Provkörning av Porsche Panamera V6

Provkörning av Porsche Panamera V6

Sportbil, halvkombi, fyra sittplatser, 1 805 kilo och 300 hästkrafter. ­Porschevärlden är inte längre vad den en gång har varit.

För drygt tio år sedan lanserades Porsche Boxster. En hårresande händelse för den inbitna 911-maffian. En oäkta Porsche! Sedan dess måste de haft en svår resa med många sönderrivna hårbottnar. 2002 lanserades Porsche Cayenne, en suv som till råga på allt baseras på en folkvagn. Som att det inte vore nog går den dessutom att beställa med dieselmotor. När entusiasternas tillvaro redan var upp- och nedvänd passade doktorerna i Stuttgart på att utveckla en fyrdörrars halvkombi, Porsche Panamera. Efter vad som kan ha varit bilvärldens längsta ryktesspridning presenterades familjebilen till slut i början av 2009. Hör och häpna, men modellen har hyllats och badat i rosor världen över. Nu har världsbilden förändrats, igen. Panamera går att beställa med en simpel V6:a.

På Porsches lagerhylla stod redan en 3,6-liters V6:a, känd från Cayenne och med rötter från Volkswagen. Men så lätt ska det inte vara. Den motorn är nämligen för hög och skulle inte få plats under Panameras låga motorhuv utan designförändringar. Något som självklart inte kunde accepteras. Därför utvecklade ­tyskarna en helt ny V6:a, med 3,6 liter och 300 hästkrafter. Samma specifikationer, men med 90 graders vinkel mellan cylinderbalkarna. 

 Provkörningen sker i bilens hemland på vägarna utanför Frankfurt. Motorn är i mångt och mycket en pärla. I den billigaste versionen med bakhjulsdrift och manuell låda är Panamera så nära man kan komma en original-911, men med fyra dörrar. På små krokiga vägar fullkomligt dansar bilen fram. Växellådan är härligt mekanisk med korta lägen och motorn är kraftfull från låga varv. Men när man kommer ut på Autobahn där en Gran Turismo som Panamera trots allt hör hemma är det något som saknas. För svenska förhållanden räcker prestandan till med råge. Marschhastighet någonstans ovanför gränslandet där körkortet försvinner på en svensk motorväg klaras galant. Ljudnivån är låg, fjädringen bekväm. Precis som i vilken Panamera-modell som helst. Men vi iscensätter att den nyblivna Panamera V6-ägaren plötsligt tittar på klockan och inser att han måste skynda för att hinna ner till Rivieran innan mörkret faller. Kragen viks upp, stolen fram och gaspedalen ner. Problemet är bara att det inte händer mycket mer. 300 hästkrafter i alla ära, men 1 805 kilo (1 895 med PDK och fyrhjulsdrift) trollas inte bort hur som helst. Tyvärr behövs de 400 hästkrafterna från V8:an i Panamera S för att bilen ska komma till sin absoluta rätt. 

 Däremot, om du som potentiell köpare inte hade tänkt vrålköra kors och tvärs över Tyskland var och varannan vecka räcker V6:an till nästan alla dagar i veckan. Kanske därför Porsche Sverige räknar med att hela 45 procent av Panamera-försäljningen i Sverige består av V6:or. Priset för bakhjulsdriva Panamera är 799 000 kronor. Lägg till 70 000 kronor för fyrhjulsdrift och dubbelkopplingslådan PDK och det är svårt att bli missnöjd.

Porsche Panamera V6

Pris

799 000 kronor. 869 000 kronor för Panamera 4 med PDK.

Motor

Bensin. 6-cyl V-motor längsmonterad, 4 överliggande kamaxlar, 4 ventiler per cylinder. Kompression 12,5. Borrning/slag 96,0/83,0 mm, cylindervolym 3 605 cm3. Max effekt 300 hk (220 kW) vid 6 200 r/min, max vridmoment 400 Nm vid 3 750 r/min.

Kraftöverföring

Motorn fram, bakhjulsdrift. 6-växlad manuell alt. 7-växlad dubbelkopplingslåda.

Fjädring/hjulställ

Skruvfjädring och krängningshämmare fram och bak. Fram fjäderben med övre och undre triangellänkar. Bak multilänkaxel. Luftfjädring och aktiv fjädring tillval.

Styrning

Kuggstångstyrning med servo. Vändcirkel 12,0 meter.

Bromsar

Ventilerade skivor fram och bak. Låsningsfritt system.

Hjul

Fälg fram/bak 8/9 tum, däck fram 245/50 R18 bak 275/45 R18.

Mått/vikt (cm/kg)

Axelavstånd 292 längd 497, bredd 193, höjd 142, spårvidd f/b 166/166. Tjänstevikt ca 1 805, maxlast ca 530 max släpvikt 2 200. Tank 80 liter. Bagagevolym (VDA-liter) 445 – 1 263 liter.

Fartresurser* (PDK)

Toppfart 261 (259) km/h. Acceleration 0-100 km/h 6,8 (6,3) s.

Bränsleförbrukning* (PDK)

Blandad körning 1,13 (0,93) l/mil. CO2 265 (218) g/km.

Garantier

Nybil 3 år, vagnskada 3 år, rostskydd, 10 år, lack 3 år, assistans 3 år.

Skatt

1 335 kronor.

* Enligt tillverkaren.

Redan prenumerant?

Papperstidning eller digital

Digital prenumeration

Allt du vill veta om alla bilar

Gratis första månaden - därefter 99 kr/månad

  • Flest och mest omfattande tester av nya bilar
  • Alla nummer av e-tidningen
  • Nyheter, provkörningar och fakta inför ditt bilköp
  • Avsluta prenumerationen online när du vill

Genom att klicka på "Fortsätt" godkänner jag prenumerationsvillkoren och bekräftar att jag tagit del av Bonnier News personuppgiftspolicy.

Skapar ditt konto

Vänligen vänta medan vi skapar ditt konto

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer

2 månader Premium för bara 19 kr - när du gör vårt quiz!