Provkörning av Range Rover Sport V8 Supercharged

Provkörning av Range Rover Sport V8 Supercharged

Med uppdaterad motor och utseende tar sig Range Rover Sport an såväl racingbanor som höglänt skotsk terräng. Potentialen är minst sagt bred. Än vet ingen hur stark en engelsk terrängbil i lyxformat får lov att bli.

Vill du läsa mer av vårt Premium-material?

Range Rover Sport en av Land Rovers mest framgångsrika modeller med upp till 70 000 sålda bilar per år. Modellen delar plattformsteknik med Land Rover Discovery (som just uppdaterats till generation 4-nivå). Detaljer som vindruta, framdörrar och stora delar av karosstrukturen är densamma. Till modellår 2010 har nästan 50 procent justerats, i fallet Range Rover Sport talar man om ett rejält ansiktslyft medan Discovery 4 fick ny slutsiffra (se provkörning i TV nr 22/2009).

Anledningen till att det var nödvändigt att ändra Sport var den tidigare kritiken på plastig interiör. Och skillnaden är stor. Mjuka plastmaterial med mer läderklädda paneler, fler virkesbitar och uppdaterad layout på instrument samt mittkonsol gör att Sport nästan känns som en ny bil invändigt. Gummerade vred och tryckknappar stora nog att hantera med jakthandskar ger fortfarande god funktion, men intrycket är betydligt mer lyxigt. Sittpositionen är fortfarande medvetet hög och långt ut mot dörren, den breda mittkonsolen tar plats så att du och framsätespassageraren hamnar i var sin hålighet. Mys- och trivselfaktorn är skyhög.

Två nya motorer, LR-TDV6 (diesel) och LR-V8 (bensin), ersätter tidigare maskinalternativ. Kvar i programmet – oförändrad – är största dieseln LR-TDV8.

 De nya motorerna känns igen från uppdaterade Jaguar XF som presenterades tidigare i år. Den 3,0 liter stora V6-dieseln levererar i Range Rover Sport 245 hästkrafter och 600 newtonmeter i vridmoment.

Men värst är givetvis nya kompressormatade V8-bensinmotorn. 510 hästkrafter vid 6 000 r/min och lastbilslika 625 Nm vid 2 500 r/min gör att Range Rover Sport sprintar 0-100 km/h på 6,2 sekunder. Inte illa för en dunderklump med tjänstevikt på 2,7 ton. Trots effektökningen (120 hk) från förra modellen har förbrukningen sjunkit med 6,2 procent. Men, alltjämt, en snittförbrukning på 1,49 l/mil och CO2-utsläpp på 348 g/km är ändå i rejälaste laget. Årsskatten 12 078 kronor svider om inte i miljösamvetet så åtminstone i plånbokens läder.

Designen, särskilt i vitt, hälsar rejält till första Range Rover-modellen som kom 1970. Stubbig och fyrkantig, med det speciella bakåtlutande utseendet, stora hjul och ett tak som visuellt svävar på grund av svärtade takstolpar. I London City är fortfarande Range Rover Sport hipp och nya marknader som Kina och Ryssland står på tur att upptäcka charmen hos britten.

Nytt för i år är personligare ljusdesign, särskilt led-framlyktorna ger identitet även om man kan tycka att de vita dioderna sitter glest och ibland ser ut som julljusslingor köpta på stormarknad.

 På den nerlagda racingbanan Charterhall i gränslandet mellan England och Skottland får vi tillfälle att testa nykomlingen ordentligt. Charterhall spelade en avgörande roll som militärflygfält i slaget om Storbritannien under andra världskriget men det var föraress som Jim Clark och Stirling Moss som gjorde banan känd utanför flygarkretsar.

Att asfaltbeläggningen är mer än lovligt lappad rör inte ett terrängjärn som Range Rover Sport utrustad med kompressormatad 5,0 liters V8-motor. Hade Sulihullteknikerna skruvat dit vingar på bilen hade den säkert lyft, accelerationen är maffig när vi låter gaspedalen landa stumt i den fluffiga heltäckningsmattan. ”Brake” står det på skyltar på var sida om landningsbanan så jag klappar till bromsen allt vad det går. Jo då, Bremboutrustad stoppar Sporten rejält snabbt. Faktiskt är den uppdaterade Range Rover Sport V8 S/C så mycket snabbare på sprinten 0-160-0 km/h att den hinner bromsa och stå still innan den tidigare versionen hunnit accelerera färdigt upp till 160 km/h!

 Explosioner av det kraftiga slaget behövs inte när vi korsar lorden av Roxburghe’s Floors Castle milsvida ägor, vi gör vårt bästa att plöja nya fåror med de platta högfartsdäcken.

Terrain ResponSe-systemet har fem körlägen för offroad plus ett dynamiskt asfaltsläge (endast V8 S/C). Jag vrider vredet till det mest lämpliga för tillfället och vår vita best blir from som ett lamm och tar oss fram utan att slira eller tveka. Särskilt hjälpen Hill Descent Control är mäktig – du behöver bara pricka rätt mellan träden, bilen bromsas exakt rätt även i de lerigaste nerförsbackarna.

Priset har inte stigit alls mycket i samband med den tekniska och designmässiga omgörningen. 829 000 kronor kostar kalaset men då ingår också den allra mesta utrustningen, konkurrenterna kostar betydligt mer. Man får väl anta att de som köper har råd.

Range Rover Sport V8 Supercharged

Pris

829 000 kr

Motor

Bensin. Längsmonterad 8-cyl V-motor, 2 överliggande kamaxlar per cylinderbank, 4 ventiler per cylinder, kompressor. Kompression 11,5:1. Borrning/slag 92,5/93 mm, volym 5 000 cm3. Max effekt 510 hk (375 kW) vid 6 000 r/min. Max vridmoment 625 Nm vid 2 500 r/min.

Kraftöverföring

Motorn fram. Fyrhjulsdrift. 6-växlad manuell låda alt. automat. Hög- och lågväxlar.

Fjädring/hjulställ
Luftfjädring, triangellänkar och aktiva krängningshämmare fram och bak. Aktivt antisladdsystem (DSC).

Styrning

Kuggstång, servo. Vändcirkel 11,6 m.

Bromsar

Ventilerade skivor fram och bak.

Hjul


Fälg 8 tum, däck 275/40 ZR 20.

Mått/vikt (cm/kg)

Axelavstånd 275, längd 478, bredd 200, höjd 178, spårvidd f/b 161/161. Tjänstevikt 2 659, maxlast 466, max släpvikt 3 500 (med B-kort 750). Tank 88 liter. Vadningsdjup 70.

Fartresurser*


Toppfart 225 km/h. acceleration 0-100 km/h 6,2 s.

Bränsleförbrukning/miljö*


Stad 2,18, landsväg 1,07, blandad körning 1,49 liter/mil. CO2 348 g/km.

Skatt


12 078 kronor per år.

*Enligt tillverkaren

Redan prenumerant?

Papperstidning eller digital

Digital prenumeration

Allt du vill veta om alla bilar

Gratis första månaden - därefter 99 kr/månad

  • Flest och mest omfattande tester av nya bilar
  • Alla nummer av e-tidningen
  • Nyheter, provkörningar och fakta inför ditt bilköp
  • Avsluta prenumerationen online när du vill

Genom att klicka på "Fortsätt" godkänner jag prenumerationsvillkoren och bekräftar att jag tagit del av Bonnier News personuppgiftspolicy.

Skapar ditt konto

Vänligen vänta medan vi skapar ditt konto

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer

2 månader Premium för bara 19 kr - när du gör vårt quiz!