Provkörning av Range Rover Evoque TD4 HSE Coupé

Range Rover Evoque Coupé hör till de sällsynta bilarna som knappt förändrades från konceptstadiet tills den nådde produktion. Kort sagt, går det att leva med den?

Vill du läsa mer av vårt Premium-material?

Range Rover Evoque Coupé – bilen som faller utanför de flesta av ramarna som fordonsindustrin byggt upp. Inte minst för att det är en tvådörrarsbil i ett segment som i stort sett alltid erbjuder fyra. Trots att Evoque introducerades redan 2011 så sticker den fortfarande ut som en skarp design. På gott och ont ska det visa sig, för det är inte helt enkelt att få in antingen fotografer eller telningar i baksätet. Förvisso finns det på vår maxutrustade bil en knapp högt upp på ryggstödet som skjuter fram (eller tillbaka) hela stolen för att förenkla insteget – men det innebär bara gradskillnader i helvetet. Vilket gör att Evoque Coupé redan här visar sig ha svårt att fungera i verkligheten. Den höga midjan tillsammans med de raka linjerna som är formens signum är också det som innebär problem för kortare baksätespassagerare. De ser helt enkelt inte ut. De får i stället titta på skärmarna i baksidan av främre nackstöden (+27 000 kronor, alt. Lux Pack för 52 000 kronor).

Högerstyrt som sig bör när provkörningen sker i Storbritannien. Foto: Glenn Lindberg

Förarplatsen erbjuder en blandning av nytt och gammalt, knappar och skärmlösningar i kombination. Många funktioner i ratten och jag uppskattar rattvärmen (cold climate convenience pack 6 000 kronor), men jag kommer aldrig riktigt överens med navigationssystemet. Tydligheten är inte tillräcklig och jag saknar information om hur långt det är till nästa sväng vid redovisningen i head-up-display samt vid instrumenten. Detaljkritik, men ändå inte lika bra som jämförbart tyskt eller svenskt system.

Vår provkörda bil är utrustad upp till tänderna, dels i Autobiography som standardutförande och dels så har den näst intill all extrautrustning. Foto: Linus Pröjtz

Med 20-tumshjul blir Evoque stötig. Dessutom blir den högljudd. Den nioväxlade automatlådan kan fungera riktigt bra tillsammans med den två liter stora dieselmotorn, men det kräver att föraren skiftar mellan D och S-läget. Ute på småvägar, vid kösituationer eller vid rondeller (som det finns några av i England) upplevs D-läget som för segt vid start från stillastående. Styrsystemet till lådan har helt enkelt inte tillräckligt bra anpassningsförmåga till körstilen, en oklädsam brist i en bil som i Autobiography-utförande kostar från 638 900 kronor.

Range Rover Evoque TD4 HSE Autobiography Coupé

Pris

638 900 kronor, säljs nu.

 

Motor

Diesel. Tvärställd 4-cyl radmotor med 2 överliggande kamaxlar. 4 ventiler per cylinder. Kamrem. Turbo. 1 999 cm3, 180 hk (132 kW) vid 4 000 r/­min, 430 Nm vid 1 750 r/­min.

 

Kraftöverföring

Motor fram, fyrhjulsdrift. 9-växlad automatlåda.

 

Mått/vikt (cm/kg)

Längd 436, bredd 190, tjänstevikt 1 850, maxlast 500, tank­volym 54 liter.

 

Hjul

Lättmetallfälg. Fälgbredd 9 tum, däck 245/45 R20.

 

Fartresurser

Acceleration 0-100 km/h 10,0 s, toppfart 200 km/h.

 

Bränsleförbrukning

Stad 0,51 l/mil, landsväg 0,37 l/mil, blandad körning 0,43 l/mil. CO2 134 g/km.

 

Skatt

2 302 kronor per år.

Rival

BMW X4 xDrive20d

För många dörrar, men vi hittar ingen lämpligare utmanare till Evoque Coupé. Det finns helt enkelt ingen lika… svår bil på marknaden.

Pris: 421 000 kronor.

Redan prenumerant?

Papperstidning eller digital

Digital Prenumeration

ALLT DU VILL VETA OM ALLA BILAR

Gratis första månaden - därefter 99/mån.

Ingen bindningstid.

  • Vi kör och bedömer alla bilar på svenska vägar
  • De bästa och mest detaljerade testerna av nya bilar
  • Alla nummer av e-tidningen fem år bakåt i tiden
  • Vi står på din sida – här får du hjälp inför ditt bilköp
  • Avsluta prenumerationen online när du vill

Genom att klicka på "Fortsätt" godkänner jag prenumerationsvillkoren och bekräftar att jag tagit del av Bonnier News personuppgiftspolicy.

Skapar ditt konto

Vänligen vänta medan vi skapar ditt konto

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer

2 månader Premium för bara 19 kr - när du gör vårt quiz!