Gränsshoppingen har stängt på förmiddagen. Jag som hade klätt upp mig för att träffa norrmän. Foto: Patrik Lindgren / Teknikens Värld

Provkörning av Porsche Taycan

Vi drar till Norge-gränsen och hämtar den nya bakhjulsdrivna instegsversionen av Porsche Taycan. Självklart välskyddade så att vi inte får norska Corona-baciller.

Vill du läsa mer av vårt Premium-material?

Förr hände det att vi drog på oss en racingoverall när en Porsche skulle provköras. Nu är det andra bullar. Jag kryper in i en vätskeskyddande, heltäckande obducentoverall för att möta Porsches pangsuccé Taycan vid norska gränsen.
Det är den nya instegsmodellen med bakhjulsdrift i stället för fyrhjulsdrivning som vi som första svenska tidning har fått möjlighet att provköra.
”Ni kan väl hämta den och köra hit den till Stockholm” hade Andreas Lundberg sagt, presschef för Porsche Sverige.
Inga problem.
Det var bara en liten detalj. Bilen står i Norge.
Som är en no-go zon för alla svenskar.
Vi kommer därför överens om ett Porsche-byte på gränsen, söder om Svinesundsbron. 

Innan övertagandet övernattar vi på Hotell Nordby på shoppingcentrumet med samma namn. Det ligger några kilometer från gränsen och är normalt proppfullt med shoppande norrmän som fyndar allt som norska staten försöker få dem att avstå från. Som av en händelse råkar det vara allt som är roligt – vin, öl, sprit, biffar, cigaretter och snus.
I dag är shoppingcentrumet en nästintill helt öde koloss med de i handeln ovanliga öppettiderna 11.00-16.00.
På hotellet berättar receptionisten att hon bor i Norge och korsar gränsen dagligen. Men eftersom hon efter varje besök i Sverige triggar i gång en hemkarantän sitter hon konstant inlåst när hon är i sitt hem i Norge.
– Så har det varit i snart ett år, suckar hon.

Själva gränsen är mer igenbommad än någonsin. Strömstad har fått ett kraftigt Corona-utbrott, och blivit Sveriges mest nedstängda stad. På två veckor har smittan femdubblats. På andra sidan gränsen, i Halden, härjar det muterade brittiska viruset.

1 av 3: Bilen utkörd ur trailern, klar att tas över av en frisk, svensk besättning. Foto: Patrik Lindgren / Teknikens Värld
2 av 3: Aj, aj! Vi missade sista avtaget och hamnade i det förbjudna landet – Norge. Norsk politi eskorterar oss. Foto: Patrik Lindgren / Teknikens Värld
3 av 3: Hemma igen! Sverige, ett land som till skillnad från i princip resten av Europa inte har stängt ned. Foto: Patrik Lindgren / Teknikens Värld

På morgonen får vi ett samtal från Roy Hansen, norrmannen som ska leverera Porschen till oss. Föga förvånande hade trafiken varit gles och transporten snabb och han väntar redan på oss på den svenska tullstationen.
Nu är det allvar. På med plastoverallen, mössa – det tar en stund innan man är klar att träffa en riktig norrman. Ändå går det fel. På vägen till tullen missar vi sista avtaget och hamnar i Norge, av alla ställen.
Besöket blir kort, vi får escortservice av en norsk polisbil tillbaka till Sverige, och ett par minuter senare är det jag som får Porsche-nyckeln i handen av Roy. Självklart har jag mina gula diskhandskar på mig, man vet ju inte var norrmannen har fingrat. 

Batteriet är det samma som i Taycan 4S, på 79,2 kWh brutto i basversionen. Enligt WLTP-testet är räckvidden 35-43 mil.
Först ska vi sträcka ut på länsväg 164 som slutar i Åmål. Vägen är nyskrapad och trots 326 hästkrafter på bakhjulen känns ekipaget stabilt. Man får ta det lite lugnt med gaspådrag i kurvor, annars jazzar bakvagnen till. Resan påminner lite om vinterkörning förr i tiden, utan antispinnsystem. 

