter går dock in i den här vackra bakdelen. Foto: Marcus Engström / Teknikens Värld
2 av 4 Foto: Marcus Engström / Teknikens Värld
3 av 4: Den neongula kulören här och där avslöjar att det finns en elmotor i bilen. Foto: Marcus Engström / Teknikens Värld
4 av 4 Foto: Marcus Engström / Teknikens Värld

 

Jaha. Kör Teknikens Värld den här bilen igen, tänker du ­kanske nu. Och ja, det gör vi, för även om det inte var så länge sen den förra versionen kom så har det skett tillräckligt stora förändringar för att vi ska tvingas provköra den igen.

Porsches förra laddhybrider, alltså över hela modellprogrammet, hade en viss tröghet som gjorde att de upplevdes trötta vid gaspådrag, ­oavsett effektuttag. Det har de nu städat bort, det är den punkten som kallas ”optimering” av körprogrammen i pressmaterialet. I praktiken innebär det att det som förr kändes som forna tiders turbolagg, alltså en fördröjning ­mellan gaspådrag och tills det faktiskt händer nåt med drivhjulen är som bortblåst.

Just 4S E-Hybrid har en ”total systemeffekt”, när el- och bensinmotor arbetar samtidigt, på 560 hästkrafter, bensinmotorn är en 2,9-liters V6 med dubbelturbo som ger 440 ­hästkrafter, plus elmotorns 136 hästkrafter. Det totala vridet är 750 newtonmeter. Man kan ­således göra säkra omkörningar, för att uttrycka det hela milt.
Men det är ändå inte det som är grejen med Panamera som laddhybrid. Är man hästkraftsknarkare så bör man ändå snegla på Turbos S E-Hybrid, den har ännu mer av den varan. Här handlar det i stället om kombinationen av kraft och kultur, för i den nya världen behöver en bil klara sig långt på el utan att vara för törstig när elen är slut.

 

1 av 4: Plats för barn eller annat. Benutrymmet är helt okej även för fullvuxna. Foto: Marcus Engström / Teknikens Värld
2 av 4 Foto: Marcus Engström / Teknikens Värld
3 av 4: Lite drygt fyra mils räckvidd på el är inte så mycket att yva sig över, men det räcker till jobbet. Foto: Marcus Engström / Teknikens Värld
4 av 4: 2,9-liters V6:a med dubbelturbo står för den -fossila kraften. Elmotorn är på 136 hästkrafter. Foto: Marcus Engström / Teknikens Värld

Jag når aldrig den uppgivna räckvidden på 4,5-5 mil på el, men närapå. 44 kilometer som dessutom är riktiga kilometer är väl okej för en bil som väger 2,3 ton. Men när jag på ­långkörning i normalt tempo kommer ner på 0,79 liter per mil blir jag faktiskt imponerad. Det här är ändå en familjebil med supersportbilsprestanda, som om man köper till bakaxelstyrning (21 800 kronor) beter sig som en betydligt lättare sportbil från valfri tillverkare.

Men vad är det som är nytt då? Förutom att batteriet har förbättrats med ny katod och förbättrad anod – och är 27 procent ”större” med sina 17,9 kWh, så kan det nu laddas på två timmar och 40 minuter via bilens 7,2 kW-ombordladdare (7 500 kronor). Batteriet har som tur är inte blivit större. Bromskänslan har förbättrats och en del kosmetiska förändringar har skett i fronten för bättre kylning och aerodynamik. Likaså diffusern baktill har fått sig en översyn för att ge mindre lyftkrafter när man närmar sig de 298 km/h som bilen är kapabel till.
Det var allt. Små förbättringar bara. Men man får fortfarande inte dra släp med den…

Rivaler

Foto: Audi

Audi A7 Sportback 55 TFSI e quattro
Med 367 hästars systemeffekt förpackat i A7-skal, visst är det läckert. Men A7 saknar den finstämdhet som Panamera har i överflöd.
Pris: 774 300 kronor.

Foto: Andreas Lindlahr

Mercedes AMG-GT 63 S 4Matic+ 4 Door
Ryktena gör gällande att den kommer som laddhybrid, något Mercedes är riktigt bra på, så håll ut gott folk. Sju mil är längre än fyra, som vi brukar säga.
Pris: Pris ej klart.

Redan prenumerant?

Papperstidning eller digital

Digital prenumeration

Allt du vill veta om alla bilar

Gratis första månaden - därefter 99 kr/månad

  • Flest och mest omfattande tester av nya bilar
  • Alla nummer av e-tidningen
  • Nyheter, provkörningar och fakta inför ditt bilköp
  • Avsluta prenumerationen online när du vill

Genom att klicka på "Fortsätt" godkänner jag prenumerationsvillkoren och bekräftar att jag tagit del av Bonnier News personuppgiftspolicy.

Skapar ditt konto

Vänligen vänta medan vi skapar ditt konto

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer

2 månader Premium för bara 19 kr - när du gör vårt quiz!