Range Rover L405 SDV8 Foto: Range Rover

Provkörning av Range Rover SDV8

Den har tappat mer än 400 kilo men har knappast blivit mindre. Den har omisskännligt Range Rover-DNA och klarar allt från motorvägstransport i högsta fart till eländigaste terrängen, allt med största möjliga komfort och grace. Som vi vant oss vid alltså, men ändå, mycket bättre.

Om det vore så enkelt att man bara fick välja en enda bil i sitt liv. Som klarar allt från meterdjupt vatten, som tar sig fram där man knappt kan gå och rullar tyst som en Rolls Royce i motorvägsfart. Då är mitt seriösa förslag att du lägger in en beställning på nya Range Rover. Visst, du behöver drygt en miljon att avvara men det kan tyckas som småpotatis när andra superbilar kostar det dubbla eller mer, och räntan är låg. I ljuset av detta är Range Rover en prisvärd superbil, och ingen bil är bättre att utforska världen i. Ta till exempel Marocko där provkörningen av Storbritanniens nya stolthet går av stapeln. Upplev sanddyner längs Atlantkusten, mariga, steniga passager, udda men vänliga människor. Mån- eller Mars-landskap, röda berg och djupa dalar.

Range Rover har blivit en ikon i bilvärlden, lite som Porsche 911. Bilar som varsamt förändrats men hela tiden till det bättre och utan att grundform eller tanke gått förlorad. Nya Range Rover är fjärde generationen sedan 1970, då första generationen rullades ut.

”Ändra ingenting, gör den bara bättre”, var svaret som Range Rover–folket fick när ägare av förra modellen fick ge sina synpunkter.

Det har man verkligen tagit fasta på, bland annat genom att tillverka hela karossen i aluminium. Men stopp ett tag säger vän av ordning. Tidigare Land Rover-produkter har tillverkats i aluminium, som Discovery, Defender och ännu tidigare Land Rover-fordon. Stämmer, men de har ram och stomme i stål och stela, tunga axlar. Nya Range Rover har självbärande kaross och individuella hjulupphängningar där karossen och stora delar av upphängningarna är i aluminium.

Karossen är faktiskt bara tolv kilo tyngre än karossen till en Mini Countryman, ochden är bara en liten ”skitbil” jämförelsevis. RR tillverkas i en ny fabrik i Solihull och 50 procent av aluminiumet som används är återvunnet. Vetskapen om hur man bygger hela bilar i det lätta materialet finns inom huset där Jaguar XJ sedan 2004 tillverkas i aluminium.

Alla Range Rovers har åttaväxlad automatlåda med Terrain Response II, sedan är det bara att välja vilken motor och vilken utrustningsnivå man vill ha. Treliters V6-diesel på 258 hästkrafter och 600 Nm är det förnuftigaste och minsta alternativet, och är den som är 420 kilo lättare jämfört föregångaren. Prestanda räcker till och bilen gör drygt 200 km/h på mätaren. Accelerationen 0-100 behöver inte heller skämmas för sig utan går på 7,9 sekunder. Dessutom hyggligt snål med tanke på storlek. Men den som vill ha mer och inte bryr sig om kostnad väljer V8-diesel med ett bottendrag som är sanslöst eller V8 bensin med kompressor. 340 respektive 510 hästkrafter.

Interiören är så där gräddigt fluffig som det bara är i brittiska lyxbilar. Finaste läder, ädelt trä eller pianolack och för de mer sportigt inriktade, kolfiber. Kombinationerna mellan färger, utrustning och material är i det närmaste oöverskådliga. Allt kan sammanfattas som ”cozy”. Antalet knappar har reducerats med 50 procent och det ser välstädat ut, däremot har antalet funktioner ökat genom att man går in i olika menyer. Instrumenten är digitala vilket kanske är det enda jag personligen kan invända emot. Ser inte ut som en miljon kronor, om ni förstår.

Terrain Response II är vidareutvecklat från förra modellen och sköter sig numera själv även om man fortfarande manuellt kan ställa in önskade terrängegenskaper. Komforten är enastående, tyst som en viskning och fjädringen är i motorvägsläge mjuk som favoritsoffan. Första dagen kör vi ut i böljande sanddyner på västkusten, söderut, med Atlanten till höger. Stora vågor rullar in och det är som på film. Overkligt. Bilarna har standard 22-tumsdäck med lufttryck för motorväg och framkomligheten är över förväntan även om jag kör fast i den lösa sanden i en uppförsbacke. Blir lossdragen av en Defender med seriösa, lågtrycks ökendäck.

Efter sandkörning flera mil längs kusten förändras landskapet och det blir mer stenigt. Jag skulle aldrig utsätta min Range Rover för detta, om jag hade ägt en, och det gör nog inte de som äger en heller. Men bara vetskapen om att den kan….