Prisfördelen för den bakhjulsdrivna versionen är stor, 200 000 kronor. Listpriset skrivs till 980 000 kronor och det anses så lågt att importörens PR-chef framhåller det gynnsamma förmånsvärdet när vi träffas. Vilket för övrigt är 106 300 kronor.
Vad var det Einstein sade? Allting är relativt.
Även försäljningen. Under sista kvartalet 2020 såldes över 9 000 Taycan världen över. Inget som förändrar jordens klimat. Men det innebär att den nya elbilen redan står för över 10 procent av Porsches totala produktion. Mer kommer det att bli. Det är inte bara den bakhjulsdrivna versionen som breddar programmet. Senare i år kommer en rymligare kombimodell, Taycan Cross Turismo.

1 av 4: Roy Hansen från Norge ger mig nyckeln till nya Taycan intill riksgränsen. Vi tar inga risker! Foto: Patrik Lindgren / Teknikens Värld
2 av 4: Man vet aldrig, bilen har ju varit i norska händer... Foto: Patrik Lindgren / Teknikens Värld
3 av 4: Utan Porsche-kort är tyska Maingau-kortet bra. Snabbladdar på Ionity för 7,70 kr/kWh. Foto: Patrik Lindgren / Teknikens Värld
4 av 4: Optimistisk dekal. Med vinterdäck får vi inte köra fortare än 240 km/h. Men bilen gör ju bara 230 km/h? Foto: Patrik Lindgren / Teknikens Värld

Med tanke på att prisfördelen är 200 000 kronor är skillnaderna små jämfört med Taycan 4S. Toppfarten sänks från 260 till 230 km/h, acceleration till 100 km/h noteras till 5,4 sekunder i stället för 4,0 sekunder. Å andra sidan har räckvidden blivit två mil längre med den snålare tvåhjulsdriften.
På vinterväglag mot Åmål testar jag inte gränserna, men noterar i stället att Taycan-resan är en allt igenom behagfull upplevelse. Framför allt tyst. Motorn hörs inte och coupén är välisolerad från vägljud. 

Ska jag vara petig, vilket så att säga hör till yrket, så kan jag notera att bakåtsikten är jämförbar med den i en skåpbil. En längd på 4,96 meter och en bredd på nästan två meter underlättar inte översiktligheten. Parkeringskameran är genomskitig efter några mil men letar man irriterande länge hittar man en knapp för kameratvätt långt ner i bildskärmsmenyerna.
Nej, stadstrafik och parkeringsjakt är inte Taycans paradgrenar. Det här är det klassiska GT-formatet, en Grand Turismo gjord för långa resor.
Med paus var 20:e mil, det är ju en elbil. 

Strax efter Åmål passerar vi Värmlandsbro, och eftersom klockan har blivit över ett så kurrar det i magen. Vi hade gärna stannat för lunch på restaurangen Grön Ko, ett trevligt ställe fjärran från snabbmatsköken, men kör man elbil är det inte du som bestämmer var och när du äter lunch, det gör bilen.
Så det blir till att fortsätta. Just i dag ska vi äta lunch på ett ställe som ligger på gångavstånd från Ionitys laddstolpe i Karlstad. Du kan visualisera korv med mos på Circle K. Det kunde ha varit värre. I andra länder har resor mer eller mindre förbjudits. Sverige är i dag frihetens hemvist i Europa. Så man ska inte klaga på en hederlig bratwurst. 

Sedan starten från gränsen har vi kört 25 mil och batteriet är nästan tomt. Snittförbrukningen är 2,81 kWh per mil. Det är ovanligt törstigt med tanke på att snitthastigheten är långt under 90 km/h. Sommartid kommer förbrukningen att vara lägre, kupévärmen kostar en del.
Ionity-laddaren matar på med 250 kW och det tar bara 25 minuter att ladda batteriet till 84 procent.

