Porsche Panamera Turbo

Provkörning av Porsche Panamera Turbo

Nya Panamera ska erbjuda Porsches sportighet och körglädje trots närmare fem meter kaross, fyra sittplatser och ett stort bagageutrymme under bakluckan. Har Porsches själ gått förlorad i jakten på nya kunder?

En efter en faller Porsches käpphästar. Först kom den fullstora suven Cayenne, sedan dieselmaskin i samma bil och nu den Mercedes S-klasspampiga Panamera. Bilvärlden är inte sig lik längre.

497 centimeter lång sträcker Panamera ut sig framför mig. Huvudkonkurrenterna ska enligt Dr. Ing. h.c. F. Porsche AG bli Mercedes S-klass, BMW 7-serie och Audi A8/S8. Stora, svulstiga sedanvagnar på dryga fem meter. Första synintrycket är bombastiskt, som betraktare slås man av Panameras pondus och storlek.

 De klassiska 911-linjerna har sträckts och pumpats till det yttersta, särskilt fronten med sina två rejält separerade lyktpartier inbäddade i mjukt formade framskärmar. Sido­siluetten utgörs av det långa axelavståndet, den långa svepande taklinjen och luftflänsen strax framför framdörren, men ventilationsgallret är fejk.

 Akterpartiet är mest spektakulärt – 911 låter givetvis hälsa men det finns även designidéer som är snodda från 928. 

 Halvkombikonceptet är tillbaka! Porsche- samt Panamera-beteckningen sitter centralt placerat med lösa bokstäver, precis som på 1960-talets 911:or, läckert.

 Teknikpackningen har ägnats stor omsorg och Panamera-konceptet löd tidigt ”frontmonterad V8-motor, fullt fyrsitsig samt bak/fyrhjulsdriven”. V8-motorn är hämtad från Cayenne men placerad lågt samtidigt som de fyra sportstolarna ger plats åt fyra fullvuxna. Långt axelavstånd plus packutrymme stort nog för fyra personers handbagage för en långhelg gör att Porsche Panamera mäter in strax under under fem meter. Nästa generation Cayenne kommer dela mycket teknik med Panamera, som tillverkas i Porsche-fabriken i Leipzig. Spekulationerna är redan igång om en fortsättning på Panamera-konceptet, dels som kortad tvådörrars coupé samt öppen cabriolet.

 Effektuttaget ur den 4,8 liter stora V8-motorn är 400 respektive 500 hästkrafter beroende på om du beställt S/4S eller Turbo-modellen. Vi får tillfälle att köra hela Panamera-paletten i Elmautrakten nedanför landets högsta berg Wetterstein i Sydtyskland.

 Bergsbyar, backar och kurvor avlöser varandra en efter en. Lägg till det körningen till och från München på mammas gata för Panamera – Autobahn.

 Skepticismen mot att Porsche gör en superlimo med stort baksäte kommer på skam när gaspedalen ideligen går i botten. Kraftutsöndringen är mäktig hos S och 4S, kollosal i Turbo. Med Sport Chrono Package (plus 10 100 kronor) tillåts turbomotorn mata ut totalt 770 newtonmeter och 0-100 km/h går på snärtiga 4,2 sekunder. Sällan eller aldrig har jag flyttat på drygt två ton så här fort. Aktiv luftfjädring är standard hos Turbo och ställd i det hårdaste läget tillsammans med Sport Plus-läget på den sjuväxlade Doppelkupplungsgetriebe-lådan (PDK) är känslan bakom den vertikalt placerade ratten mer ”stor 911” än ”förminskad Cayenne”. Tillsammans med keramiska bromsar ( plus 110 000 kronor) stannar bilen korrekt hela tiden under forcerad hårdkörning.

 Det långa axelavståndet, korta överhängen och den låga tyngdpunkten gör att trivselnärvaron är på topp. Jag pillar på instrumentpanelens knappar och vred som inger förtroende i funktion och utförande trots mångfalden. Känslan hos inredningen är solid, kassaskåpslik och skickar iväg Panamera ytterligare en dimension upp jämfört med premiumgänget Audi, BMW och Mercedes.

 Sätet kramar om mig på ett perfekt vis, sittposition är endast tre centimeter över 911-nivå. Stolarna fram och bak är av samma av bucketseat-typ. Låg körställning och hög sidolinje bygger på sportigheten. Hoppar in i baksätet och låter min co-driver fortsätta i samma höga tempo och åkupplevelsen är total. 