Stora, kantiga bumlingar, gropar och brant uppför. Rangen klättrar oförtrutet på och faktum är att det känns ganska odramatiskt, mycket tack vare luftfjädringen. Vidare in via den fina motorvägen mot Marrakech där vi gör nattläger. Läger och läger, hotellet är gigantiskt och som hämtat ur tusen och en natt.

Nästa dag är det Atlasbergen som gäller men först ner i en ravin där vi korsar flodfåran upprepade gånger. Bilen ska klara 90 centimeters vaddjup utan snorkel och andra hjälpmedel. Det gör den säkert. Tyckte det var pågränsen när vatten for upp på huven och slog mot vindrutan. Fick punktering på ett bakhjul i floden men färdledarna ansåg att vi kunde köra vidare ändå. De bytte hjulet när vi kom upp på asfaltvägen igen.

Vidare uppåt, högt upp på smala oländiga vägar som snarare kan kallas stigar. På flertalet ställen har delar av stigen rämnat efter förra veckans regn. Knappt man vågade titta ner i de djupa ravinerna. Uppe på toppen serveras marockanskt, sött te. Utsikten är andetagande med snö på de högre topparna.

Fattigdomen ute på landsbygden är svår att se. Folk bor i sämsta fall i skjul byggda av plastpåsar och skräp. Känns inte helt hundra att dundra fram i en och en halv miljon kronor när folk knappt har mat på bordet, om de nu har något bord. Antalet gamla Mercedes 123, Renault 4L och Peugeot 504 är överväldigande. Omplåstrade, tärda men rullande. Får, hundar, dromedarer och åsnor kantar vägarna. Och storögda barn. En annan värld. Nya Range Rover är också från en annan värld. En helt annan, mycket bättre och lättsam värld. Så som man önskar att hela världen var.

Rivaler

Mercedes GL 350 Bluetec

Den senaste modellen har effektivare och ­snålare motoralternativ men annars har den inte mycket att sätta emot Range Rover.

Pris: från 685 000 kronor.

Toyota Land Cruiser V8

En riktig dunderklump till bil. Diesel-V8 är enda alternativet och den tuggar på bra med sina 272 hästkrafter. Mycket lyx, läder och trä med en syntetisk känsla.

Pris: från 767 200 kronor.

Range Rover SDV8

Pris

Från 1 048 000 kronor.

 

Motor

Diesel. 8-cyl längsmonterad V-motor, dubbla överliggande kamaxlar per cylinderbank, 4 ventiler/cylinder. Kompression 16,1:1. Borrning/slag 84/98,5 mm, cylindervolym 4 367 cm3. Max effekt 339 hk (250 kW) vid 3 500 r/min, max vridmoment 700 Nm vid 1 750 r/min.

 

Kraftöverföring

Motorn fram, fyrhjulsdrift. 8-växlad automatlåda.

 

Fjädring/hjulställ

Luftfjädring och krägningshämmare. Individuell upphängning fram och bak.

 

Styrning

Kuggstångsstyrning med elservo. Vändcirkel 12,3 meter.

 

Bromsar

Ventilerade skivor fram och bak. Aktivt antisladdsystem.

 

Hjul

Fälg 8 tum, däck 255/50 R20.

 

Mått/vikt (cm/kg)

Axelavstånd 292, längd 500, bredd 198, höjd 184, spårvidd f/b 169/168. Markfrigång 30, vaddjup 90. Tjänste­vikt 2 360, maxlast i.u, max släpvikt 3 500. Tank 105 liter.

 

Fartresurser*

Toppfart 220 km/h. ­Acceleration 0–100 km/h 6,9.

 

Bränsleförbrukning*

0,87 liter/mil vid blandad körning. CO2 229 g/km.

 

Skatt

6 308 kronor, efter årsskiftet.

 

Garantier

3 år nybil, 3 år vagnskada, 6 år rostskydd.

 

* Tillverkarens uppgifter.

Redan prenumerant?

Papperstidning eller digital

Digital prenumeration

Allt du vill veta om alla bilar

Gratis första månaden - därefter 99 kr/månad

  • Flest och mest omfattande tester av nya bilar
  • Alla nummer av e-tidningen
  • Nyheter, provkörningar och fakta inför ditt bilköp
  • Avsluta prenumerationen online när du vill

Genom att klicka på "Fortsätt" godkänner jag prenumerationsvillkoren och bekräftar att jag tagit del av Bonnier News personuppgiftspolicy.

Skapar ditt konto

Vänligen vänta medan vi skapar ditt konto

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer

2 månader Premium för bara 19 kr - när du gör vårt quiz!