1 av 7: Bakhjulsdriften ger inga problem vid normal körning, men på isvägar kan gaspådrag ruska om. Foto: Patrik Lindgren / Teknikens Värld
2 av 7: Redan i Strömstad inser jag att diskhandskar och pekskärm är en dålig kombination. Foto: Patrik Lindgren / Teknikens Värld
3 av 7 Foto: Patrik Lindgren / Teknikens Värld
4 av 7: Restaurang Grön Ko i Värmlandsbro. Mysigt och gott, men elbilister äter på Circle K i stället! Foto: Patrik Lindgren / Teknikens Värld
5 av 7: Det tar ca 25 minuter att gå från i princip tom ”tank” till 80 procent laddning. Foto: Patrik Lindgren / Teknikens Värld
6 av 7: De snabbaste Ionity-laddarna kan trycka i 250 kW. Lågt pris om man har Porsche-abonnemang. Foto: Patrik Lindgren / Teknikens Värld
7 av 7 Foto: Patrik Lindgren / Teknikens Värld

Färden fortsätter mot hemmet i Nacka, sydost om Stockholm. Jag skulle med en bensinbil ha kört söder om Mälaren, men ser att det blir tight att ta sig till Ionitys snabbladdare i Södertälje. I stället kör jag norr om Mälaren och riktar in mig mot en laddning i Enköping.
Navigationen är snabb och alla laddstationer är inlagrade. Kartan kan breda ut sig lite här och var, framför ratten eller i mittskärmen. Inmatningen är lättbegriplig och när till och med jag tycker det så kan du lita på att 100 procent av landets befolkning, dessutom en del smarta husdjur – som till exempel pudlar – också kommer att kunna ta till sig navigationssystemet. 

Du hittar inte många fysiska vred eller reglage i Taycan. Ibland går det till överdrift. Ett exempel: Sedan ett halvt sekel tillbaka har vi vant oss vid att styra luftströmmarnas riktning med ett mycket enkelt reglage på utblåset. Vrider man pinnen åt höger blåser det åt höger. ”Intuitivt” som vi säger i dag.
För enkelt, tyckte man på Porsche som i stället har lagt in blåsriktningen som en bildskärmsstyrd funktion. Försök att hitta den!
En knapp som jag blir väldigt nyfiken på är det sportiga elmotorljudet. Tycker man att tystnaden känns pinsam så kan man trycka in ljudknappen och locka fram ett slags el-tjut vid gaspådrag. Det är ganska högfrekvent, några medlemmar i Club Porsche Schweden kommer förmodligen inte att uppfatta det nya motorljudet. Men det finns där, nu vet ni. 

Sammantaget är det bara tummen upp för den nya instegsversionen av Taycan. Att accelerationen till 100 km/h tar hela 5,4 sekunder tror jag att man överlever. Körglädjen finns där ändå.
Att den är bakhjulsdriven känns tydligt på vintervägar. På riktigt torr mark är det inte säkert att du kommer att känna skillnaden mellan den fyrhjulsdrivna versionen och den bakhjulsdrivna. Min gissning är att assistans-systemen kommer att maskera mycket.
Med tanke på att priset är 200 000 kronor lägre är det i min värld inget snack om saken, det här är vinnaren i Taycan-familjen.

Redan prenumerant?

Papperstidning eller digital

Digital Prenumeration

ALLT DU VILL VETA OM ALLA BILAR

Gratis första månaden - därefter 99/mån.

Ingen bindningstid.

  • Vi kör och bedömer alla bilar på svenska vägar
  • De bästa och mest detaljerade testerna av nya bilar
  • Alla nummer av e-tidningen fem år bakåt i tiden
  • Vi står på din sida – här får du hjälp inför ditt bilköp
  • Avsluta prenumerationen online när du vill

Genom att klicka på "Fortsätt" godkänner jag prenumerationsvillkoren och bekräftar att jag tagit del av Bonnier News personuppgiftspolicy.

Skapar ditt konto

Vänligen vänta medan vi skapar ditt konto

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer

2 månader Premium för bara 19 kr - när du gör vårt quiz!