 Sällan har det varit så kul att åka i baksätet, Panamera är som en fyrsitsig berg­- och dalbana. Bara där har Porsche skaffat sig ett övertag mot eventuella konkurrenter.

 Inredningen är i motsats till karossen mer nytänkande och lider mindre av det tunga släktarvet. Mittkonsolen skiljer förare och passagerare distinkt åt, influerad av Carrera GT. Som ett hav breder den ut sig och är fullproppad med knappar som styr ventilation samt chassi och motor. Användarvänligheten är bra trots ett rörigt förstaintryck.Det är fem instrumentrundlar med en stor varvräknare i mitten. Färddatorn till höger om varvräknaren är smidig och enkel att manövrera. Förarorienterat som sig bör i en Porsche.

 De svulstiga karosslinjerna och den låga sittpositionen gör bakåtsikten minimal och när häckspoilern åker upp för att pressa ner aktern minskas sikten ytterligare. Bättre att stå på så ingen kommer om ...

 Ljud- och fjädringskomforten hos Panamera är inte långt efter Mercedes S-klass eller BMW 7-serie, i 250 km/h kan vi fortfarande kommunicera med baksätesfolket. Över bro- och betongskarvar flyter Turbo på i oförändrad takt, men jag störs av att luftchassit gungar i längsled även i sitt hårdaste stötdämparläge.

 Jag skiftar till Panamera S, med stålfjädrar blir chassirörelserna mer linjära och bestämda. Panamera S har sexväxlad manuell låda som standard, känslan blir ännu tajtare och närmare 911-originalet. Med sportavgassystem (plus 32 900 kronor) fylls luften av ett klingande V8-muller vid upp- och nerväxlingar och jag önskar att många Panamera-spekulanter vågar stå emot trycket att fläska på sin utrustningslista. Den endast bakhjulsdrivna och manuella instegsvarianten har utmärkt balans och dynamik men saknar Turbo-modellens hetsiga och pushiga temperament.

 Porsche Sverige planerar att sälja flest 4S-modeller och prissättningen är aggressiv. Merpriset 89 000 kronor köper både fyrhjulsdrift samt PDK (standard hos 4S). Sett till användbarheten i kombination med sportigheten bör många som nu kör BMW M5 eller stor Mercedes S-klass ledigt våga välja Porsche Panamera.

Porsche Panamera Turbo

Pris

1 595 000 kronor.

Motor

Bensin. 8-cyl längsmonterad V-motor, 2 överliggande kamaxlar, 4 ventiler per cylinder. Turbo. Kompression 10,5:1. Borrning/slag 96,0/83,0 mm, cylindervolym 4 806 cm3. Max effekt 500 hk (368 kW) vid 6 000 r/min, max vridmoment 700 Nm vid 2 250–4 500 r/min.

Kraftöverföring 

Motorn fram, fyrhjulsdrift. 7-växlad PDK-låda.

Fjädring/hjulställ 

Fram dubbla triangellänkar, bak multilänk. Luftfjädring fram och bak. Aktiv fjädring.

Styrning 

Kuggstång, servo. Vänd­cirkel 11,98 meter.

Bromsar

Ventilerade skivor fram och bak. ABS, antisladdsystem.

Hjul

Fälg fram 9, bak 10 tum, däck fram 255/45 R19, bak 285/40 R19.

Mått/vikt(cm/kg)

Axelavstånd 292, längd 497, bredd 193, höjd 142, spårvidd f/b 166/165. Tjänstevikt ca 2 045 , maxlast ca 455, max släpvikt ca 1 500, taklast cirka 100. Tank 100 liter.

Fartresurser*

Toppfart 303 km/h. Acceleration 0-100 km/h 4,2 s.

Bränsleförbrukning/miljö*

Blandad körning 1,22, stadskörning 1,80, landsväg 0,89 l/mil. CO2 286 g/km.

Skatt 3 150 kr per år.

* Enligt tillverkaren.

Redan prenumerant?

Papperstidning eller digital

Digital prenumeration

Allt du vill veta om alla bilar

Gratis första månaden - därefter 99 kr/månad

  • Flest och mest omfattande tester av nya bilar
  • Alla nummer av e-tidningen
  • Nyheter, provkörningar och fakta inför ditt bilköp
  • Avsluta prenumerationen online när du vill

Genom att klicka på "Fortsätt" godkänner jag prenumerationsvillkoren och bekräftar att jag tagit del av Bonnier News personuppgiftspolicy.

Skapar ditt konto

Vänligen vänta medan vi skapar ditt konto

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer

2 månader Premium för bara 19 kr - när du gör vårt quiz!